VRIJE SUKOB BIVŠIH KOLEGA ZABRANJENOG PUŠENJA
Sejo objavio sliku Neleta s kokardom: Svaki je prijevoz jeftiniji od tenka; Nele: Njegovi dokazi da sam četnik su me razočarali
Već danima traje javna prepirka između Seje Sexona (odnosno Davora Sučića) i Neleta Karajlića (pravo ime mu je Nenad Janković) , bivših kolega iz benda ''Zabranjeno pušenje'' potaknut tužbom kojom bend želi zabraniti bivšem frontmenu izvođenje pjesama koje nisu njegov autorski rad.
Naime, javna prepirka započela je kada je Karajlić, 17. lipnja u društvu violinista Stefana Milenkovića, trebao nastupiti u Zagrebu, a njihov koncert naslovljen "Rock el Classico" najavljen je kao multimedijalni spektakl dvojice eminentnih umjetnika s velikim međunarodnim iskustvom. Rečeno je da će se na koncertu spojiti klasična djela s rock glazbom.
Zabranjeno pušenje konstatiralo je da je Karajlić "u više navrata koristio brand i autorska djela Zabranjenog pušenja" te da sumnja da je Karajlić "prava na tim djelima nezakonito ustupao u poslovnim transakcijama" i "lažno se predstavljao kao potpuni vlasnik autorskih i fonogramskih prava".
Karajlić: Sudbina Zabranjenog pušenja, jeste na neki način i sudbina zemlje u kojoj je nastala
Karajlića tada na svom Facebook profilu objavljuje podužu objavu u kojoj opisuje svoju karijeru sve do sukoba sa Sejom. Između ostalog piše:
''Radi zdravstvenih problema i određenih nesuglasica s bendom, ja, nakon 13 godina rada, napuštam No smoking. Odlučujem da se više ne bavim muzikom. U tom periodu, saznajem da je Sejo zaštitio ime Zabranjeno pušenje. Nije mi bilo pravo! Nitko me ništa nije pitao! Da me pitao, ja bih mu, vjerojatno, dao dozvolu. Međutim, nisam imao namjeru da se tužakam po sudovima, jer, jednostavno, život je ljepši kad se ljudi vole. Ali, ne lezi vraže, mene je, nakon sedam godina apstinencije, grupa mladih ljudi okupljenih oko tadašnjeg projekta Beer fest u Beogradu, uspjela nagovoriti da ponovno nastupam. Moj uvjet je bio da nastupam pod imenom Dr. Nele Karajlić. Iz više razloga.
Prvi je što ne želim da Seji uskačem kao konkurencija, jer mislim da ima mjesta za obojicu, a drugi je, što je u sredini u kojoj sam ja djelovao kao umjetnik brend Dr. Nele Karajlić bio mnogo jači od branda Zabranjeno pušenje. To, nažalost, Seji nije bilo dovoljno, već je svakom mom promoteru slao pisma u kojima se žalio da se moje ime ne smije vezati za ime Zabranjeno pušenje. Kako? Da promijenimo povijest? Da taj podatak izbrišemo iz glave svima onima kojima sam ja metafora za Zabranjeno pušenje. A njih je ogromna većina. Ali, ja sam imao isti cilj kao i Sejo! I ja sam želio da se moje ime što manje veže za Zabranjeno pušenje. Trudio sam se da na koncertima ne izgovorim to ime! Zvao sam je 'Moja najdraža rock atrakcija'!'', napisao je pa dodao:
''I ja, kao i Sejo, odlučujem da zaštitim ime Zabranjeno pušenje. Ne da bi ga nosio, nego da bi tako bio zaštićen od stalnih Sejinih napada na moje promotore. O pravdi da ne govorim . Tada mi se Sejo javlja! U dugim razgovorima koje sam imao sa Sejom, nismo došli do kompromisa. Ja sam htio da vlasnici imena budemo obojica, po pola, a on je htio sebi sve. Nije imao sluha za moje prijedloge. O tome će izgleda, odluku, ipak, donijeti sud.
Ja, u međuvremenu, pokrećem uzbudljiv projekt Rock el Clasico, sa Stefanom Milenkovićem i nakon par koncerata, dobivamo poziv iz Zagreba. Rijetko kad sam bio tako uzbuđen! Nakon trideset i kusur godina, ponovo u gradu koji čini neizbrisivi dio moje mladosti, nezaboravne koncerte, snimanje drugog albuma, borbu za opstanak poslije afere Maršal. Nakon New Yorka, Londona, Pariza, Moskve, Barcelone, Buenos Airesa, Milana… ponovo u Zagrebu!
Sejo, međutim, pokreće kampanju protiv tog koncerta radi dvije numere u kojima je on autor. Mislio sam da je čast i sreća kada ti ljudi obrađuju pjesme, i kada se tvoje note sklapaju s Johannom Pachelbelom i Vivaldijem. Moja pjesma Bubamara ima na stotine obrada diljem svijeta i na to sam ponosan. Moj drug Sejo nije tog mišljenja. Na žalost, te dvije pjesme više neće biti u sklopu projekta. Ima mnogo drugih čiji sam ja autor i nosilac autorskih prava'', ustvrdio je Karajlić.
''Uglavnom, sudbina Zabranjenog pušenja, je na neki način i sudbina zemlje u kojoj je nastalo, ali postoje i mnogi drugi svjetski bendovi kojima je sudbina dala sličan tok. Genesis, Police, Beatlesi… Svatko od članova ovih grupa je kasnije imao svoje karijere, pod svojim imenom. Moje ime je Dr. Nele Karajlić, pa mi nije jasno zašto i Sejo nije nastavio karijeru pod imenom Sejo Sekson. Najbolji primjer je Oasis oko kojeg su se dva brata posvađala, a nisu Balkanci. I pored te svađe, obojica imaju svoje zasebne karijere i pored toga što je jedan od njih apsolutno većinski autor velikih hitova te grupe. Jasno je da je u njihovim glavama vladao razum. Što više puta izvodite pjesme to su one 'skuplje' na tržištu, a autor dobiva svoj dio.
Što se tiče Sejine navodne zabrane da izvodim pjesme Zabranjenog pušenja, takvu zabranu mu ni jedan sud nigdje na svijetu neće dozvoliti. Izvođenje bilo čijih pjesama na koncertima je dozvoljeno svakom muzičaru. Za ova izvođenja se uvijek plaća naknada, tako da izvođenje nitko i nigdje ne može zabraniti. Što se prijetnji sudskim postupcima tiče, ja sam za iste spreman, mada mislim da u toj utakmici neće biti pobjednika.
Nadam se da ovo nije kraj priče o Zabranjenom pušenju. Šteta je što nismo bili u stanju dogovoriti se i zbog nas, i zbog publike, a najviše zbog naših pjesama koje su postale dio kulturnog naslijeđa ovih prostora'', zaključio je Karajlić.
Sejo: Ovo je moral lik i djela dr. Neleta
Nije dugo trebalo da Seje Sexona odgovori Neletu Karajliću. Njegov odgovor prenosimo u cijelosti:
''Ovim putem želim detaljnije obavijestiti javnost o razlozima da, pored tužbe protiv nezakonitog korištenja mojih pjesama u projektu Rock El Classico sa Stefanom Milenkovićem te poništenja nezakonitih ugovora s agencijama u Srbiji potpisanih od strane našeg bivšeg člana Nenada Jankovića, pokrenem i sve potrebne pravne radnje do sudske zabrane za sva moja djela koja isti, dr Nele, javno koristi i izvodi. Ovu temu nisam spominjao u ranijem dopisu, jer nisam želio dodatno zagađivati prostor u medijima, ali poslije svih neistina koje je u svom iskazu pred javnost iznio Nenad Janković, dotičnom sam ipak prisiljen odgovoriti.
Naime, po zakonu o autorskom pravu svaki autor može osobi oduzeti dozvolu za korištenje djela ukoliko isti narušava moralne i etičke principe koje autor smatra bitnim. O tome detaljnije govori Zakon o autorskom pravu u člancima 29, 30 i 31. Zakon se može pročitati na ovom linku.
Ovom prilikom, isto tako, dajem na uvid samo dio medijskih istupa i eskapada, koji su skupljeni za potrebe sudskog procesa, a tu je i simpatična fotomontaža s kokardom, koja najbolje govori šta o Neletovim političkim pozicijama, višegodišnjem govoru mržnje te parolama i pjesmama koje veličaju presuđene ratne zločince misli naša javnost i publika.
Uz ove i ovakve stavove i istupe na koje me već duže vrijeme upozoravaju, moje obrazloženje te za mene najdublji i najbitniji razlozi zašto ne želim da moja djela koristi dr. Nele Karajlić, nalaze se na žalost i na njegovu sramotu, na brojnim sarajevskim grobljima, gdje leže kosti 11000 Sarajlija koje su, uz četiri godine izgladnjivanja i terora, poubijali upravo likovi koje je dr. Nele godinama veličao u svojim pjesmama i intervjuima i koji su uz svo učinjeno zlo, 1996. po dolasku SFOR-a i uspostavi mira prisilili na iseljenje gotovo sve Srbe iz Federacije BiH i podstakli pravedni i osvetnički gnjev dr. Karajlića, ovjekovječen u ideji da ponovo ukreše tenk kojim će se konačno vratiti u Sarajevo. Iskreno, nadao sam se da će ova i ovakva retorika prema mojim sugrađanima i našoj zemlji vremenom posustati, ali na žalost svi mi i danas svjedočimo perverznoj potrebi dr. Neleta da ismijava i vrijeđa svoj grad i svoje bivše sugrađane i njihove žrtve, iznoseći pri tom notorne laži o masovnom izgonu Srba ili pokušajima da ga se likvidira.
Mišljenja sam da se po ovoj temi ni ubuduće ništa neće promijeniti i da ovakav čovjek više ne može i neće izvoditi moje pjesme, a pogotovo one o Sarajevu jer ih niti zaslužuje niti ih je vrijedan te namjeravam uložiti sve zakonske mogućnosti da ga u tome spriječim.
Moralni lik i djelo dr. Neleta također ilustrira i njegov očajnički napor da poslije 15 godina narodnjačkog staža i otkaza u bendu Emira Kusturice, gdje je također bio suspektan na malverzacije, nezakonitim radnjama stekne pravo na 50 posto mojih djela, iako je njegov udio u stvaralaštvu benda daleko, daleko skromniji. Za vjerovati je da je samo teška muka natjerala našeg doktora da posegne za djelima benda koji svu inspiraciju i emociju i danas crpi iz Sarajeva, grada Oskarovca Danisa, nagradama ovjenčane Jasmile ili neponovljivih Dubioze i Štuka, tog njemu i danas odioznog mjesta u koje bi on, kako kaže, ušao samo na tenku.
A sada da se referiram na drugu tezu koju dr. Nele brani u svom dopisu te da jednom zauvijek razjasnimo koja su to djela Zabranjenog pušenja za koja mi moj bivši pjevač dopušta da imam prava.
Pjesme kojima je većinski autor Davor Sučić: Selena vrati se Selena, Kino Prvi maj, Stanje šoka, Lutka sa naslovne strane, Dok čekaš sabah sa šejtanom, Ibro Dirka, Baš čelik 1&2, Brut, Ujka Sam, Kažu mi da novog frajera imaš, Gospođa Brams, Hadžija il bos, Kako je Velika Britanija postala probušeni dolar, Murga drot, Balada o Pišonji i Žugi, Manijak, U lošoj formi sam (Fikreta), Srce ruke i lopata, Guzonjin sin, Pišonja i Žuga u paklu droge, 12 sati, Na straži pored Prizrena, Zvijezda nad Balkanom
Pjesme kojima je većinski autor Nenad Janković: Anarhija All Over Baščaršija, Abid, Put u središte rudnika Kreka Banovići, Šeki is on the road again, Čejeni odlaze, Nedelja kad je otiš’o Hase, Dan Republike, Kanjon Drine
Pjesme kojima su većinski autori ostali bivši članovi grupe: Neću da budem Švabo u dotiranom filmu, Pamtim to kao da je bilo danas, Djevojčice kojima miriše koža, Dok jezdiš ka Alemanji, Ja imam kuhinju, Učini da budem vuk, Radost prvog žita, Sanjao sam noćas da te imam, Meteor, Piccola storia de grande amore
Pjesme u kojima nije moguće odrediti većinskog autora: Pklatovi 1 & 2 (Autori Nenad Janković i Davor Sučić u omjeru pola-pola)
Pjesme drugih autora: Zenica Blues (Johnny Cash, tekst Davor Sučić), Dobri jarani (Lennon-McCartney, tekst Davor Sučić), Javi mi (Lou Reed, tekst Davor Sučić)
Gornji navodi mogu se provjeriti iz prijava predanih u SOKOJ u periodu od 1984. do 1990. godine, uz napomenu da se muzika vrednuje sa 50 posto, tekst sa 25 posto te aranžman sa 25 posto. Prijave možete pogledati i preuzeti na linku:
Prijave djela grupe Zabranjeno pušenje SOKOJ-u od 1984. do 1990.
Čini mi se ipak da u projektu Rock El Classico mojih pjesama registriranih u autorskoj agenciji ima malo više od 2, kao što doktor obmanjuje javnost. Radi se o Pišonji, Fikreti, Ibri Dirki, Hadžiji, Zvijezdi nad Balkanom što vremenski čini više od pola projekta Rock El Clasico. Na to sam skrenuo pažnju i organizatorima koncerta u Zagrebu.
Link na dopis organizatoru koncerta u Hali u Zagrebu
Ovim podacima, nadam se da sam konačno uspio razriješiti i taj vječni misterij oko Neletovog autorskog učešća u radu Zabranjenog pušenja prije 1992.
Ali mi idemo dalje u analizu elaborata našeg Neleta. Brend i ime Zabranjeno pušenje je već petnaest godina zaštićeno u cijelom svijetu zbog čega dotični sve ove godine i nastupa isključivo pod svojim imenom, iako je određenih incidenata na koje smo morali reagirati ipak bilo.
Tko nastupa na ovom koncertu? Možda još dodati Bijelo dugme, Divlje jagode…
Nastupa Nele Karajlić, ali je na plakatu istaknuto nešto drugo. Spisak mojih pjesama ne bih komentirao.
Na ovom plakatu smo i ja i cijeli moj bend. Mi toga dana nismo bili tamo niti smo trebali biti tamo niti nas je itko kontaktirao oko ovog nastupa.
Također, činjenica da je dr. Nele u Srbiji registrovao pravo na proizvodnju papirne galanterije te hardwarea i softwarea sa našim imenom više govori o njegovoj finansijskoj situaciji, nego o pravu da ime i autorska djela kojima nije vlasnik nezakonito koristi u poslovnim transakcijama, a istovremeno je i ružno i tužno da se snimci koje je zajednički finansiralo prijeratno Zabranjeno pušenje brutalno pokradu i prenesu na druga pravna i fizička lica bez znanja i dopuštenja tadašnjih članova Zabranjenog pušenja koji su i danas vlasnici istih.
Link na ugovor kojim je Nele Karajlić prodao prava koja mu ne pripadaju
Želio bih se referirati i na činjenicu da dobar dio publike cijeni Neletov doprinos i ulogu u bendu prije 30 godina i da se toga rado sjećaju. Ali i Nele bi trebao da se bar ponekad podsjeti šta su njegovi saradnici, prijatelji i sugrađani preživljavali od strane danas pravosnažno osuđenih ratnih zločinaca i njihovih vojski. Treba li da ga podsjetim da su kuću u kojoj su nastali i Pušenje i Nadrealisti i svi hitovi koje doktor danas svojata, pogodili sa jedanaest granata, a doktorovog, kako kaže bivšeg partnera poslali u bolnicu sa 46 komada stakla u glavi. Treba li ga podsjetiti da nije ugodno slušati parole o Radovanu i Đurđevdanu koliko god one donosile simpatija u njegovoj novoj domovini?
Mislim da, poslije svega što sam doživio te poslije ovoliko godina nedostatka ikakve empatije i elementarne ljudskosti, bez obzira na minuli rad, dr. Nele zbog svojih diskutabilnih i šovinističkih stavova, danas u očima mnogih ljudi izaziva ogorčenje i nelagodu, a pogotovo kad pjeva pjesme o Pišonji i Fikreti, kad pjeva o Sarajevu. Jer stara je istina da se dobre pjesme ne dobivaju, one to postaju kada ih otpjevaš tako da ti ljudi vjeruju. Naš bivši pjevač, definitivno više nije taj čovjek kome ljudi vjeruju u ono što pjeva.
I Nele, nemoj da ti nanosi duševnu bol što živim u Zagrebu. U Sarajevu sam svaki mjesec, na istoj adresi na Koševu, sa istim ljudima i sa istom ličnom kartom. Putujem autom, busom, avionom. Vjeruj mi, svaki je prevoz jeftiniji od tenka.
I za kraj ću još reći… Ne znam zašto taj Zagreb, u kojem živim poslije rata, a u kojem ćeš uskoro i sam nastupiti, smatraš nekom stigmom i izjednačavaš ga sa tvojim nečasnim beogradskim angažmanom koji si proveo pljujući po ranjenom Sarajevu, veličanju ljudi koji su ga rušili, potkradajući usput svoje bivše saborce i njihovo autorsko vlasništvo.
Zato, Nele, pjevaj svoje pjesme. I sam kažeš da ih imaš puno i da ih ljudi vole. Jer jedino iza njih stoji tvoje srce. Ako ga još ima'', poručio mu je Sejo.
Karajlić: Sejo je naš nesporazum smjestio u domenu politike
Karajić mu je zatim poručio kako je svojim priopćenjem ''nesporazum smjestio u domenu politike'', te dodao: ''To mi je, moram priznati, pomalo dosadno. Njegovi dokazi da sam ja četnik su me u potpunosti razočarali. Nadao sam se da je na internetu našao nešto novo, drugačije, koje ni ja nisam ranije znao. Jedna fotomontaža, par preuzimanja mojih izjava iz 'rekla kazala' izvora, jedna analiza nekog mog intervjua, jedna pjesma… Šteta! Bio sam uvjeren da ću otkriti nešto novo o sebi. Ništa novo za moj 'četnički' status. Još uvijek sam daleko od čina vojvode.
Al, hajde kad je već spomenuta pjesma Wanted man da kažem koju riječ. Wanted man je pjesma koja govori o manijakalnoj potrebi svake vlasti da ima svog 'neprijatelja broj 1'. Naš izdavač u Parizu prvo je pomislio da se radi o Osami bin Ladenu, ali Wanted man je metafora. U jednoj pauzi od četiri takta, pred sam kraj pjesme, mi smo na koncertima imali tri verzije 'odbrojavanja' .
Jedna je govorila o Radovanu, jedna o Abdiću, a jedna o Gotovini. Ovu o Radovanu već znate. Druge dvije su… Ko ne voli Abdić Fiću osuo se po glaviću, Ko ne voli Gotovinu, popušio polovinu. Zato mi nije jasno zašto sam poslije ove pjesme ostao samo četnik? Trebalo bi da budem razapet (hvaljen) sa sve tri strane. Cijeli moj rad obilježen je ironijom i sarkazmom. Isti je slučaj i sa ovom pjesmom. Ne znam šta je tu čudno.
Razumijem i lament nad gradom koji je mnogo propatio u 1000 dana opsade, te strahote koje je taj svijet dole doživio. Sve je to užas kojeg sam ja predosjećao i protiv koga sam se borio dok je borba imala smisla. Vjerujem da se Sejo sjeća na šta sam ja upozoravao dvije godine prije rata? Kome sam ja snimao Nadrealiste? Kome sam se obraćao, ako ne njemu i tim ljudima koji dole žive. Za te skečeve nije potrebno da šaljem linkove.
Jako ih dobro poznaje cijela Jugoslavija. Moj jedini cilj bio je MIR. Zbog tog Mira sam podržavao reformiste. Jedini političar kojem sam tada stisnuo ruku bio je Ante Marković. Radovana, Aliju, Tuđmana, Slobu nikada u životu nisam vidio... a ni podnosio. I danas nam je potreban mir. Zato i sviram sa Stefanom. Mir je, po meni, moguć samo otvorenim i jasnim dijalogom i međusobnim povjerenjem. Na žalost, neki ljudi na ovom tlu još uvijek nemaju taj kapacitet.
Podjela pjesama na većinske i manjinske autore mi izgleda kao dirljiv pokušaj postavljanja pitanja gdje sam ja u toj priči? Nikada nisam negirao Sejino autorstvo. Prijavljujući pjesme koje izvodim, svakoj sam stavio i ime autora. Nikada nisam negirao Sejin nevjerojatni talenat sklapanja stihova. Ali, što bi od tih pjesama bilo da ih je pjevao neko drugi? Ili, još bolje da postoji taj neko drugi koji bi zamjenio mene, ove rasprave ne bi bilo.
Ja ne mogu utjecati na promotere. I moj cilj je kao i Sejin da se distanciram od Zabranjenog pušenja. Ali, teško je bilo kome tko ima sliku o toj grupi da iz glave izbaci mene. Da sam ja samo bivši pjevač, do ovakvih zabuna ne bi dolazilo. Ja sam metafora za taj bend i to je ono što smeta i meni i Seji. Sejo je imao više od dvadeset godina da ispravi tu sliku. Nije u tome uspio, pa je ova rasprava posljedica toga.
Na kraju prihvaćam predlog moga bivšeg kolege da sa ovo malo srca pjevam samo svoje pjesme. Tako će i biti u Zagrebu na koncertu Rok el Klasiko. Neće biti ni jedne pjesme na kojoj je radio Sejo Sekson. Dođite da se uvjerite'', napisao je Janković na Facebooku.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.