NOBELOVAC
Kako je Andrić pisao o vjeri: Malo tko je omiljenom svecu napisao takav panegirik
U listopadu 1961. Ivo Andrić dobio je Nobelovu nagradu za književnost. Iz njegovih knjiga mogla bi se načiniti oveća antologija religioznih misli i molitava. U tom smislu, Rajmund Kupare napisao ja za časopis "Obnovljeni život" sljedeći tekst.
Osobni stav Ive Andrića prema religiji iznesen je u raznim spisima, osobito u knjizi "Znakovi pored puta" te u mladenačkim prvijencima "Ex Ponto" i "Nemiri". On pristupa s podjednakim poštovanjem predstavnicima svih religija u Bosni. Tako su nastali likovi Alihodže, Alideda, Mule Ibrahima, popa Vujadina, popa Nikole, prote Melentijevića, a napose franjevaca fra Petra, fra Marka, fra Luke, fra Grge i šaljivčine fra Serafina.
Andrić poznaje običaje svoje Bosne. Kao izvrstan psiholog iznosi vrline, ali i neobuzdane porive njezinih stanovnika. Poznaje ustrojstvo religijskih ustanova, a njegova klasična izobrazba omogućuje mu da opiše i one prizore iz franjevačkog života koji bi mu bez nje ostali nepristupačni.
Andrić zna da je zajednički život pripadnika raznih religija nemoguć bez uzajamnog poštivanja. Svi su oni patili i umirali zbog zajedničkog života. Tako je "tu (na ćupriji) jednog dana osvanula i glava višegradskog paroha, onog istog popa Mihaila koji je nalazio snage da se šali sa hodžom i hambašom za ‘vreme velikog povodnja".
FOTO: Pixabay
'Vole se ko pop i hodža'
Andrić piše kako je "Pop Nikola je od sve četvorice bio nesumnjivo najmirniji i najpribraniji, bar tako je izgledalo."… »Ni pre ni posle njega nije bilo ni u jednom redu ljudi i ni u jednoj veri čoveka koji je uživao ovako opšte poštovanje i imao ovakav ugled kod svih kasabalija bez razlike vere, pola i godina, kao ovaj pop koga su oduvek svi zvali ‘Đedo’." "A Mula Ibrahim je bio nadaleko poznat sa svoje dobrote i duševnosti. Iz celog tog čoveka izbijala je blagost i vedrina."
"On i pop Nikola… bili su još od mladosti dobri poznanici i prijatelji…, a kasabalije kažu za ljude koji žive u prijateljstvu: Paze se kao pop i hodža. To im je već postala uzrečica. Kad je nastalo pitanje da li da se samoubojica G. Fedun pokopa u groblje, pop Nikola kaže: 'Kako ne bih pustio u groblje krštena čovjeka? I što da ga ne opojem? Zar mu je malo što je bio zle sreće za života? A tamo, neka ga pitaju za grijehove oni koji će i sve nas ostale pitati za naše".
Zajednički stav zauzimlju pripadnici religija i u "Travničkoj kronici". Kad je francuski konzul pozvao njihove predstavnike na proslavu Napoleonova rođendana, Andrić primjećuje: "Uzalud je (konzul) već nekoliko dana ranije nastojao… da mu toga dana dođe ma ko od uglednijih Turaka. Čak i neki iz (vezirova) Konaka koji su obećali nisu došli. Fratri i njihovi vernici odbili su ljubazno ali odlučno. Jeromonah Pahomije nije ni prihvatio ni odbio poziv, ali nije došao. Odazvali su se jedino Jevreji.« Slično se dogodilo i kad je konzulovica tražila za svoju kuću poslugu."
FOTO: Pixabay
Svakodnevnica tamošnjih svećenika
Andrić u pripovijesti "Anikina vremena" opisuje s istinskom sućuti nesretni život popa Vujadina, paroha u Dobrunu: "Pop Vujadin je bio stasit i lep… ali mršav, bleđ, neobično povučen i ćutljiv, i pored sve mladosti sa nečim starački hladnim i sivim u glasu i očima. Svijet je osjećao da s njime nije bilo sve u redu. Te psihičke nevolje pogoršaše se kad mu je umrla popadija pri porođaju drugog djeteta.
Otada još se više otuđi od sveta. Devojčicu dade ženinoj rodbini u Višegrad, a on je živeo u velikoj zgradi kraj dobrunske crkve, sam, gotovo bez ikakve posluge. Osamljenost, to najveće iskušenje svećeničkog života, bila je ubitačna za popa Vujadina. Dok se jednoga dana ne desi i to, i pop Vujadin pređe na onu stranu kud ga je već godinama gonilo sve u njemu: u otvoreno i za sve ljude vidljivo ludilo. To se desilo u petoj godini udovačkog života pop-Vujadinova.
Ipak na tom licu okrenutom nebu nije bilo ničega luđačkog, nego nešto doboga bolno i mučeničko… Svak živ ga je žalio… Otpremili su ga u Sarajevo. Tu je u velikoj bolnici. K ovačima, u jednoj polumračnoj sobici, živeo još deset godina ne znajući za sebe ni za ovaj svet." Andrić je s poštovanjem pisao ne samo o predstavnicima muslimanske i pravoslavne vjere nego i onima katoličke, napose o franjevcima.
FOTO: Pixabay
Franjevački duh
Iz njegovih pripovijesti i romana mogla bi se napisati knjiga o franjevačkom duhu i radu u Bosni za vrijeme turske uprave. Mislim da je malo tko napisao onako topli i zanosni panegirik o sv. Franji Asiškom, kao upravo Ivo Andrić, u svojoj Legendi o svetom Francisku iz Asizija. "Po milosti Božjoj — govori umirući Franjo — tako sam jedno s Gospodom, da su mi smrt i život jednako zadovoljstvo. Još jednom ih je sve blagoslovio i pozdravio sve i svakog po imenu, ne zaboravljajući ni brdo Vernu, ni stenu na kojoj je molio, ni sokola koji ga je u zoru budio lepetom krila", stoji u tekstu.
Andrić na mnogim stranicama svojih pripovijesti i romana opisuje fizionomiju bosanskog franjevca. "Gučegorski redovnici, istinski pobožni ali jednostavni i tvrdi ljudi, imali su, kao i svi bosanski fratri, urođenu odvratnost prema preteranim bogomoljcima, egzaltiranim vernicima i svima koji se vešaju za božje skute i ližu ploče pred oltarom." Jedan od toliko omiljenih Andrićevih likova je i fra Marko, čiju mučeničku smrt opisuje u pripovijesti "Kod kazana".
Fra Marko je upravo pekao rakiju, kad upade pijan Turčin i počne da ga ometa u radu, a zatim "segnu desnom rukom za pojas, izvadi malu pušku, nešto neugledno i sitno kao jareća noga, i skresa je fra-Marku pravo u stomak. Stigoše fratri. Fra Marko nije mogao da govori, jer su mu usta bila puna krvi, ali su mu oči kao u nekom velikom i teškom iznenađenju ukočeno gledale pravo u gvardijanove zjenice. Na gvardijanovo pitanje trepnu očima u znak da se kaje za grijehe, skrenu još zabrinut pogled na pogašenu vatru i oboren kazan, i izdahnu."
FOTO: Pixabay
Antologija misli i molitvi
Andrić donosi primjere franjevačke jednostavnosti i prostodušnosti. Andrić isto tako govori i o dobrom, već spomenutom fra Marku. U pripovijesti U musafirhani (gostionica) kaže: "I inače kod svakog posla on se, dok radi, poluglasno moli Bogu. Pokatkad se i s Bogom obračunava na svoj način. Presađuje tako, poslije kišna dana, kupus. Kod svakog struka on šapuće molitvu i neprestano ponavlja: — Haj sa srećom, u ime Božje, haj sa srećom !"
Hrvatski blaženik ubijen je na kućnom pragu: Komunisti mu nisu dopustili pokop u rodnoj župi
S obzirom na sve navedeno, Kupare zaključuje da je Andrić bio duboko religiozan čovjek, ali njegova religioznost nije bila uvjetovana nikakvim određenim religioznim credom. Njegove molitve Bogu, njegova razmišljanja o vječnosti i životu iza groba mogu biti prihvaćeni od pripadnika bilo koje vjeroispovijesti, smatra Kupare, koji dodaje kako bi se iz Andrićevih knjiga mogla načiniti oveća antologija religioznih misli i molitava koje bi mogao prihvatiti svaki čovjek dobre volje, kao što je bio Andrić sam., piše Bitno.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.