LIBERALNA KAPITALISTICA

Treba li Hrvatskoj Croatia Airlines?

Vođena sve drhtavijom rukom Andreja Plenkovića hrvatska je Vlada odlučila u Croatia Airlines uliti 250 milijuna kuna kako bi pomogla nacionalnom avioprijevozniku preživljavanje do dokapitalizacije koja se očekuje od stranog partnera.

08.10.2019. u 11:14
Ispiši članak

O stranom partneru Croatia Airlinesa govori se već godinama. Stalno stiže, a nikako da dođe. Pretpostavka je da sigurno ne putuje avionom već ide pješke i to izdaleka. U iščekivanju tog stranog partnera opstanak odmilja ćemo ih zvati "nacionalnih krila", osiguravamo mi, porezni obveznici jer "nacionalna krila" eto, lete s gubitkom i kako je Goranko Fižulić istaknuo, imaju 114 eura troška po putniku, dok je isti trošak u Ryanairu 29 eura. Ne sja sunce ni Ryanairu. Bore se sa štrajkovima pilota i kabinskog osoblja, a u posljednjem promatranom razdoblju dobit im je pala za 30 posto. Ipak, imaju je. 

No, treba li Hrvatskoj Croatia Airlines? Bila je to krasna slika lani u srpnju kad je hrvatska nogometna reprezentacija osvojila srebro na Svjetskom nogometnom prvenstvu. Njihov je komercijalni let iz Moskve za Zagreb odmah otkazan, a "nacionalna krila" odletjela su u Rusiju po pobjednike koje su na zagrebačkom aerodromu dočekali vodeni topovi polijevajući kockasti rep zrakoplova. I da je netko u toj euforiji tražio donacije za Croatia Airlines puštajući riječi kapetana leta koji je uveo reprezentaciju u hrvatski zračni prostor, nije isključeno da bi se i za avioprijevoznika skupilo novca. 

Nedavno je, barem na Facebooku, Hrvatska izgledala kao ozbiljna zemlja. Domaća je modna industrija Varteks proizvela odjevnu liniju za kabinsko osoblje Croatia Airlinesa. Modnu su reviju u bojama hrvatske zastave odigrali piloti i stjuardese nacionalnog avioprijevoznika i fotografije su zaista nevjerojatno luksuzne. No, Varteks je nekad, u okolnostima vremena u kojem je rastao, bio modna industrija o čemu svjedoči izložba u povodu njegovih stotinu godina postojanja. Danas se, evo uspješno, bori da ostane proizvođač i dizajner odjeće. Croatia Airlines je leteća omča oko vrata državnom proračunu. 

Ovdje smo nabrojali dva razloga zašto nam treba Croatia Airlines. Da skuplja po svijetu nacionalne pobjednike kada se pobjeda osvoji pa da se pokažemo kao ozbiljna zemlja, da kupi odjeću za osoblje od domaćeg proizvođača..., a možemo i dalje nabrajati. Croatia Airlines trebamo zbog održavanja zračne veze između Zagreba i nekoliko gradova na Jadranu pri čemu je veza s Dubrovnikom, kao najvažnija. Trebamo Croatia Airlines, rekli su u Vladi, i da nam održava turistički biznis jer, tvrdi se, ne bi nam dolazilo turista u jednakom broju avionom da ih ne dovozi Croatia Airlines. 

S druge strane naravno drugi argumenti. Oni kažu da je zbog Croatia Airlinesa Zagreb jedini grad iz kojeg se ne može letjeti jeftinim avioprijevoznicima, da će turisti doći leteći drugim kompanijama ako žele doći, te da stanovnici Dubrovnika nisu ničim povlašteni da bi trebalo imati cijelu jednu kompaniju kako bi se s Dubrovnikom održala zračna veza.

Sve zajedno, ispada kao da je imanje Croatia Airlinesa postalo neopravdan luksuz za Hrvatsku. I zapravo je potpuno nejasno zašto Hrvatska ima Croatia Airlines. Zato da bi tisuću ljudi imalo posao? Između ostalog i zato. Za Hrvatsku je Croatia Airlines neupitno luksuz. Ali, to je tako zato jer je letjeti s Croatia Airlinesom za većinu građana Hrvatske jednostavno – luksuz. 

Naivno je i pomalo šašavo reći da nam treba nacionalna aviokompanija da prevozi turiste u Hrvatsku kada drugi to čine i jeftinije i činit će i više dok god ima potražnje. Međutim, nitko neće gubiti novac na letovima za hrvatske građane u bilo kojem smjeru iz Hrvatske, pa ni Croatia Airlines kada bi bila privatna kompanija. Države ne bi trebale, ali mogu odlučiti da žele, financirati neke usluge svojim građanima. Ili neke luksuze. Poput Croatia Airlinesa.

Ali, ako je to tako, onda moramo znati zašto to država radi. Zbog turizma to ne treba raditi. Ima tko voziti turiste. Zbog hrvatskih građana to ne radi sigurno, jer većina građana ne sebi može priuštiti letove Croatia Airlinesa, bez obzira na to što solidarno sudjeluju u pomaganju "nacionalnim krilima". Ni jedan privatnik neće htjeti imati Croatia Airlines onakav kakav ga ima država, onakav kakav svako toliko treba pomagati poreznim novcem. Zato je nužno od vlasti tražiti puno bolji odgovor od onoga kojega su dali na pitanje: "Zašto nam treba Croatia Airlines?". 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.