MUP-OV STRUČNJAK SAVJETUJE

Sumnjate da ste žrtva internetske prevare? Prije policije, hitno nazovite...

Autor

mn/hrt.hr

Dragan Marić iz Službe kibernetičke sigurnosti MUP-a u HRT-ovoj emisiji Studio 4 rekao je da se svake godine u blagdansko vrijeme zaprima veći broj prijava građana o računalnim prijevarama ili otuđenim osobnim podacima. Najčešće se radi o phishing prijevarama, odnosno prijevarama putem online shoppinga.

18.12.2020. u 11:13
Ispiši članak

"Svatko imalo obučen može naći na internetu uputstva za izradu internetskih stranica koje su dizajnirane gotovo identično kao i sami originalni  internetski shopovi, rekao je Marić.

Građanima savjetuje da provjere samu e-mail adresu s koje je pristigla obavijest.

Trebaju procijeniti očekuju li uopće komunikaciju s nekom web-trgovinom, jesu li trgovali s njom i slično.

 Sam naziv domene s koje je upućen mail upućuje je li originalan ili lažan jer originalni shopovi imaju svoje domene koje su lako provjerljive, dok neki lažni upućuju takve e-mailove s nepoznatih, manje poznatih ili lažnih servisa.

"Samom usporedbom e-mail adresa u, recimo, određenom 'headeru' može se utvrditi radi li se o lažnom mailu ili o stvarnoj web-trgovini. Ali i sami građani, ako su već obavljali neku kupovinu preko interneta, znaju očekuju li da će pristići takva pošiljka ili obavijest od samog trgovca. Ako je neka nenajavljena, nepoznata, s linkom koji vas vodi na neku novu stranicu, potpuno nepoznatu, neprovjerenu, nesigurnu, naravno da je preporuka da se nikad ne ide na takve stranice", upozorio je Marić.

Građani ne trebaju ostvarivati nikakvu komunikaciju s počiniteljima, a ako smatraju da su oštećeni mogu prijaviti takva djela policiji.

Međutim, naglasio je Marić, građanima se savjetuje da se prvo obrate banci i tamo prijave da su bili žrtve prijevare jer banka ima određeni prostor i vrijeme za zaustavljanje neke transakcije.

Između ostalog preporučio je redovito ažuriranje antivirusnih sustava i internetskih preglednika, korištenje provjerenih  internetskij trgovina, kao i zaporke koje su kompleksne, višesložne te različite za različite servise.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.