SJEĆANJE NA DOMOVINSKI RAT

Heroj kojeg se nitko u svijetu ne bi posramio: Domovini 'poklonio' MIG, a onda za nju i poginuo

Autor

Povijest.hr

U petak će se u Ivanić-Gradu Memorijalom Rudolfa Perešina obilježiti 33 godine od povijesnog preleta pilota stožernog brigadira Rudolfa Perešina avionom MiG-21 u Austriju.

25.10.2024. u 14:48
Ispiši članak

U sklopu svečanog programa preletjet će višenamjenski borbeni avion Rafale Hrvatskog ratnog zrakoplovstva iznad Ivanić-Grada, a sve u znak sjećanja na Perešinov povijesni prelet iz Bihaća u Klagenfurt, te njegova prelaska na hrvatsku stranu, kao i njegovu borbu i žrtvu za Hrvatsku.

Točno na današnji dan, 25. listopada 1991. godine, ovaj odvažni pilot sa svojim je zrakoplovom MiG-21 prebjegao u Austriju, jer se nije htio boriti protiv hrvatskih snaga. Perešin je početak Domovinskog rata dočekao kao vrhunski pilot JNA stacioniran u Bihaću, gdje odlučuje uključiti se u obranu svoje domovine Hrvatske. Svjestan riskantnosti planiranog pothvata jer je, poput mnogih Hrvata, bio pod stalnom prismotrom, do pojedinosti je isplanirao varijantu bijega.

FOTO:  Hrvatsko ratno zrakoplovstvo

Pilot od malih nogu

No, sve je započelo već u posljednjoj godini osmogodišnje škole, kada se Perešin opredjeljuje za pilotski poziv. Zrakoplovnu je gimnaziju završio u Mostaru, a 1977. godine u Zadru upisao Zrakoplovnu vojnu akademiju. Već 1981. uvrštava se među najbolje pilote s natprosječnim rezultatima, završava pilotsku akademiju i dobiva zvanje borbenog pilota, pilotska zlatna krila i prvi časnički čin. Te iste godine ušao je u grupu od 19 pilota odabranih za preobuku za nadzvučni avion MiG-21 i kasnije je određen za pilota-izviđača. Leteći u Bihaću na MiG-ovima dosiže stručne i profesionalne vrhunce pilotskog zvanja.

A onda je, dolaskom rata u Hrvatsku, Perešin postao prvi pilot koji je svojim nevjerojatnim podvigom potakao još trojicu hrvatskih pilota da u velikom stilu napuste JNA. Ne želeći doći u svoju domovinu praznih ruku, piloti su izveli prelete sa svoji migovima i tako nas obogatili za nekoliko borbenih zrakoplova.

FOTO:  Hrvatsko ratno zrakoplovstvo

Nevjerojatno hrabar podvig

Rudolf Perešin bio je svjestan rizika koji ovom odlukom preuzima na sebe, jer su Hrvati koje je rat zatekao u JNA bili pod stalnim nadzorom, a piloti su bili pod posebnim povećalom. Perešin je tako 25. listopada 1991., dobio zadatak svojim MiG-om 21 nadzirati povlačenje JNA iz Slovenije. No, ovaj hrabri pilot uputio se prema austrijskoj granici, prošao ju otprilike kod Bleiburga i spustio se na aerodrom pokraj Klagenfurta. Tim svojim domoljubnim činom nanio je težak moralni i politički udarac agresorskoj vojsci i njezinu zrakoplovstvu, a građanima Hrvatske neizmjeran ponos, prkos i rast nacionalnog naboja i svijesti u najkritičnijim ratnim danima.

Kad je sletio, prisutnim novinarima izjavio je: "Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate!" Četiri dana kasnije vratio se u Hrvatsku i pristupio Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, gdje je sa svojom lovačkom eskadrilom sudjelovao u svim akcijama i operacijama HV-a.

FOTO: Bruno Konjevic / CROPIX

Smrt pod nerazjašnjenim okolnostima

Tako je bilo i 02. svibnja 1992. godine, kad su Hrvati dobili tragičnu vijest. Izvršavajući borbenu zadaću kod Stare Gradiške u drugom danu VRO Bljesak, pogođen zrnima neprijateljskih protuavionskih topova, Rudolf Perešin je poginuo. Iako svi znaju da je Perešin nastradao nakon što je u akciji Bljesak pogođen MIG kojim je upravljao, nema službene potvrde o točnom načinu njegove pogibije, pa tako nema informacija o tome je li nakon katapultiranja živ uhićen pa pogubljen, te je li uopće preživio katapultiranje. Srpska strana tvrdila je da je njegovo tijelo pronašla 30 kilometara nizvodno u šipražju nakon 28 dana, a Perešinova supruga Ljerka, koja se dobar dio života posvetila istraživanju okolnosti njegove smrti, došla je do zaključka da nije preživio pad u Savu nakon katapultiranja.

Udovica Rudolfa Perešina emotivno priznala: 'Dok je svirala tišina, sjetila sam se...'

Ratni pilot Ivan Selak, koji je isto tako izveo prelet migom u Hrvatsku, ali i sudjelovao u akciji Bljesak u kojoj je poginuo njegov kolega, kaže nam da se slaže sa suprugom pokojnog Perešina: "Prilično sam siguran da je nakon katapultiranja zbog velike brzine pao u nesvijest, te da je tako onesviješten pao u Savu. Tog dana padala je kiša i bilo je oblačno, vrlo nepovoljni uvjeti za nas pilote. Ipak, nitko nas nije mogao spriječiti da poletimo. Iako je Rudi poginuo, nije mi žao što smo svojim aktivnostima pomagali dečkima dolje. Oni su napravili strašan posao".

*Tekst je nastao u okviru projekta "Čuvanje sjećanja na žrtve Domovinskog rata" kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.