TONKA JAVOROVIĆ

Nagrađivana violončelistica: 'Biti glazbenik je više od sviranja, vježbanja i osvajanja nagrada'

Autor

Maja Šubarić Mahmuljin/Generacija.hr

"Kao netko tko iza sebe nema muzičku obitelj te s malo kontakata u Hrvatskoj u tom miljeu, iznimno sam ponosna što sam uspjela izgraditi karijeru u tako kratkom vremenu, a sve samo radom", rekla je za Genaraciju.hr mlada zagrebačka violončelistica Tonka Javorović (26).

15.06.2024. u 17:06
Ispiši članak

Članica je Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, a često nastupa i s raznim sastavima poput Orkestra mladih Europske Unije (EUYO), Zagrebačkih solista, Hrvatskog komornog orkestra i raznih komornih ansambla. Kao glazbenica putuje i nastupa širom Europe i svijeta.

Tonka je počela učiti violončelo u klasi prof. Bernarde Debuš Redžić u dobi od sedam godina, a zaljubila se u ovaj instrument na jednoj predstavi koju je gledala s roditeljima. Od 2015. studirala je violončelo u klasi Valtera Dešpalja te je 2020. diplomirala u klasi Monike Leskovar na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Postdiplomski studij violončela završila je 2022. u klasi Reinharda Latzka na Universität für Musik und darstellende Kunst (MDW) u Beču. Usavršavala se na solističkim i komornim seminarima kod mnogo renomiranih violončelista i pedagoga. Iza sebe ima brojne nagrade s državnih i međunarodnih natjecanja. Dobitnica je pet Oskara znanja koje dodjeljuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta i Agencija za odgoj i obrazovanje za postignute izvrsne rezultate na državnim natjecanjima. Stipendistica je Muzičke akademije u Liechtensteinu te dobitnica Rektorove i dvije Dekanove nagrade.

Za portal Generacija.hr govorila je o počecima u glazbi, zašto je odabrala violončelo, usavršavanju u Beču i mogućnostima za mlade glazbenike u Hrvatskoj i Austriji, profesionalnoj karijeri, nastupima i životu glazbenika, nagradama i priznanjima, planovima za budućnost te što bi poručila mladima koji započinju karijeru u glazbi.

Foto: Demjan Rožman/Unison

'Odluka je bila laka'

Za početak, recite nam odakle ljubav prema glazbi i violončelu?

Ljubav prema glazbi prisutna je od mog najranijeg djetinjstva. Stalno bih plesala, pjevala, svirala razne instrumente igračke… Iako moji roditelji nisu glazbenici, uvijek su me podržavali na mom glazbenom putu. Sa šest godina upisali su me u glazbeni vrtić pri Glazbenoj školi Elly Bašić. Iako vrtić traje dvije godine, već nakon prve godine su predložili da krenem ranije u glazbenu školu. U početku sam htjela svirati obou, harfu ili pjevati, ali sam u HNK za vrijeme predstave na koju su me roditelji poveli vidjela violončelo koje me očaralo te je odluka nakon toga bila laka.

Kako biste opisali svoj profesionalni put u glazbi? Na koja postignuća ste posebno ponosni?

Nakon glazbenog vrtića upisala sam violončelo u Glazbenoj školi Elly Bašić. Tijekom osnovne i srednje škole često sam sudjelovala na mnogim državnim i međunarodnim natjecanjima, osvajajući brojne nagrade u solo i komornoj glazbi. Sa 15 godina položila sam audiciju za Orkestar mladih Europske Unije (EUYO), radila sam, putovala na turneje po cijelom svijetu i učila s njima oko osam godina, a danas kao alumni aktivno sudjelujem u njihovim projektima. Profesor Valter Dešpalj prepoznao je moj trud i rad tijekom osnovne i srednje škole te me pozvao u svoju klasu, omogućivši mi da upišem Muzičku akademiju u Zagrebu sa 17 godina.

Paralelno sam pohađala akademiju i srednju školu. Sudjelovala sam na mnogim solističkim natjecanjima i koncertima. Natjecanje Papandopulo 2018. mi je donijelo prvo mjesto i nagradu Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu djela hrvatskog autora. Na Natjecanju Antonio Janigro 2020. ponosno sam primila nagradu za najbolje rangiranog hrvatskog sudionika. Tijekom studija sam bila članica mnogih komornih sastava od kojih bi izdvojila klavirski trio s Anom Defar i Dorom Iveković s kojim sam 2016. osvojila prvo mjesto i prvu nagradu na državnom natjecanju iz klavirskog trija. Već iduće godine s Evom Šulić i Davidom Vukovićem osnivam klavirski trio, Trio Eusebius s kojim sam nastupala na najvažnijim hrvatskim festivalima i osvajala prestižne nagrade.

Dobitnici smo nagrade Ferdo Livadić za izvanrednu umjetničku osobnost. Osvojili smo osvojili nagrade Grada Samobora i Hrvatskog društva skladatelja za najbolju interpretaciju djela hrvatskih skladatelja na 16. Međunarodnom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić u Samoboru, 2019. Zatim, i prvu nagradu i nagradu Hrvatskog društva skladatelja za najbolju interpretaciju djela hrvatskih skladatelja na 8. Hrvatskom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Papandopulo u Zagrebu iste godine. U 2021. nagrađeni smo prestižnom nagradom "Darko Lukić" te smo laureati Nagrade Hrvatskoga glazbenog zavoda na 54. tribini "Darko Lukić". Tijekom i nakon akademije puno svoje energije i truda usmjerila sam prema Triju Eusebius. Trio je nakon pet godina rada prestao djelovati 2023. godine.

Foto: European Union Youths Orchestra 

Život i studij u Austriji

Studirali ste i u Beču. Kako je izgledalo vaše školovanje i što biste posebno istaknuli?

Kada je 2018. profesor Dešpalj otišao u mirovinu prešla sam u klasu Monike Leskovar, jedne od naših najboljih violončelistica. Nažalost, dolazi pandemija pa onda i potres u kojem stradava moje violončelo na koje su pala klizna vrata ormara, ali ja svejedno uspijevam na vrijeme diplomirati. Godine 2020. odlučujem nastaviti školovanje na postdiplomskom studiju u klasi Reinharda Latzka na MDW-u u Beču. Život i studiranje u Beču čak i tijekom pandemije je bilo izuzetno formativno razdoblje za mene jer sam mnogo naučila. Imala sam priliku imati satove sa čelistima Bečke filharmonije koji su me učili orkestralne dionice i satove komorne glazbe s profesorima poput Vide Vujić i Avedisa Kouyoumdjiana. Tijekom školovanja u Beču imala sam mnogo komornih sastava kao Klavirski trio EMA, gudački kvartet s mojim prijateljima iz EUYO-a i klavirski trio s Benjaminom Jagecom Kamilė Zaveckaitė s kojom sam koncertirala kao duo.

Tijekom školovanja sudjelovala sam na mnogim seminarima i majstorskim radionicama. Razdoblja rada sa Silvijom Sondeckiene i Reinhardom Latzkom najviše me naučio o pedagogiji i pristupu tehnici koji bih htjela njegovati te se nadam da ću negdje u budućnosti imati mogućnost ponovno raditi s mladim čelistima i pomoći im u njihovom razvitku. Kada sam se iz Beča vratila u Zagreb 2022. osvojila sam audiciju za Zagrebačke soliste te prvo krenula raditi kao profesorica violončela u Glazbenoj školi Pavle Markovca pa onda u Zagrebačkoj filharmoniji kao tuttist.

Koje su mogućnosti za mlade glazbenike u Austriji?

Usavršavanje na prestižnom MDW-u u Beču otvorilo mi je mnoge prilike. Profesor Latzko ima nevjerojatan pristup učenicima, motivirajući nas i podržavajući kao roditelj. MDW kao institucija također brine o svojim studentima, nudeći razne nagrade, stipendije i financijsku pomoć za sudjelovanje na seminarima, audicijama i projektima. Puno je predmeta osmišljeno kako bi studenti razvili vještine potrebne za uspješnu karijeru.

Na MDW-u, studenti su u središtu pažnje, a ne samo profesori, što mi je posebno drago. Mogućnosti su mnoge u Austriji, ali ja se nisam previše zamarala s njima jer mi je cilj bio živjeti u Hrvatskoj, ali se uvijek rado vraćam u Austriju zbog angažmana. Posebno mi je drago što sam se na MDW-u uspjela povezati s Marijanom Bačelić – prvo u sastav EMA s Irankom Elnaz Bekham pa potom s Elizabetom Adžagom Merčep u Trio Marginal.

Foto: Fran Friedrich

'Velika mi je čast raditi u takvoj ustanovi'

Danas nastupate s dva komorna sastava. Uz Trio Marginal, dio ste i Trija Ripos. Koje nastupe i uspjehe najviše pamtite?

Da, 2023. okupljam dva komorna sastava s Marijanom Bačelić – već spomenuti Trio Marginal te Trio Ripos s Franjom Bilićem s kojima te godine imamo prve nastupe. Na natjecanju Darko Lukić 2023. osvojila sam nagradu Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu djela hrvatskog skladatelja te iste godine polažem audiciju za vođu violončela u HNK u Zagrebu. Iznimno sam ponosna da sam sa 25 godina osvojila takvo mjesto te mi je velika čast raditi u takvoj ustanovi.

Tijekom godina nastupala sam kao solistica i kao članica komornih sastava na otvorenju festivala Dani Milka Kelemena, Grafenegg festivalu u Austriji,  Spazio Klassik u Italiji, Gstaad Menuhin Festivalu, isaFestivalu, Memorijalu Franje Krežme, Dubrovačkim ljetnim igrama, Osorskim glazbenim večerima i mnogim drugim te sam nastupila kao solist uz orkestre i sastave poput Zagrebačke filharmonije, Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije, sa Zagrebačkim solistima, Cantus Ansamblom, Webern Kammerphilharmonie i uz Orkestar hrvatske glazbene mladeži.

Dobitnica ste brojnih priznanja, uključujući pet Oskara znanja te Rektorovu i dvije Dekanove nagrade. Koliko vam znače ova priznanja i na koji uspjeh ste posebno ponosni?

Najvažnija priznanja su mi dvije Dekanove nagrade – prva za solističke uspjehe, a druga za komorne uspjehe s Triom Eusebius. Posebno sam ponosna na sudjelovanje na seminarima kod Ivana Monighettija, turneje s EUYO-om gdje sam bila vođa violončela, te dobivanje pozicije solo violončelistice u HNK Zagreb. Kao netko tko iza sebe nema muzičku obitelj te s malo kontakata u Hrvatskoj u tom miljeu iznimno sam ponosna što sam uspjela izgraditi karijeru u tako kratkom vremenu, a sve samo radom.

Foto: privatna arhiva

'Vidim se u Hrvatskoj'

Na kojim projektima trenutno radite i koje su vaše želje za budućnost? Vidite li se u Hrvatskoj ili inozemstvu?

Vidim se u Hrvatskoj i želim pridonijeti pozitivnim promjenama u glazbenom svijetu ovdje. I dalje želim održavati kontakte u inozemstvu i koncertirati vani kako bih bila u toku sa svjetskim trendovima. Rad s kolegama diljem svijeta me održava u formi i usavršava moje vještine, kako sviračke tako komunikacijske i profesionalne. U Hrvatskoj i u inozemstvu radim na novim projektima s raznim sastavima i glazbenicima. Planiram daljnje obrazovanje, još sam u razmatranju klasa i ustanova u kojima bih to provela.

Koliko je svakodnevnog vježbanja potrebno za uspjeh u ovome poslu? Što biste poručili mladima koji se tek počinju profesionalno baviti glazbom?

Trudim se vježbati šest dana u tjednu s jednim danom odmora. Ovisno o angažmanima i programima vježbam između minimalno jedan pa do pet sati dnevno. Iako ponekad ne uspijem imati slobodan dan, nastojim pronaći ravnotežu i ne preopteretiti se.

 

Mladima želim poručiti da biti glazbenik nije samo sviranje, vježbanje i osvajanje nagrada. Najvažniji dio je komunikacija s ljudima, kako tijekom sviranja tako i izvan sviranja. Njegujte svoja poznanstva, školujte se, dijelite znanje i gradite krug ljudi koji će vam pomoći da postanete bolji čovjek i bolji glazbenik.

 

*Tekst je objavljen u sklopu projekta "Glazbeni talenti i umjetnici ispod radara" kojeg financira Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.