'NIJE DOVOLJNO REĆI JA IMAM PLAN'
Tuškan za Direktno komentirala ostavštinu ministrice Divjak: Prije svega treba ispraviti najveću pogrešku, a to je neslušanje struke koja radi s učenicima
Tko god se prihvati ovog posla, čeka ga jako puno posla, rekla je za portal Direktno glavna tajnica Sindikata hrvatskih učitelja Ana Tuškan na naš upit da komentira ostavštinu Blaženke Divjak te koji bi po njezinom mišljenju morali biti prvi potezi novog ministra obrazovanja.
Nakon nekoliko imena o kojima se spekuliralo u medijima, u četvrtak se spominje i ono Radovana Fuchsa, bivšeg ministra obrazovanja i bivšeg savjetnika za obrazovanje premijera Andreja Plenkovića.
Riječ je čovjeku kojemu je funkcioniranje sustava obrazovanja poznato, osim toga, bio je vrlo kritičan prema ministrici tijekom štrajka prosvjetara početkom prošle školske godine. Često je i za portal Direktno komentirao situaciju u školstvu u jeku zdravstvene epidemije koja je početkom godine zaključala vrata učionica i nastavu preselila online. Odgodu mature za jesen, Fuchs je smatrao realnom opcijom, a zagovarao je i da bi se trebalo pripremiti na više scenarija na jesen: "Treba pretpostavljati različite scenarije i primijeniti onaj koji je najrealniji. Moje mišljenje je da bi svi koji mogu trebali prisustvovati nastavi. Međutim, primarno treba štiti ugrožene skupine nastavnika i učenika".
S Anom Tuškan razgovarali smo o problemima u obrazovnom sustavu, kojih, prema njenim riječima, ima jako puno.
Upute trebaju doći na vrijeme
"Postoje problemi koji su bili na stolu i prije ministrice Divjak, postoje problemi koje je sama ministrica još više produbila. Ono što je prije svega potrebno je ispraviti najveću grešku, a to je neslušanje struke koja radi s učenicima. U konzultaciji sa strukom puno se problema moglo na vrijeme riješiti", istaknula je naša sugovornica koja se nada da će u budućem vodstvu ministarstva pronaći sugovornika koji će imati sluha za probleme u praksi.
"U prvom redu treba raditi na kvalitetnoj pripremi što znači da mi sada trebamo prije svega napraviti sve moguće scenarije na vrijeme - neposredna nastava je najbolja nastava za učenike, ali s obzirom na to da mi ne znamo kakva će biti epidemiološka situacija na jesen mi moramo biti spremni na sve scenarije.
Na vrijeme trebaju doći upute, a ne dva, tri dana prije početka škole da se ponovo ne stvara dodatni stres i roditeljima i zaposlenicima. Te upute moraju biti jasne, a ne dvosmislene i nejasne, koje stvaraju još više upita, kao što je to bilo slučaj sada", naglašava Tuškan. Osim toga, kaže, potrebno je stati na loptu i napraviti analizu korištenih alata u nastavi.
"Treba se ojačati sustav Carneta, ali i poboljšati uvjete rada, zatim tu je sanitarno-higijenska situacija, ali i prostorni kapaciteti, to su sve kratkoročni ciljevi koje novi ministar mora odmah riješiti.
Isto tako potrebno je odrediti koji su to zaposlenici koji spadaju u visokorizične skupine kada govorimo o zdravstvenoj situaciji, a ne kao do sada da statusi ovise o svakoj pojedinoj školi ili ustanovi zbog loših uputa. Za učenike je najbitnije dai maju sigurnost, rutinu i da se znaju sve informacije", mišljenja je ova sindikalistica.
Plan prema mogućnostima
Najveći problem je, kaže, da svatko tko dođe na čelo Ministarstva započne proces ispočetka. "Nije dovoljno reći ja imam plan napraviti puno stvari, a na terenu ne postoje nikakvi uvjeti za to. Mi trebamo jasno vidjeti koje su jasne mogućnosti, što možemo napraviti sa situacijom koju imamo. Kurikulumi su takvi kakvi jesu, trebalo bi neke ispraviti, neke dopuniti, a ne krenuti svaki put cijeli proces ispočetka. Nama trebaju analize onoga što nije valjalo, onoga što treba ispraviti i krenuti u nastavak priče. A da bi se to napravilo trebalo bi doista poslušati one koji rade izravno s učenicima", kazala nam je Tuškan dodavši da u ministarstvu do sada nije bilo sluha za sugestije onih "na terenu".
Tu je i problem da je jasno da na online nastavi ne možete usvojiti istu količinu gradiva kao na fizičkoj nastavi i uz to razvijati sposobnosti kritičkog promišljanja i zaključivanja kod djece. Stoga, mišljenja je Tuškan, djeci će puno elemenata iz ove školske godine nedostajati, a čeka ih nova školska godina u kojoj znanje trebaju nastaviti nadograđivati.
"Ako mi nastavimo formalno ispunjavati pretpostavke da se gradivo usvojilo mi ćemo dobiti učenike koji nisu usvojili ona znanja koja su trebali. Bolje je ići polako i nadoknađivati, nego ići naprijed, naprijed, naprijed".
U školama nedostaje stručnog i pomoćnog osoblja
Dobar primjer za to je odluka ministrice Divjak da će u učionicama moći biti do 20 učenika. Kako je kazala Tuškan, ne možete donositi ciljeve koji su proturječni s mogućnostima jer nije u svim dijelovima Hrvatske situacija jednaka. Negdje ima premalo učenika, negdje previše, treba osigurati odgovarajući razmak i odgovarajuće higijenske uvjete.
U školstvu nedostaje čistačica, kuhara, pomoćnog osoblja, ali i stručnog osoblja, a iz Ministarstva stižu poruke da se trenutno radi na drugim prioritetima.
Ako vam struka kaže da nešto ne valja, onda ne bi trebalo vrijeđati i omalovažavati struku, kaže Tuškan. "Trebalo bi reći idemo vidjeti u čemu je problem i to pokušati riješiti. Umjesto toga, u obrazovnom sustavu problemi se samo krpaju." Zbog toga je, kaže Tuškan, Hrvatska na začelju Europe po rezultatima, ali među prvima po financijskim ulaganjima.
"Čini se da su ta ulaganja najveća, ali se njima jedino krpaju pukotine i stari zaostaci koji stalno pucaju. Najjeftinije bi bilo da su oni to kvalitetno napravili od početka", zaključuje naša sugovornica.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.