USPOREDBA

Pogledajte koliko je mjesečnih plaća trebalo izdvojiti za automobil u Jugoslaviji: Kakva je situacija danas?

Autor

kj

Standard života često se mjeri omjerom koliko je prosječnih neto plaća potrebno izdvojiti da biste kupili određeni proizvod. U skladu s time, usporedit ćemo kakva je situacija s kupnjom novog automobila bila u Jugoslaviji, a kakva je danas.

04.09.2023. u 10:38
Ispiši članak

Na Redditu je osvanula zanimljiva tablica koja prikazuje koliko je prosječnih mjesečnim plaća bilo potrebno za kupnju određenih modela automobila u Jugoslaviji.

Za razumijevanje grafike, bitno je naglasiti da su automobili prikazani na tablici modeli iz kasnih 1980-ih godina.

Mercedes ni za 100 godina

Tako je krajem 1980-ih za kupnju Zastave 126 PGL, popularno zvane Peglice, bilo potrebno izdvojiti 19 mjesečnih plaća. To je ujedno bio i najjeftiniji novi automobil koji ste u tom trenutku mogli kupiti u Jugoslaviji. 

'Neki kažu da je Jugoslavija bila raj na zemlji, ali ekonomski podaci taj mit lako razbiju'

Na primjer, za Renault 5 Campus, trebalo je izdvojiti 69 mjesečnih plaća. U Jugoslaviji je posebno popularan model tog automobila bio onaj iz 1990. godine.

Za legendarni Mercedes-Benz 560 SEC, trebalo je izdvojiti nevjerojatnu 1231 mjesečnu plaću. U prijevodu, trebalo bi vam više od 102 godine da si krajem osamdesetih priuštite takav luksuz.

Na posljetku, valja naglasiti da je krajem osamdesetih Jugoslaviju tresla ogromna financijska kriza i inflacija te da su ove brojke neosporno bile podložne tim faktorima. Naime, prema podacima Svjetske banke, tj. Izvješću o svjetskom razvoju iz 1989. godine, prosječna stopa inflacije u Jugoslaviji od 1980. do 1987. godine iznosila je čak 57.2 posto. Nakon 1986. godine, inflacija se sasvim otela kontroli i prelazila 100 posto godišnje, a do 1990. godine i 1000 posto.

Koliko se u Jugoslaviji moralo raditi za kupnju automobila?
by u/Specialist_Brush4114 in croatia

Kakva je situacija danas?

Prema posljednjim podacima Državnog zavoda za statistiku, prosječna neto plaća u Hrvatskoj iznosi 1150 eura.

Najjeftiniji automobil koji danas možete kupiti u Hrvatskoj je Hyundai i10 1.0 MPI s cijenom od 12.210 eura. Za taj mali gradski auto trebali biste izdvojiti gotovo 11 mjesečnih plaća.

Nadalje, jedan od najpopularnijih automobila u Hrvatskoj godinama je Škoda Fabia, a najjeftiniji model ovog automobila iz 2022. godine iznosi nešto više od 17 tisuća eura. Tako je danas za Škodu Fabiju Essence 1.0/80 KS potrebno izdvojiti 16 mjesečnih plaća.

No, za jednog Mercedesa S 580 4MATIC od 500 konjskih snaga koji se procjenjuje na 158 tisuća eura trebali biste dati 137 svojih plaća.

Ova usporedba jasno pokazuje da je kupovna moć Hrvata višestruko narasla u posljednjih 35 godina. No, i dalje se valja zapitati koliko je objektivno da ljudi danas koji zarađuju debelo ispod prosječne plaće će ikada biti u mogućnosti priuštiti si barem osnovni model Škode Fabije.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.