KOPANJE, DIZANJE ŽENA, PUHANJE U...

Ovako su muškarci u 16. stoljeću dolazili u formu; neke vježbe danas je bolje preskočiti

Autor

mn/Hrvatska katolička mreža

 Thomas Elyot u djelu "Dvorac zdravlja" iz 1537. napisao je savjete za sve one koji su htjeli doći u formu i vježbati. 

21.01.2020. u 14:36
Ispiši članak

“Dvorac zdravlja” predmet je istraživanja dr. Joan Fitzpatrick, prof. engleskog jezika na Sveučilištu Loughborough, piše Hrvatska katolička mreža, pozivajući se na Medievalists.net.

"Tjelovježba je ključ zdravog tijela i uma, a u naši preci su, kao i mnogi od nas, razumjeli važnost bavljenja aktivnostima”, rekla je dr. Fitzpatrick te navela da su već u 16. stoljeću stručnjaci savjetovali čitače kako je važno zdravo se hraniti, spavati, pročistiti organizam te udisati dobar zrak.

“Naglašavali su također vrijednost redovnog vježbanja, iako možemo reći da su poneki njihovi prijedlozi pomalo čudni te su se izgubili kroz povijest – vjerojatno iz dobrih razloga!”, napomenula je dr. Fitzpatrick.

Elyot je u “Dvorcu zdravlja” podijelio vježbe u četiri kategorije, ovisno o tipu osobnosti onoga koji vježba, ali i o razini sposobnosti koje tijelo u datom trenutku ima, odnosno vježbe koje može izvesti:

Jake ili nasilne vježbe

  • Kopanje, ponajviše krute i teške zemlje, preferirano glineno tlo.
  • Nošenje teška tereta.
  • Penjanje ili hodanje na stepenastom, odnosno povišenom terenu.
  • Penjanje rukama po užetu.
  • Držeći se objema šakama za nešto iznad vlastite glave, npr. za šipku, podizanje vlastita tijela prema toj šipci – zgibovi.
  • Čvrsto zatvaranje šaka i podizanje obaju ruku ravno iznad glave te zadržavanje te poze.
  • Držanje ruku čvrsto uz tijelo dok vam partner pokušava ruke raširiti i odmaknuti od tijela.
  • Hrvanje.

Brze vježbe

  • Trčanje.
  • Igranje s oružjem.
  • Tenis ili bacanje lopte.
  • Grabljanje i poravnavanje zemlje.
  • Podizanje na prste i dizanje ruku u zrak iznad glave.
  • Podizanje ruku u ravnini lica bez utega.

Žestoke vježbe

  • Plesanje, točnije izvođenje galliarda, energičnog plesa popularnog u renesansnom razdoblju koji je uključivao puno skakanja i riskantan korak zvan “volta” kada muškarac mora podići i neko vrijeme držati ženu.
  • Bacanje lopte i trčanje za njom.
  • Nogomet.
  • Bacanje koplja
  • Trčanje s otporom, odnosno trčanje s otpornom trakom koju partner drži slično kao što pas vuče povodac, piše u “Dvorcu zdravlja”.

Vježbe za specifična područja

  • Noge, ruke i ramena – Razgibavanje, korištenje utega te “igranje s oružjem” poput koplja i šiljaka (u današnje vrijeme zadržat ćemo se na razgibavanju i utezima).
  • Prsa i pluća – Micanje daha pjevajući ili plačući te glasno čitanje.
  • Trbuh i probava – Puhanje u instrumente koji zahtijevaju puno daha, primjerice trombon.

Dr. Fitzpatrick ističe da je jasno kako su neki od ovih savjeta, poput igranja s kopljima i šiljcima, neprimjenjivi jer su se vremena drastično promijenila, ali svakako možemo razumjeti potrebu za svakodnevnim vježbanjem.

“Tko god nema vrt pun teškog glinenog tla za vježbu kopanja, i dalje može razmisliti o drugim vježbama koje Elyot predlaže”, navodi dr. Fitzpatrick.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.