U POVODU OBLJETNICE SMRTI NEPREŽALJENOG KARDINALA

Kutleša prevodio posebnu misu: U svojoj propovijedi prisjeti se 'moralnog autoriteta nacije'

Autor

is

U povodu 22. obljetnice smrti hrvatima omiljenog kardinala Franje Kuharića, zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša predslavio je svetu misu te održao prigodnu propovijed.

11.03.2024. u 22:17
Ispiši članak

"Draga braćo i sestre! Radostan sam što imam čast predvoditi misno slavlje povodom 22. obljetnice smrti našega blagopokojnog kardinala Franje Kuharića. U teškim vremenima ostavio nam je svijetli primjer vjere, nade i ljubavi, podsjećajući nas da u izazovima našega doba odgovore trebamo tražiti u Božjoj riječi i primjerima onih koji su tu riječ s vjerom naviještali, živjeli po njoj i za nju žrtvovali svoje živote. Stoga, svake godine izražavamo zahvalnost Bogu za dar života i dostojanstveno obilježavamo dan kada je naš kardinal Franjo Kuharić rođen za nebo", započeo je zagrebački nadbiskup.

Nastavio je kako je kardinal Kuharić bio je čovjek koji je služio kao uzor mnogima zbog žara ljubavi kojim je njegovo srce gorjelo te blagosti i topline riječi kojima je ohrabrivao vjernike na ustrajnost u dobru, oprostu i ljubavi prema svima. Također, usmjeravao je vjernike prema čvrstom temelju istina katoličke vjere prema Svetom Ocu te prema Katoličkoj Crkvi koja predsjeda u ljubavi svim Crkvama. Dodao je kako je njegovo ustrajno pozivanje na mir i praštanje, ne samo tada na našim prostorima već u svim dijelovima svijeta razdiranim ratovima, aktualno i danas jer uza sav ljudski napredak i trud oko zaštite ljudskih prava, mira u svijetu nema.  Stradanja nevinih ljudi, posebno djece na svim ratištima i na svim zaraćenim stranama, govori da nismo daleko odmakli u ljudskosti.

"Pokušajmo, vođeni današnjim čitanjima, prepoznati ljubav Gospodinova srca i njegovu žeđ za našom srećom i spasenjem. Bog je otac koji se raduje blagostanju svoje djece i nije strogi sudac koji bi zavidio na našoj sreći. No, on dobro zna ono što mi teško shvaćamo, a to je da je naša sreća neodvojiva od njega. Bez obzira na put koji odaberemo, ne možemo je naći izvan njega. Kardinal Kuharić tu je misao izrazio riječima: 'Čovjek nije slobodan pred istinom ako želi samom sebi dobro, ako želi ostvariti svoj život. Postoji čovjekova istina koju treba poštivati da bi se ostvario čovjekov život u dostojanstvu koje čovjek kao osoba nosi u sebi'". rekao je Kutleša.

FOTO: Zagrebačka nadbiskupija

'Što nam koristi cijeli svijet...'

Nastavio je kako su naša sreća i ostvarenje našeg života u izravnoj su vezi s istinom o dostojanstvu koje čovjek ima u sebi jer je slika Božja. Stoga je prva i temeljna zadaća čovjekova u vjeri izgrađivati odnos s Bogom. "Što nam koristi, draga braćo i sestre, da cijeli svijet steknemo, a život izgubimo? (usp. Mt 16, 26)", dodao je nadbiskup. "Drugo čitanje govori da je Isus ponovno u Kani. U Evanđelju smo čuli da Isus, nakon boravka u Jeruzalemu gdje je pokazao svoj božanski autoritet istjerujući trgovce iz Hrama te nakon što je očitovao svoje poslanje Samarijancima koji su povjerovali na njegovu riječ, dolazi u Galileju. Iako je tu učinio svoje prvo čudo, osvjedočio se da 'prorok nema časti u svome zavičaju'. Njegovi sunarodnjaci bili su tvrdi za njegove riječi", rekao je nadbiskup. 

"No, ovoga puta lijepo su ga primili jer su, kako kaže Evanđelje, 'vidjeli što je sve učinio u Jeruzalemu za vrijeme blagdana'. Tada mu u susret dolazi službenik kralja Antipe čiji je sin bio bolestan u Kafarnaumu. Molio ga je da mu ozdravi sina. Isus u razgovoru s ovim ocem koji ga moli za zdravlje sina pokazuje lice vječnoga Oca kojemu je stalo do zdravlja koje nije samo fizičko, već se proteže na područje duha, duše, cijele obitelji, a zatim i cijele zajednice. Treće, Otac kojega Isus odgaja u vjeri. Iza kulisa događaja koji su se odvili - Isusova dolaska u Galileju gdje je učinio prvo čudo, susreta s ocem koji moli za ozdravljenje sina, odbijanja pa ozdravljenja i vijesti da sin živi - odvija se drama očeve vjere. Stoga, ova prispodoba predstavlja i radosnu vijest o ocu kojega Isus odgaja u vjeri".

Čovjek nije stvoren samo za ovozemaljsku sreću, već prije svega za vječnu sreću. Naš odnos s Bogom, kako smo već spomenuli, je temeljan" jasno je napomenuo. "Kraljev službenik moli čudo. Na početku je jasno da kraljev službenik nije potražio Isusa zbog njegova nauka. Iako je čuo za Isusa, za njegove riječi i čuda koja je činio, ostao je u službi korumpiranoga kralja, ne osjećajući potrebu promijeniti svoj život, posao i navike. Interes za Isusa budi se kada ga je zahvatila osobna muka i nevolja. U tom trenutku, u njemu se javlja tračak nade i slabašna vjera da je Isus onaj koji može ozdraviti njegova sina. Njegova vjera temeljila se na pričama o Isusovim iscjeliteljskim moćima koje je već toliko puta pokazao", rekao je. 

FOTO: Zagrebačka nadbiskupija

Često odustajemo 

Spomenuo je Isusovo početno odbijanje molbe. "Isus ga u prvi mah odbija. Želio je iz njega izvući živu i čvrstu vjeru koja ne zahtijeva znakove ili čudesa. Ovdje vidimo sukob između vjere i kušnje. Kada je odbijen, visoki kraljev službenik, koji bi inače mogao iskoristiti svoju moć, bespomoćno moli: 'siđi dok mi ne umre dijete'.  Osjetio je u dubini duše da Gospodinovo odbijanje mora imati dublje značenje od izostanka volje da mu pomogne. Taj je slabašni osjećaj, dragi vjernici, darovana iskra vjere. Koliko puta odustajemo od naših molitava, ako nisu odmah uslišane? U svojoj oholosti ne dopuštamo srcu da osjeti ono što um, pun vlastitih razloga, odbacuje. Kako li je Gospodinu bilo pri srcu kod ovih riječi: 'siđi dok mi ne umre dijete'? Ta on je došao da svu Božju djecu spasi od vječne smrti", rekao je nadbiskup. 

Naveo je i pristanak vjere. "Na kraju svjedočimo kako duša, kroz pristanak vjere, postaje sigurna i ispunjena radošću. Isus, odgovarajući na ustrajnu molbu, kraljevom službeniku konačno kaže: 'Idi, sin tvoj živi'. Onaj koji je tražio Isusa zbog čuda sada je pozvan vjerovati samo njegovoj riječi. Čim je povjerovao, uslijedila je potvrda Isusovih riječi. Isus nas poziva da vjerujemo njemu, njegovoj osobi i njegovoj riječi, o kojoj sve ovisi. Poziva nas božanskim autoritetom, a ne kao što to znaju činiti zemaljske vođe i manipulatori savjesti. Isus nas jača uslišanim molitvama utemeljenim na vjeri i osposobljava nas da i druge vodimo putem vjere". Nastavio je s jeftinom i skupocjenom milošću.

"U ovoj prispodobi možemo prepoznati razliku između jeftine i skupocjene milosti, o kojoj je pisao protestantski teolog Dietrich Bonhoeffer koji je okončao život u nacističkom logoru. Za njega je jeftina milost smrtni neprijatelj Crkve jer je to milost koja ne zahtijeva nikakvu cijenu, ulaganja. Jeftina milost, u ovome slučaju, bila bi ozdravljenje bez izražene vjere u Gospodina i njegovu riječ, umjesto u čuda koja On čini. Jeftina je milost ona koja opravdava grijehe, a ne grješnika; ona kojom je i Crkva ponekad u napasti pokrivati svoje nedosljednosti, umjesto kajati se za grijehe. Jeftina je ona milost koja od nas ne traži ništa, već se rasipa u bescjenje i omalovažava Gospodinovu žrtvu", napomenuo je. 

FOTO: Zagrebačka nadbiskupija

'Milost je skupocjena'

Milost je skupocjena prije svega zbog toga što je Bogu skupocjena, jer je Boga koštala života njegovoga Sina - skupo ste plaćeni (1 Kor 7,23) - i jer nam ne može biti jeftino ono što je Bogu dragocjeno." Nadalje, dragocjeno u služenju kardinala Kuharića jest to što je bio zagrebački nadbiskup dijelom u vrijeme komunističke vladavine, a dijelom u vrijeme osamostaljenja i demokratskih promjena u Hrvatskoj. U svim je, pak, prilikama svojim djelovanjem očitovao duboku svijest o tome da prava milost dolazi s cijenom - cijenom odanosti vjeri, hrabrosti u suočavanju s nepravdom i nepokolebljivog zastupanja istine i ljudskoga dostojanstva.

"U vrijeme komunizma za kardinala Kuharića jeftina milost bila bi popuštanje pritiscima režima i kompromis pod cijenu vlastitih vjerskih i moralnih načela, zbog osobne sigurnosti ili dobiti. Umjesto toga, on je odabrao put skupocjene milosti koji uključuje odvažnost u obrani vjere, odgovornost prema zajednici i nesebično služenje drugima, čak i kada je to značilo osobni rizik ili patnju. Pozivao je vjernike da se ne zadovoljavaju površnim vjerovanjem i lakim rješenjima, već da teže k dubljoj i autentičnijoj vjeri koja se očituje u djelima ljubavi i služenja. Time je dao primjer kako samo skupocjena milost osvjetljava put pravde, mira i pomirenja", dodao je nadbiskup.

Kardinal je podsjetio kako je u razdoblju nakon osamostaljenja Hrvatske, kardinal Kuharić vodio svoje vjernike kroz burne vode demokratskih promjena. "Bio je duboko svjestan da sloboda i samostalnost Hrvatske nisu postignute bez visoke cijene. One su skupocjena milost stečena ne samo odlučnošću i diplomatskim naporima, već nadasve krvlju naših branitelja. Zalagao se za Hrvatsku kao državu koja će u svoje zakone utkati duboko poštovanje prema svakoj osobi, posebice prema najranjivijima, štiteći ih od trenutka začeća pa sve do prirodne smrti. Putem poruka o važnosti pravednosti, o nužnosti praštanja i o snazi pomirenja koje je neumorno usađivao u srca vjernika, postao je moralni autoritet nacije".

FOTO: Zagrebačka nadbiskupija

Pozvao vjernike da slijede primjer 

Prava sloboda za kardinala Kuharića nije značila samo političku neovisnost, već i slobodu duha, slobodu od mržnje, slobodu za ljubav prema svakom čovjeku. Njegova poruka vjernicima bila je jasna: sloboda koju smo teško izvojevali poziva nas da budemo bolji ljudi, da gradimo bolje društvo i da nikada ne zaboravimo one koji su svoje živote položili za taj cilj. Dobro i blagostanje koje smo željeli u našoj Domovini nije bilo moguće, niti je sada moguće, ostvariti bez praštanja, pomirenja, poštivanja istine o stradalima, izgradnje demokracije na načelima objektivne istine usađene u ljudsku narav, brige za opće dobro i stvaranja uvjeta za pravednu i doličnu plaću.

Spomenuo je razvoj gospodarstva i za povratak onih koji su, zbog životnih uvjeta i nedostižnih mogućnosti, bili prisiljeni kruh potražiti drugdje. Rekao je da ponesemo s ovoga mjesta riječi kardinala Kuharića: 'Svjetlo Evanđelja odgaja savjest ljudi istinom i ljubavlju. Tim svojim poslanjem Crkva ostaje ista u svim zbivanjima povijesti: u zgodna i nezgodna vremena; u vrijeme rata i mira; u vrijeme progona i slobode.'Odnos prema Bogu je 'apsolutni odnos koji nužno, neizbježno uvjetuje čovjekov život', tako da nikada čovjek ne može ostvariti svoj smisao, ako ne poštuje tu istinu da je od Boga potekao, da je prema Bogu usmjeren i da je samo u Bogu njegova apsolutna sreća, njegov smisao.

Nadbiskup Kutleša posjetio Maticu Hrvatsku, pružio je podršku zakonu kojem se neki protive

"Stoga, dragi vjernici, budimo oni koji će znati razlikovati dragocjeno od jeftinoga. Pravi odnos s Bogom traži odvažan pristanak vjere u Njegovu riječ koju Crkva vjerno čuva, prenosi i naučava. Neka nas u tim nastojanjima prati zagovor blaženog Alojzija Stepinca, mučenika čiste savjesti, koji je znao za kakvo blago trpi, kao i blagopokojnog kardinala Kuharića koji se nije dao zavarati blagodatima slobode bez vjere u Boga te poštovanja i ljubavi prema svakom čovjeku. Amen", zaključio je nadbiskup zagrebački. 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.