LIJEPA PRIČA

Učiteljica s Lastova: Djeca na otoku još uvijek imaju poštovanja prema nama!

Autor

Maja Šubarić Mahmuljin

Započela je nova školska godina koja donosi nove izazove i obveze, kako za školarce, tako i za njihove učitelje. U osnovnoj školi “Braća Glumac” na Lastovu, našem najjužnijem otoku ove godine imaju ukupno 45 učenika, a na nastavi talijanskog njih 25. Talijanski pohađaju učenici od 4. do 8. razreda, a predaje im mlada učiteljica iz Zagreba Marina Grgurević (34). Ova profesorica talijanskog jezika i komparatistica književnosti na Lastovo se radi supruga preselila prije četiri godine i zaposlila u školi. Govori o početku nove školske godine, atmosferi u razredu, disciplini i ponašanju učenika s otoka te kakva je razlika predavati djeci u maloj sredini, u odnosu na Zagreb.

11.09.2018. u 16:26
Ispiši članak

Kako školarci reagiraju na početak nastave? Imate li od ove godine manje ili više prvašića? 

Školarci su puni energije, zaigrani i još se uvijek bave svojim ljetnim aktivnostima u poslijepodnevnim satima, kao što su kupanje. Nisu se uhodali u svoje školske obaveze i uhvatili ritam rada na satu. Žale se na raspored sati i broj školskih sati u danu. Još se privikavaju na nove učitelje ili predmete koje su dobili ove godine i slično. Ove godine imamo manje prvašića nego prošle, samo troje nažalost. Proteklih je godina uglavnom broj učenika u padanju, a iznimka je jedino prošla godina kada je bilo nešto više učenika.

U većim gradovima profesori se žale na prepunjene razrede. Na Lastovu nemate takvu situaciju. Kako je raditi u školstvu na malom otoku?

Da, drukčije je raditi s razredima od prosječno četiri do pet učenika, a ne s 20 ili 30 kao u gradovima. To svakako ima svoje prednosti. Svi učenici na svakom satu mogu sudjelovati aktivno na nastavi. Svatko stigne nešto reći, pročitati, prevesti… To je svakako dobro za njihov napredak i učenje stranog jezika. Zbog toga brže pamte i usvajaju gradivo. Također, nama profesorima je lakše pratiti napredak svakog učenika. Jasno se može vidjeti što učeniku ide, a što mu predstavlja poteškoću. Mogu se posvetiti svakom učeniku pomalo tijekom sata - doći do njega, pregledati mu bilježnicu ili radnu bilježnicu, upozoriti ga na eventualne greške. Uz to, lakše je poučavati talijanski jezik u južnoj Dalmaciji budući da je Lastovo nekad pripadalo Italiji, pa je još u ovdašnjem govoru ostalo puno posuđenica, riječi ili fraza iz talijanskog jezika. U izvornom ili ponešto izmijenjenom obliku. Zato je učenicima lakše usvajati taj jezik jer se njime zapravo često koriste, a da toga nisu niti svjesni.

Ima li rad u malom razredu i svojih nedostataka?

Naravno. Teško je održati tempo rada na satu kao u većim razredima. Budući da ih je malo, svatko misli da mora i može reći što ga zanima ili brine. Komentiraju i odgovore drugih učenika, pa sve to zaustavlja ili usporava radni proces. Također, učenici me poznaju i iz privatnih situacija izvan škole. Ovo je malo mjesto i svi se poznaju, žive blizu jedni drugih i susreću se svakodnevno. Tako da često znaju prekidati sat s privatnim pitanjima, komentarima i slično. Naravno, to nije prihvatljivo tijekom nastave.

Imate li u razredu problema s disciplinom i ponašanjem učenika?

Problemi s disciplinom i ponašanjem na satu uvijek postoje, a pogotovo se to dobro vidi u malom razredu. Vrlo se brzo pokaže kakav kućni odgoj ima svatko od učenika. Ipak, iz iskustva uočavam da naša djeca na otoku još uvijek imaju poštovanje prema učitelju, smatraju ga autoritetom i ne usude se kao u gradovima suprotstavljati se učiteljima, komentirati njegov rad, ponašanje, vrijeđati ili slično.

Što se tiče ponašanja učenika, mogu primijetiti iz iskustva da su naša djeca puno odgovornija i zrelija od gradske, pogotovo viši razredi - 7. i 8. Ovdje roditelji rade na tome da ih što prije osposobe za samostalan život jer nakon osnovne škole odlaze s otoka na kopno u gradove i žive samostalno tijekom srednje škole. To je velika promjena i izazov za učenike i za njihove roditelje.

Jeste li zadovoljni odnosom djece prema vama kao njihovoj profesorici?

Učenici se u globalu odnose prema meni s poštovanjem. Naravno, ima iznimaka i situacija kada prijeđu granicu učitelj - učenik. Ali, malo je takvih učenika u našoj školi i malo takvih situacija. Naravno, kao i u gradskim školama, sve ovisi o učitelju i kako se on postavi prema učenicima. Neki učitelji slove kao 'strogi' i disciplina na njihovom satu je zavidna. Dakle, puno ovisi i o učitelju.

Također, prednost života u malom mjestu je što učitelj ne poznaje učenika samo iz školskih situacija, nego i iz privatnih. Poznajemo im roditelje, braću i sestre. Znamo kakva im je obiteljska situacija i kako žive. Tako je lakše razumjeti svakog učenika i njegovo ponašanje te se sukladno tome, postaviti prema njemu.

Kako to da ste odabrali učiteljski poziv? Koje su prednosti i nedostaci ovog posla?

Učiteljski poziv sam odabrala jer volim strane jezike i volim prenositi to znanje. Djeca su najplodnije tlo za nova znanja i vještine. Užitak je gledati ih kako uče i usvajaju nova znanja, kako napreduju i odrastaju. Još ako ih uspiješ zainteresirati za svoj predmet, to jest, za jezik i kulturu zemlje koju im predaješ, to pruža veliko zadovoljstvo. To su svakako prednosti ovog posla. Nedostaci su što je potrebno puno strpljenja i energije za bavljenje djecom. I mi učitelji smo nekad neraspoloženi, umorni, opterećeni svojim problemima. No kada počne sat, sve to treba staviti na stranu i posvetiti se djeci. Njihov umor ili problemi su na prvom mjestu, a učitelj sebe treba staviti na zadnje mjesto kako bi sat bio uspješan i koristan za učenike.

Imate li u školi kakvih noviteta u nastavi koji kreću od ove školske godine?

Ove godine nažalost nemamo puno noviteta u nastavi. Dobili smo nekoliko laptopa, projektora i platna za projekcije za neke razrede, pa ćemo moći održavati nastavu na višoj i kvalitetnijoj razini. Nažalost, škola još nema pametne ploče ili računala za svakog učenika. No nadamo se jednoga dana biti takva škola budućnosti, piše generacija.hr.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.