PUTEM ČOVJEKOLJUBLJA

Jesmo li spremni na nasilje?!

Autor

dmš

U svagdašnjim ljudskim odnosima događaju se različite stvari. Neke koje nas oduševljavaju, a druge koje nas obeshrabruju. Do obeshrabrujućih iskustava može doći ako se nekome ne ispune određena očekivanja, ako netko ne paše u shemu koju mu je drugi pripravio.

03.02.2019. u 11:10
Ispiši članak

U najboljem slučaju, nastala napetost može se ukloniti kroz povjerljiv razgovor. No, svi mi znamo, iz iskustva, da je to samo idealan slučaj.

Normalno da u životu, kako velikom, tako i malom, ima mnogo područja s napetostima. To se vidi iz života u obitelji, u radu na radnom mjestu, u područjima politike i ekonomije. Koliko sukoba ima, jer djeca ne odgovaraju zamislima roditelja, jer se jedan partner ili partnerica pokazuje drugačijim, nego što se očekuje, jer su kolege u poslu ili zanimanju drugačiji nego što bi ih se htjelo imati, ili jer su ljudi drugačiji, drugačije rase, kulture, vjere, ponašanja, nego što je uobičajeno ili na što smo se navikli.

Franc Kafka je pokazao, u literarnom obliku, sukob koji je završio smrću, u djelu pod nazivom “Preobrazba”. U ovoj žalosnoj i nevjerojatnoj priči Franc Kafka je iznio svoje vlastito iskustvo. Ono se sastojalo u tome da nije odgovarao očevim očekivanjima. I zbog toga ga je ovaj progonio, a on se osjećao pogođenim i odbačenim. Budući nije odgovorio očekivanjima, bio je odbačen.

Isus ne odgovara očekivanjima svojih mještana u Nazaretu. Oni su se suprotstavili njegovu mišljenju da se na njemu ostvarilo Božje spasiteljsko obećanje koje je dano Izraelu. Premalo im je izgledalo sve što su o njemu do sada znali. Oni su znali da je iz obitelji Josipa zanatlije. I u tome nema ništa posebno. Čuli su o ozdravljenjima u Kafarnaumu, ali nisu ni jedno doživjeli u svom mjestu. Umjesto da je udovoljio njihovom zahtjevu i traženju da kod njih napravi nešto zadivljujuće, on im odvraća da prorok nije poštovan u svom zavičaju. I kad im je pokušao to razjasniti kroz dva primjera iz izraelske povijesti, da Božje spasenje nije samo za Izraelce, nego i za sve ljude, navališe na njega, izbaciše ga van i htjedoše ga ubiti. Sve se to dogodilo, jer je on bio drugačiji nego su oni očekivali. Nije odgovarao njihovoj shemi. Ono što im je govorio, za njih, je bilo uvredljivo.

Ljudi u Nazaretu imaju svoje čvrste predodžbe. Oni ne dopuštaju da ih nešto drugo dotakne, ne dopuštaju se niti poučiti. Što ne odgovara njihovoj šabloni, na silu se odbacuje. Isus se, pak, ne povlači pred nekim mišljenjima koja stoje u suprotnosti s njegovim poslanjem. On ne popušta u korist lagodnijeg puta i ne kupuje priznanje popuštanjem svoga božanskog poslanja. Ne održava nikakve izvanredne skupove da bi tako ljude doveo u zanos i da bi tako dobio njihovo priznanje. Govori ono što smatra ispravnim.

Poziva i potiče da mu se otvore. To se ne događa, nego se oni okreću protiv njega. On pušta da ga izbace vani i odlazi iz njihove sredine. Iznenada su se oduševljeni zemljaci, koji su bili ponosni na svoga u  međuvremenu poznatog sunarodnjaka, ispunili mržnjom, da su ga htjeli linčovati i ubiti. Spremni za nasilje! Sve se sastalo: uvrijeđeni ponos, neprijateljstvo prema strancima, i konačno samo  slijepi bijes koji je spreman na ubojstvo. Kakva pouka za sve nas! Jedna opomena – možda se sve ovo skriva u nama kao vrebajuća opasnost, stoga opreza nikad dosta.

U ono vrijeme: Isus progovori u sinagogi: "Danas se ispunilo Pismo što vam još odzvanja u ušima". I svi su mu povlađivali i divili se milini riječi koje su tekle iz njegovih usta. Govorahu: "Nije li ovo sin Josipov?" A on im reče: "Zacijelo ćete mi reći onu prispodobu: Liječniče, izliječi sam sebe! Što smo čuli da se dogodilo u Kafarnaumu, učini i ovdje, u svom zavičaju".  I nastavi: "Zaista, kažem vam, nijedan prorok nije dobro došao u svom zavičaju. Uistinu, kažem vam, mnogo bijaše udovica u Izraelu u dane Ilijine kad se na tri godine i šest mjeseci zatvorilo nebo pa zavladala velika glad po svoj zemlji. I ni k jednoj od njih nije bio poslan Ilija doli k ženi udovici u Sarfati sidonskoj. I mnogo bijaše gubavaca u Izraelu za proroka Elizeja. I nijedan se od njih ne očisti doli Naaman Sirac". Čuvši to, svi se u sinagogi napune gnjevom, ustanu, izbace ga iz grada i odvedu na rub brijega na kojem je sagrađen njihov grad da ga strmoglave. No on prođe između njih i ode.Iz Evanđelja po Luki
 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.