FESTIVAL NADAHNUT CHESTERTONOM

Bolšec: ChestFest pokazuje kako svojim umom i srcem, pameću i rukama možemo izgraditi jednu životvornu kulturu

Autor

mjš

"Chesterton je relevantan iz barem dva razloga: jedan je što se sa svim pitanjima i problemima svoga vremena, kao što su eutanazija, eugenika, pobačaj, kapitalizam, ateizam, uhvatio u koštac, a drugi je što je njima pristupao i na njih odgovarao u duhu zdravog razuma, čuđenja i zahvalnosti", ističe za Direktno Nikola Bolšec.

10.06.2019. u 20:07
Ispiši članak

Nikola Bolšec predsjednik Hrvatskoga čestertonijanskog kluba i jedan od organizatora i inicijatora ChestFesta, festivala posvećena engleskome književniku i misliocu Gilbertu Keithu Chestertonu čije se drugo izdanje održava u Zagrebu od 14. do 16. lipnja.

U razgovoru za portal Direktno donosimo informacije o samome festivalu, Chestertonu i hrvatskim čestertonijancima.

Ove godine održava se već drugi ChestFest - po čemu je nalik prvome, a u čemu su njegove novine?

ChestFest kao takav je zamišljen kao proslava, fešta, nadahnuta životom i djelom engleskog pisca Gilberta Keitha Chestertona. Zato u samom nazivu govorimo o "Festivalu posvećenom…" tom divu duha, velikanu misli. Tako je drugo izdanje Festa nalik prvome upravo po toj feštarskoj dimenziji: nama je, naime, želja i zamisao bila da, govoreći o Chestertonu i afirmirajući njegovu misao, onu radost, zahvalnost i čuđenje prema životu koju je on imao, prenesemo i podijelimo uz pomoć predavanja, pjesničkih recitala, služenja Mise, doručka i koncerta s marginaliziranima, sa svima koji će doći na našu feštu.

Ono po čemu se drugi ChestFest razlikuje, jest što smo malo proširili sadržaj. Organizirali smo prvi Pjesnički anti-natječaj "Što je pjesnik htio reći"; s našim prijateljima iz zajednice JUR (Jedinstveni u različitost) organizirali smo "Doručak u prirodi" s koncertom klasične glazbe trija "Morum" za sve osobe iz našeg društva koje su na periferijama; također imamo neizostavnu konferenciju na kojoj nas očekuje, osim novih i zanimljivih stranih gostiju i predavača, i pokoja poslastica u vidu novih proizvoda i zanimljivih tema.

Tko su najzanimljiviji ovogodišnji gosti i govornici?

Možemo izdvojiti tri imena. To su Joseph Pearce, engleski katolički autor i mislilac s američkom adresom, autor brojnih biografija (G.K. Chestertona, Hilairea Belloca, Aleksandra Solženjicina) i knjiga iz povijesti, umjetnosti, katoličke misli, koji će govoriti o evangeliziranju s Chestertonom kroz umjetnost i kulturu; zatim Johannes Schwarz, austrijski svećenik, koji živi kao monah negdje u Alpama, autor animiranog serijala "Trominutni Katekizam", hodočasnik koji je prošao tzv. Via Alpina Sacra, trasu dugačku 4200km kroz manja i veća alpska svetišta, a koji će govoriti o Chestertonu i recikliranju pivskih limenki - to jest o integralnoj ekologiji, što je, držim, tema koju je posebno važno pokrenuti u našem društvu; tu je i John Kanu iz Sierra Leonea, utemeljitelj "Sierra Leone Chesterton Centera", koji je prvi iz svojeg sela poslan na studij u Oxford i koji se vratio u svoju građanskim ratom razorenu zemlju, kako bi je obnovio uz primjenu ekonomske teorije distributizma, i koji će nam pokazati da male zajednice, male nacije i države, doista mogu biti ekonomski neovisne i napredne.

Tu još svakako možemo dodati dr. Williama Griffithsa, dugogodišnjeg člana Engleskog čestertonijanskog društva i suradnika Chestertonove knjižnice pri oksfordskom Oratoriju, a koji je veliki poznavatelj književnosti, povijesti i engleskih piva. Doći će i naš prijatelj Marco Sermarini, odvjetnik, predsjednik Talijanskog čestertonijanskog društva, voditelj zajednice Tipi Loschi koja živi po načelima distributizma te osnivač Scuole Libere G.K. Chesterton, osnovne i srednje škole nadahnute Chestertonovom vizijom obrazovanja. Ovdje je važno istaknuti kako Rod Dreher u svojoj knjizi "Benediktova opcija", upravo Marca i njegovu zajednicu stavlja kao najbolji primjer življenja te "opcije" u cijelom svijetu.

Posebno izdvajam Aidana Mackeya, prvog čestertonijanca na svijetu koji je ujedno i najstariji poznavatelj Chestertona na svijetu, i što je još važnije, on je osobno poznavao ljude iz najužeg Chestertonovog obiteljskog i prijateljskog kruga. On je u 97. godini života, ali svojim duhom i smislom za humor je u "cvijetu mladosti". On, naravno, neće moći biti na samom Festivalu, ali nam je londonska podružnica Sveučilišta Notre Dame, ljubazno dopustila prikazati intervju koji su ove godine snimili s Aidanom. Tako da ćemo barem iz druge ruke, uspjeti upoznati Aidana Mackeya, čuti neke anegdote vezane za Chestertona te uživati u njegovom zaista posebnom smislu za humor.

Glavni pokretač hrvatskoga čestertonijanstva Ivo Džeba, čiji ste nasljednik na mjestu predsjednika Hrvatskoga čestertonijanskog kluba, u razgovoru za Direktno nakon prvoga ChestFesta ustanovio je kako je ideja okupljanja čestertonijanaca iz čitavoga svijeta potekla od vas. Koliko je ChestFest blizu onome što ste zamislili, a gdje još uvijek ima prostora za napredak?

Ivo je osnovao naš Klub te je zaslužan za pokretanje ove Chestertonove revolucije, kako je volimo zvati, ovdje u Hrvatskoj. A ideja je te revolucije, u samoj je njezinoj srži, da potakne na jedno obraćenje duha, društva i kulture u našoj zemlji. Vjerujem da je ChestFest već svojim prvim izdanjem ispunio ono što smo zamislili - a to je popularizacija Chestertona i njegovog svjetonazora, slavljenje svega što je na ovom svijetu dobro te širenje tog afirmativnog i aktivnog duha na druge, što je nužan preduvjet svakog pravog obraćenja.

Povezivanje s drugim čestertonijancima iz cijeloga svijeta je tu od, da tako kažem, životne važnosti - jer radi se o strancima koji u svojim zemljama djeluju na, s jedne strane, promicanju Chestertona, a s druge strane, na življenju svoje vjere autentično, cjelovito i predano, i to u svojoj svakodnevici, ali i na području kulture te intelekta. Stoga je bilo važno da njih kao predstavnike jednog pokreta radosti, zahvalnosti i čuđenja, što Chestertonova društva jesu, te kao primjere beskompromisnog, autentičnog i stvaralačkog života u Vjeri, dovedemo u našu zemlju te da pokažemo kako svojim umom i srcem, pameću i rukama, možemo izgraditi jednu životnu i životvornu kulturu. I tu je taj prostor za napredak. Jer sredstva da Hrvatska u svakom pogledu bude "Shire" i "Gondor" neupitno imamo.


Zašto je Chesterton i danas relevantan? S kojim biste njegovim djelima onima koji ga još uvijek nisu čitali preporučili početak upoznavanja s njegovim opusom?

Chesterton je relevantan iz barem dva razloga: jedan je što se sa svim pitanjima i problemima svoga vremena, kao što su eutanazija, eugenika, pobačaj, kapitalizam, ateizam, uhvatio u koštac, a drugi je što je njima pristupao i na njih odgovarao u duhu zdravog razuma, čuđenja i zahvalnosti. Ne govori se bezveze o Chestertonu kao o divu misli, kao o cjelovitom misliocu. Bio je borben, viteški tip čovjeka, ali i čovjek koji sebe "nije shvaćao ili uzimao zaozbiljno". On je obradio sva moguća pitanja ljudskog postojanja, i što je još važnije, to je činio tako neopterećeno - radosno i s humorom. To znači da se borio sa svakom neistinom, laži, krivim pogledom na čovjeka, društvo, svijet, Boga i Crkvu i to je činio u velikoj slobodi i s pomoću zdravog razuma, dakle s pomoću istina koje svi mi barem intuitivno raspoznajemo i znamo da su ispravne, dobre i zdrave. A to je ono što, mislim, danas nedostaje i lijevoj i desnoj strani ljudske glave. Na kraju, on je imao mnoštvo suparnika, ali ni jednog neprijatelja. O Georgeu Bernardu Shawu je tako govorio kao o svojem najboljem neprijatelju – my best enemy. Stoga je i mogao sudjelovati u izgradnji onoga što bismo danas zvali "kultura života". Jednostavno, on je apostol zdravog razuma.

Danas je dosta Chestertonovih knjiga prevedeno na hrvatski: od eseja, detektivskih priča o vlč. Brownu do "teoretskih" djela. Ali za upoznavanje s Chestertonom, prije svega preporučam neke od eseja s našeg bloga te knjigu "Pravovjerje" u kojoj on iznosi svoju temeljnu filozofiju života, svoj način gledanja na svijet – ukorijenjen u Nebu, a krošnjom pri zemlji - koja je proizašla iz njegovog pogleda i razumijevanja kršćanske Vjere. Time je on mislilac koji nije izgubio ništa, osim svoje ludosti - to jest, zadobio je razum i srce, a izgubio je oholost.

Iz okrilja Hrvatskoga čestertonijanskog kluba proistječe i nekoliko novih prijevoda Chestertonovih djela na hrvatski jezik. Imate li u planu još poneki prevoditeljsko-izdavački, ali i kakav drugi projekt vezan uz Chestertona?

U suradnji s izdavačkom kućom Verbum, kojoj se ovom prilike od srca zahvaljujem što je prepoznala našu volju i ljubav prema Chestertonu, ali i koliko je Chesterton velik i važan, izdali smo dvije knjige: "Pravovjerje" koje je preveo Ivo Džeba te "Katolička Crkva i obraćenje" koju sam ja preveo. Trenutačno radimo na tri nova prijevoda. Svakako bih napomenuo da je naš prevodilački pothvat zaista zajednički pothvat jer je u svaki od tih prijevoda uključen neki od članova Kluba. Tu bih posebno izdvojio Ivana Dadića, našeg renesansnog čovjeka, homo universalisa (mornar, kovač, prevoditelj, pisac, iluminator, kaligraf i proizvođač jabukovače) koji je redaktor naših prijevoda i jedan je od najboljih poznavatelja i zaljubljenika u Chestertona.

Na koncu, ChestFest je samo jedan od projekata vezanih za Chestertona, a koje Klub provodi. To je, tako reći, vrhunac, fešta svega što radimo. I ako već uvozimo i razne mislioce i ideje sa Zapada, pa onda uvozimo one mislioce čije je temeljno načelo bilo regnum regno non prescribit leges – to će reći da nas Chesterton potiče da budemo ponosni na vlastitu tradiciju, kulturu i Vjeru, otkrivamo tu istu i da na njoj gradimo. Tako nam je želja da se u dogledno vrijeme razvijemo u "kulturni pogon", u one koji će se moći, nadam se, u potpunosti posvetiti izgradnji kulture temeljene na zdravom razumu, čuđenju i zahvalnosti prema životu. Jer na ovom svijetu nema bolje stvari od činjenice da ste živi, ovdje i sada, i da na tome imate biti kome zahvalni – da na toj životvornoj filozofiji i Vjeru, izgrađujete zajednicu u kojoj živite. Smatram da je to za nas ispravni put naprijed – zahvalni za temelje, za tu stijenu, možemo podizati našu kuću, naše selo i naš grad. Ukratko naš civitas i civilitas.

Ergo, imamo nekoliko projekata u planu, ali o kojima za sada moramo biti tajnoviti inače nitko neće biti iznenađen i to neće biti najbolji dar.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.