OČAJNE KRITIKE

Poznati američki filmski magazin 'pokopao' srpski film o Jasenovcu: To je nacionalistička propaganda...

Autor

bl/Nenad Polimac/Jutarnji list

"Nismo li već odavno trebali razgovarati o tome zašto ima toliko filmova o holokaustu. Jedni pripadaju kategoriji - da se ne zaboravi! - no mnogi drugi postoje samo zato što su njihovi tvorci shvatili da se holokaust dobro prodaje. Oni koji pripadaju ovoj drugoj kategoriji trivijaliziraju i senzacionalistički naglašavaju svoju temu, gudeći po žicama melodiju koja je negdje između sablasnog i prezašećerenog."

28.01.2021. u 08:27
Ispiši članak

Tako započinje svoju recenziju filma Petera (Predraga) Antonijevića "Dara iz Jasenovca" Jay Weissberg, jedan od glavnih kritičara opet najutjecajnijeg magazina Variety (prije nekoliko godina ozbiljno ga je ugrozio The Hollywood Reporter, ali je u međuvremenu propustio svoju šansu). Sudeći po njoj, srpska kinematografija baš nije izabrala najboljeg kandidata za Oscara, jer je ocjena filma porazna, piše Jutarnji.

"Počnimo s činjenicama", nastavlja Weissberg (inače direktor uglednog festivala nijemog filma u talijanskom Pordenoneu), "hrvatska fašistička vlada za 2. svjetskog rata, ustaše, bili su ubilački siledžije podržani od moćnih članova katoličke crkve. Ozloglašeni po svom neumjerenom sadizmu, ustaše su uzele za metu Srbe, Židove i Rome, ugledajući se na svoje nacističke saveznike, propagirajući politiku 'mi protiv njih' čije je sjeme opet proklijalo u punoj snazi nakon raspada Jugoslavije devedesetih. Jednako neosporno, jasenovački kompleks bio je ozloglašen među logorima smrti po krvoločnosti njegovih zapovjednika i njihovih podanika. Oko 80 tisuća logoraša, uglavnom Srba, tamo je ubijeno između 1941. i 1945., i premda je samo ime tog logora u srpskoj psihi ostavilo trajni trag, o njemu nikad nije snimljen igrani film."

Dvostruki problem

Kritike postaju još žešće u nastavku teksta. 

"Tvorci 'Dare iz Jasenovca' naglašavaju da je scenarij napisan po iskazima svjedoka, koristeći taj otrcani slogan da izbjegnu bilo kakve kritike: to se dogodilo i nama se nema što prigovoriti. Problemi su međutim dvostruki: njegov neskriveni antihrvatski i antikatolički naboj suviše je očito dizajniran kao oružje u sadašnjim sukobima Srba i njihovih susjeda, a uživanje u vizualizaciji sadizma, kontrastirano s djetinjom nevinosti, gura u stranu bilo kakvo razmišljanje o opasnostima nacionalizma, ubilačkog rasizma i genocida i nadomješta ga jeftinom sentimentalnošću.", piše Weisberg, i nastavlja:

"Film se otvara s obiteljima koje marširaju prema stočnim vagonima, a 10-godišnja Dara (Biljana Čakić) pita svog starijeg brata Jovu (Marko Pipić) zašto i njihovi hrvatski susjedi nisu s njima, kad izgledaju poput njih. Na željezničkoj stanici ukrašenoj svastikama otac Miroslav Filipović-Majstorović (Vuk Kostić) izdvaja starije i nemoćne, i kad vlak krene užasnuta Dara gleda kako svećenik ustrijeli svakoga od njih. Uskoro po dolasku u Jasenovac, komandant Maks Luburić (Marko Janketić) organizira zabavu za njemačkog oficira: logorašima koji su se našli na udaru ustaškog službenika Ante Vrbana (Igor Đorđević) prerezani su grkljani. Istodobno, Maksovu polusestru Nadu (Alisa Radaković) i njezinog ljubavnika Dinka Šakića (Durvidić) tako je uzbudilo sve to klanje da se u obližnjem automobilu upuštaju u nesputani seks, a njihov klimaks podudara se sa Antinim aktivnostima. Suptilnost očito nije Antonijevićeva jača strana."

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.