CRTICE IZ ŽIVOTA

Tony Cetinski istaknuo poznatog Hrvata: 'To su bili ratni dani, radio je s Kočišem Zecom'

Autor

hk

Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem donijela je intervju u nizu u sklopu glazbenog projekta Diskografska spajalica i to s jednim od najpoznatijih hrvatskih izvođača Tonyjem Cetinskim.

12.03.2025. u 14:43
Ispiši članak

"Ljubav i bol" je vrlo važan album za hrvatsku glazbenu scenu, ali i za karijeru Cetinskoga. Taj album dobio je hitove poput "Ja sam zaljubljen", "Tvoje tijelo" i "23. prosinac", a za sve je zaslužan skladatelj i producent Guido Mineo te suradnici koji su napisali odlične stihove poput Alke Vuice, Nevena Palčića Papagena i Borivoja Vincetića. Cetinski se na početku malo vratio u 1994. i 1995. godinu kada je snimao taj album.

"Koliko je to važan album za hrvatsku glazbu, to će se vidjeti tek kad me ne bude. Za mene je bio zaista bitan, jer je to bila prekretnica u pop, polu-dance stila, što se razlikovalo od svega što sam do tada radio. Prije svega bih izdvojio pjesmu 'Tvoje tijelo'. Nastala je u vrijeme popularnog zvuka dancea, kad su to svi radili i bavili se tim stilom manje ili više uspješno. Mi smo, za razliku od njih, istaknuli električnu gitaru u prvi plan. Poslije je ta gitara dobila i vizualni dio, našu Ninu Morić koja je to odlično odglumila u videospotu. Kad govorimo o zvuku, produkciji i cijelom dojmu pjesme, ta je pjesma odskakala od tadašnjih trendova dance, plesne glazbe na našoj sceni. Meni je upravo ta pjesma omogućila da se vratim u ono što mi je prirodnije od dancea", kazao je Cetinski.

U isto vrijeme imao je veliki radijski i klupski hit "Totalno sam lud", koji si snimio s grupom ET. "To je veliki hit, ali s pravom nije na tom albumu, jer nije uopće dio te priče i tog zvuka. Nastojali smo što više toga odsvirati i snimiti uživo. Najbolji bend s ovih prostora koji je tada egzistirao u toj postavi. Riječ je o grupi Songkillers. Mogu reći da su oni bili najveći muzičari i to su i dan-danas. Neki su postali veliki autori, kao što je Ante Pecotić, koji je na albumu svirao bas-gitaru. Najvažnija karika u stvaranju albuma bio je Guido Mineo, kao autor i producent albuma. Nezaboravno mi je bilo i slušanje jedne moje pjesme na tada najpoznatijem radiju iz toga vremena, a to je Radio 101. Bilo je pravo iznenađenje ako se na tom radiju zavrtjelo nešto domaće. Sjećam se da sam se vraćao s nekog koncerta kući na Sveti Duh, gdje sam tada živio. I u garaži sam ostao zabetoniran u autu dok nije završila moja pjesma na tom radiju. Provjeravao sam nekoliko puta", priznao je.

FOTO: Arhiva Zlatka Turkalja Turkija

Kako je nastao album? 

Cetinski je 1994. godine predstavljao Hrvatsku na Eurosongu s pjesmom "Nek' ti bude ljubav sva". Mnogi su te u glazbenoj industriji, a i glazbeni kritičari, smatrali pjevačem ljubavnih balada i hrvatskim Erosom Ramazzottijem. "Odmah nakon povratka s Eurosonga, još u avionu, razmišljao sam koji mi je sljedeći korak. Zato što je neminovno da nakon eurovizijskog uspjeha gotovo svi izvođači nestanu sa scene, ne postoje. Što u tom trenutku? Ne ponoviti ono što si pokazao dosad, napraviti preokret i okružiti se najkvalitetnijim glazbenicima iz tog vremena i sresti jednog luđaka, u pozitivnom smislu, kao što je Guido Mineo, koji je spreman raditi i 18 sati na jednoj pjesmi", otkrio je.

Prisjetio je i pokojnog Dine Dvornika koji je po mjesec dana znao raditi jedan groove za jednu Tonyjevu pjesmu. "To su ljudi koje ja zovem odmilja krtice, oni su non-stop ispod zemlje, a studiji u kojima smo snimali uglavnom su bili ispod razine zemlje, u podrumima. To nije lagan posao. I danas te pjesme, nakon 30 godina, još uvijek imaju smisao, težinu. Od početka sam vjerovao u naš rad, iako nisam bio toliko samouvjeren da bih mogao reći da će taj album biti tako poseban. Trudio sam se da bude najbolji, kao što se trudim u snimanju i stvaranju svakog albuma, ali ugodno me sve iznenadilo jer je on kao cjelina obuhvatio i takozvanu urbanu scenu i urbanu publiku, a s vremenom i širu publiku", kazao je.

Album "Ljubav i bol" mnogima danas zvuči kao crtice iz života Tonyja Cetinskoga, a on je otkrio kako je došlo do suradnje. "Ako ne radim sam tekst i glazbu, čak i aranžmane, jako sam se volio petljati i u produkciju. Teško sam nalazio osobu kojoj bih sve prepustio. Mislim da je u redu za izvođača da sve pusti nekome tko možda nešto radi bolje od njega, ali ne tako da totalno da uzde nekome u njegove ruke, jer ipak, na kraju krajeva, ja kao izvođač izlazim na pozornicu, ja sam taj koji je u videospotu. Nikad si ne bih oprostio da snimam neke pjesme a da me je poslije sram izaći na pozornicu i izvoditi ih pred publikom. Uvijek me neki prkos tjerao dalje. Onda sam još bio romantičan. Zato sam zahvalan Guidu Mineu, a i Zoranu Škugoru, koji je nekako uspio doći do Guida. Ni sam ne znam kako smo došli u kontakt s Guidom. Znam da su to bili ratni dani u Hrvatskoj, a on je tada, mislim, radio s Vladimirom Kočišem Zecom na njegovom albumu", otkrio je.

FOTO: Arhiva Zlatka Turkalja Turkija

Tko mu je bio uzor?

Tekst za pjesmu "Tvoje tijelo" napisala je Alka Vuica. "Ona je na albumu 'Ljubav i bol' napisala i stihove za pjesmu 'Casanova' i to je odlično odjeknulo. Pjesma 'Ja sam zaljubljen' i danas je stvarno neizbježna na koncertima. Žao mi je što neke pjesme s tog albuma ne izvodim na koncertima. 'Ja sam zaljubljen' ljude vraća u vrijeme prije 35 godina, jer je ostavila pečat tog vremena, dance razdoblja, a da nije bila poskočica ili rima na svaki stih. Nije bila prejeftina, a opet je bila pitka da je može prihvatiti i izbirljiva publika, ali i bakica koja je sluša na radiju dok kuha ručak. Tako to ja sa svojima volim figurativno objašnjavati dok snimamo u studiju i kad se dogovaramo. Treba prilagoditi pjesmu, koju recimo ja nisam napisao, treba se pronaći u njoj. Pjesma mora imati dobru melodiju, jer je moj glas takav, ja jednostavno moram imati melodiju da bih pjevao, ne mogu recitirati jer mi to ne odgovara kao izvođaču, da to ne bude presladunjavo", kazao je.

Kad govorimo i analiziramo pjesmu "Ja sam zaljubljen", moramo reći da je ona u vrijeme snimanja bila ukorak s tadašnjom svjetskom produkcijom, recimo s onim što je snimala grupa Soul II Soul ili recimo Jon Secada. "Svi smo nekad malo nalikovali na nekoga. Sjećaš se grupe Divas, one su imale cijeli album sličan grupi En Vogue. Ja sam u to vrijeme isto obožavao Soul II Soul i Jona Secadu koji je imao groove kao ja u pjesmi 'Ja sam zaljubljen'. To je legitimno, da pjesma malo na nešto nalikuje, kako bi rekao Goran Bregović: 'Šljiviš pjesmu koja na ništa ne liči, na nešto ne podsjeća'. To je bio zvuk toga vremena, zvuk koji je poznat DJ-u i treba mu kad umiksava drugu pjesmu ili pak DJ-u na radiju ili ton-majstoru. I to je okej", kazao je.

Ljudi su tu pjesmu prihvatili i zavoljeli zbog stihova, melodije, produkcije i tog zvuka, zvuka plesne scene od prije 30 godina. "Da, nevjerojatno! Mi se nekad sprdamo: zvuk koji je odsviran na tipku na kojoj su odsvirani brisevi. To kad se odsvira uživo, ti brisevi zvuče onako kako bi trebalo zvučati. A Guido Mineo je odsvirao s tri prsta, nije bio baš neki virtuoz na klavijaturama. Mi smo se uvijek zafrkavali da je svirao s dva-tri prsta tipko-tipko, ali imao je senzibilitet, inteligenciju. Taj zvuk, ta-ta-ta u "Ja sam zaljubljen" (smijeh) to je ustvari simulacija briseva. Ja mislim da bi to bolje zvučalo da smo to uživo odsvirali s brisevima, ali eto, sada je autentično i ljudi kad čuju pjesmu, početne taktove, imitiraju baš taj zvuk", kaže.

FOTO: Zlatko Turkalj Turki

'Bili smo sretni i veseli'

Naglašava kako ljudi i dalje žele čuti taj zvuk star 30 godina. "Kad su unatoč lošim vremenima za Hrvatsku i za ove prostore bili sretni, veseli i baš smo se nekako inatili veselim pjesmama u tom tužnom razdoblju", dodao je. Priznao je kako ga je struka prihvatila tek nakon pjesme "23. prosinac". To je bila prekretnica u njegovoj karijeri i donijela mu zasluženi status jednoga od najboljih pjevača hrvatske glazbene scene.

"Toliko je važna, da je ja jednostavno, recimo kad smo svirali po Sloveniji, u njihovim šatorima ili na feštama, nisam mogao pjevati na takvim mjestima, tj. kad je fešta ili nešto što nije moj klasični koncert, nego neko narodno veselje. Jednostavno, ja tu pjesmu ne mogu otpjevati, ne želim je izvoditi. Izvodim je samo na svojim koncertima i samo u prigodama kad mislim da ona to zaslužuje. To govori o tome koliko mi je važna, jer nosi svoje breme. I oni koji ne prate glazbenu scenu nisu je mogli promašiti, nemoguće je da ne znaju za nju. Ona ima kultni status u cijelom mojem glazbenom opusu i posebno mjesto na koncertima", priznao je Cetinski.

FOTO: Scradona

Kako je nastala pjesma?

Otkriva i kako se na pjesmi čuje da je bio u teškoj prehladi kada ju je snimao. "Bio sam spreman da, kad ozdravim, pjevam ispočetka, sve ponovo, ali Guido i tim odlučili su da objavimo tu snimku jer se ta patnja osjeti, ali to je bila više patnja da dođem do zraka. No na snimci je to nekako rezultiralo da baš paše uz pjesmu, uz tematiku pjesme. Dobili smo tu atmosferu. Prvo je pjesma imala stihove, da je tako nazovem, obične ljubavne pjesme. Nije bilo onoga govora na početku, nije bilo tog događaja koji se u međuvremenu dogodio", dodao je.

Tony Cetinski otkrio na što posebno pazi u korizmi: 'I to dvaput tjedno'

Kazao je i kako nije bilo dramaturgiju u pjesmi. "Ja sam ispričao to što mi se privatno dogodilo i nije dugo trebalo da Papageno, autor teksta, ukomponira i te stihove koje sam ja predložio i govor na početku. Jednostavno da taj događaj pripojimo pjesmi, koja sigurno ne bi imala takav učinak da se to nije dogodilo. To su neke sudbinske stvari koje se dogode ili se ne dogode", objasnio je.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.