NA VRIJEME SE OPSKRBITE

PRIRODNA 'CJEPIVA' Namirnice koje pomažu u borbi protiv gripe

Autor

Mislav Nekić

Cjepivo protiv gripe ovih je dana najtraženija roba u Hrvatskoj! Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo ove godine već je nabavljeno 460 tisuća  doza, a iako se očekuje dodatnih 130 tisuća,  zbog situacije s korona virusom izgledno je kako će se u mnogi protiv gripe morati boriti alternativnim "cjepivima".

24.10.2020. u 20:28
Ispiši članak

Kad su gripa, ali i prehlada u pitanju, prevencija je najvažnija, a u tome vam uvelike može pomoći i pravilna prehrana. 

Stručnjakinja savjetuje

Pišući o pravilnoj prehrani za vrijeme sezone gripe,  nutricionistkinja Zavoda za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije Marija Vezilić navodi kako obroci koje pripremate trebaju biti lagani i hranjivi, te bogati esencijalnim masnim kiselinama, vitaminima (A, C, E, beta karoten) i mineralima (cink, selen, bakar) koji jačaju imunološki sustav.

"Dobrim izborom namirnica možete ublažiti simptome i posljedice gripe, te pomoći u bržem oporavku vlastitog organizma", dodaje.

 Za vrijeme gripe pridržavajte se prehrane koja uključuje prehranu bogatu svježim sezonskim voćem i povrćem, integralnim žitaricama, mahunarkama, ribom, nemasnim mesom, a izbjegavajte namirnice bogate jednostavnim šećerima i zasićenim masnim kiselinama. 

Ne staje na tome, već donosi popis namirnica koje bi trebalo konzumirati u vrijeme gripe.

Vitamini za jačanje imuniteta

Beta karoten se u organizmu pretvara u vitamin A koji jača imunitet i važan je za obnavljanje tkiva, stoga ubrzava oporavak i regeneraciju sluznica gornjih dišnih puteva.

Namirnice bogate beta karotenom, poput žutog i narančastog voća i povrća, te tamno zelenog lisnatog povrća su: mrkva, špinat, blitva, brokula, batat, rajčica, tikva, mango, kruška.

Jaja, orasi, lješnjaci, bademi, zeleno povrće, jetrica, pšenične klice, biljna ulja i sjemenke namirnice su bogate vitaminom E koji utječe na bolju funkciju imunološkog sustava.

Jačanju imunološkog sustava pomažu i namirnice bogate selenom, naročito u kombinaciji s vitaminom E, poput brazilskog oraščića, kvasca, integralnih žitarica, morskih plodova, plave ribe, češnjaka i luka.

Borba protiv infekcija

Peršin, radič, paprika, brokula, naranča, limun, grejp, kivi, kiseli kupus, cvjetača, šipak, kelj, rotkvica, bobičasto voće i kopriva namirnice su bogate vitaminom C  koji pomaže u borbi protiv infekcija. Vitamin C koristan je i kod jačanja organizma općenito.

Crveno meso, morska hrana (školjke), pšenične klice, špinat, grašak, jaja, mlijeko, sjemenke (posebno bućine) i pivski kvasac, namirnice su bogate cinkom, mineralom koji je ključan za održavanje otpornosti na infekcije, a u borbi protiv istih preporučuju se i namirnice bogate bakrom.

Morski plodovi, iznutrice, integralne žitarice, kakao, banane, masline, lješnjaci i leća, samo su neke od njih.

Snažni antioksidansi

Namirnice koje sadrže polifenole, snažne antioksidanse koji djeluju blagotvorno po zdravlje ako su svakodnevno prisutni u prehrani, čak i u malim količinama, su: bobičasto voće, agrumi, artičoke, šparoge, luk, peršin, kelj, čajev, kakao, kava, crveno vino, cimet, đumbir, muškatni oraščić, mediteranski začini.

Što treba izbjegavati?

Unosite puno tekućine kako bi spriječili dehidraciju organizma i nadoknadili elektrolite. Tekućinu unosite u obliku vode, čajeva, juha, svježe iscijeđenih sokova od voća i povrća, a izbjegavajte gazirana pića, industrijske napitke i alkohol.

Unatoč svemu, dobili ste gripu? Evo što jesti!

Visoka temperatura, glavobolja, bolovi u mišićima, umor i iscrpljenost često mogu rezultirati gubitkom apetita. Iako se teško natjerati na redovite obroke, oni su od velike važnosti. Smanjeni unos kalorija i nedovoljan unos zaštitnih tvari može usporiti oporavak organizma i dodatno pogoršati simptome.

"U ovoj fazi poželjno je jesti više manjih obroka, te paziti na hidraciju organizma. Pileća juha, čajevi, dvopek, banane, ribana jabuka i kompoti su dobar izbor namirnica", smatra Vezilić.

Uz zdravu prehranu, važno je i...

Uz zdravu prehranu, kad je u pitanju borba protiv gripe , stručnjaci savjetuju isto što i kad je u pitanju Covid-19. 

U oba slučaja riječ je o zaraznim bolestima, koje se brzo i lako šire.

Stoga je poželjno izbjegavati veća okupljanja, rukovanje, grljenje, potrebno je držati distancu, redovito prati ruke sapunom, najmanje 20 sekundi.

Uz zdravu prehranu i pridržavanje navedenih mjera ne manje važno je i dobro se naspavati.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.