PREGLED SIMPTOMA PO DOBI

Kako prepoznati disleksiju kod djeteta? Evo na što obratiti pažnju

Autor

Marijana Kovač

Disleksija je poremećaj učenja, a vezana je uz čitanje i pisanje. Pogađa gotovo 40 posto djece, a često bude pogrešno interpretirana kao lijenost ili manjak interesa za učenje.

19.10.2019. u 19:29
Ispiši članak

Najčešće se identificira u djetinjstvu kada problemi s čitanjem prvi put postanu vidljivi no može biti neprepoznata godinama, pa čak i desetljećima. Simptomi disleksije mogu varirati s godinama, a ovo su simptomi kod djece na koje je potrebno obratiti pažnju:

Vrtićka dob

Kod djece koja ne razviju govor do 15. mjeseca života, odnosno korištenja prvih fraza do 2. godine života, povećan je rizik od disleksije. Također, i nasljedni čimbenik je jedan od značajnijih faktora.

Ostali znakovi upozorenja koji se javljaju u dobi do 5 godina uključuju:

  • probleme s učenjem i pamćenjem slova
  • teškoće s učenjem jednostavnih dječjih pjesmica
  • problemi prepoznavanja slova vlastitog imena
  • pogrešan izgovor poznatih riječi ili tepanje
  • nemogućnost uočavanja (i razumijevanja) rime

Predškolarci i prvašići

U ovoj dobi disleksiju je lakše prepoznati, a obzirom da ne postoji standardizirani test za dijagnosticiranje, ovo su simptomi na koje je potrebno pripaziti:

  • nemogućnost rastavljanja riječi na glasove (glasovna analiza)
  • pogreške u čitanju (koje nisu rezultat nepoznavanja slova)
  • učestale pritužbe djeteta na teškoće s čitanjem
  • dijete odbija ići u školu
  • postojanje problema s govorom ili izgovorom riječi
  • teškoće spajanja glasova u riječ (glasovna sinteza)
  • nemogućnost povezivanja slova sa zvukom

Od drugog do osmog razreda

Mnogi učitelji ne prepoznaju disleksiju, pogotovo kod inteligentne djece koja teškoće dobro kriju i u školskim aktivnostima se uspješno oslanjaju na visoke kognitivne sposobnosti.

Evo na koje znakove trebate obratiti pažnju kod djece spomenute dobi:

  • sporo usvajanje vještine čitanja
  • vrlo sporo i “neobično“ čitanje
  • problem s usvajanjem i izgovorom novih riječi
  • izbjegavanje čitanja na glas (i pred drugima)
  • korištenje nejasnog i netočnog rječnika u govoru
  • problem s matematičkim zadatcima riječima
  • pogrešan izgovor dugačkih, nepoznatih i složenih riječi
  • problem pamćenja činjenica i detalja (imena, datuma i sl.)
  • neuredan rukopis

Što učiniti?

Osim pozitivnog i ohrabrujućeg pristupa prema djetetu i intenzivne suradnje s tetama ili učiteljima, potrebno je javiti se logopedu radi točnog dijagnosticiranja i potrebnog uključivanja djeteta u tretman s vježbama čitanja i pisanja, gdje će se dati naglasak na vezu slovo-glas.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.