nekoliko savjeta
Radite noćne smjene? U tom slučaju morate se paziti ovoga!
Dr. Charles Czeisler i njegovi kolege napravili su istraživanje nad 16 noćnih radnika koji su dovršili dvosatnu vožnju na zatvorenoj voznoj traci. Prije jedne od nekoliko sesija ispitanici su u prosjeku spavali 7.6 sati prethodne večeri I nisu radili noćnu smjenu. Prije druge sesije, isti su ispitanici radili noćnu smjenu.
Obje su sesije odrađene u isto doba dana i pod istim uvjetima, a mjerio se obujam umora kojeg su radnici osjećali, kao što djelomično zatvaranje kapaka sa usporenom aktivnosti očiju označava prijelaz iz budnosti u san. Dodatno, kratke episode mikro-spavanja mjerene su na svakom ispitaniku koristeći elektroencefalogram koji snima aktivnost mozga.
“Ono što je jedinstveno vezano za ovo istraživanje je da je testna vožnja provedena za vrijeme dana, a otkrili smo nevjerojatno veliko povećanje rizika od iznimno opasnih situacija u prometu. To dokazuje koliko je zapravo opasno voziti doma nakon što ste odradili noćnu smjenu. Ako prethodnu večer dobiju potrebnu dozu sna, isti ti ljudi koji su u prvoj testnoj vožnji doživjeli sudar neće se zateći u nikakvim prometnim incidentima, što dokazuje da nije stvar u njima, odnosno da nisu opasni vozači”, objasnio je autor ovog istraživanja Dr. Charles Czeisler.
U prosjeku 15 posto cjelokupne radne snage posao obavlja noću ili u dvokratnim smjenama. Istovremeno, umorni vozači krivi su za jednu od pet fatalnih nesreća i oko 15 posto prometnih nesreća koje su uključivale ozbiljne ozljede.
Među ostalima, ovo su neki od rezultata 37.5 posto noćnih radnika koristili su manevre za hitno kočenje tijekom testne vožnje, a nakon što su radili cijelu noć. Gotovo polovica testnih vožnji prekinuta je jer ispitanici koji su upravo došli iz noćne smjene nisu bili u stanju normalno upravljati vozilom. Smanjenje normalnog funkcioniranja zbog neispavanosti, a nakon odrađene noćne smjene, bilo je evidentno već nakon prvih 15 minuta vožnje. “Ispitanici su se ponašali kao da su pijani. Što je dulja bila vožnja, rizik od sudara bio je veći”, kazao je Czeisler.
Ovo je ujedno i prvo istraživanje koje dokazuje na koji način noćni rad ima na realne uvjete vožnje, a ne one simulatorske. Rezultati su još fascinantniji kada se uzme u obzir da u današnje vrijeme zdravlje pripisujemo dvjema faktorima, a to su zdrava prehrana i redovito vježbanje. Upravo zahvaljujući ovom istraživanju postaje jasno da postoji I treći factor kojeg ne smijemo zanemariti, a to je spavanje.
Preporučuje se stoga da se oni koji rade noću radije doma vrate javnim prijevozom te da izbjegavaju upravljanje motornim vozilima.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.