čuvajte zdravlje

Hrana koja šteti vašem mozgu, a da toga niste ni svjesni

Autor

Direktno.hr

Zaboravimo na trenutak vašu figuru - neka hrana može naštetiti vašem pamćenju i kognitivnim sposobnostima. Pročitajte koja to hrana može naštetiti vašem mozgu.
16.08.2015. u 21:34
Ispiši članak

Tofu

Jedno nedavno provedeno istraživanje dovelo je u vezu učestalu konzumaciju tofua s povećanim rizikom od kognitivnih poteškoća i gubitkom pamćenja. Istraživanje je provedeno nad 719 muškaraca i žena koji su bili podvrgnuti testovima memorije, a pokazalo se da su oni ispitanici koji su tjedno jeli devet ili više porcija tofua imali veće poteškoće s rješavanjem testova. Znanstvenici nagađaju kako bi uzrok ovome mogli biti fitoestrogeni koji se nalaze u tofuu. Isto je istraživanje pokazalo kako je druga vrsta proizvoda dobivenog od soje, tempeh, poboljšao memoriju ispitanika.



Natrij

Dok je debata o efektu natrija na krvni tlak i kardiovaskularne bolesti u punom jeku, istraživanje je otkrilo kako visoki unos natrija u tijelo u kombinaciji s niskim razinama fizičkih aktivnosti imaju negativne učinke na kognitivne sposobnosti. Za potrebe ovog istraživanja kanadski su znanstvenici pratili fizičke aktivnosti i unos natrija kod 1262 ispitanika u dobi od 67 do 84 godine. Ispitanici su podijeljeni u tri skupine koje su u tijelo unosile niske, srednje i velike količine natrija. Najznačajnije promjene zabilježene su kod ispitanika s niskim fizičkim aktivnostima te su kod njih zabilježene poteškoće kognitivnih funkcija. Srećom, ovo su reverzibilni simptomi, pa tjelovježba može poništiti negativne učinke koje natrij ima na mozak, kao i na kardiovaskularni sistem.

Trans masti

Osim što, među ostalim, štete vašem kardiovaskularnom sustavu, trans masti vam znatno mogu reducirati pamćenje. Istraživanje je dokazalo kako je konzumiranje trans masti direktno povezano s poteškoćama u pamćenju riječi. U istraživanju je sudjelovalo 1018 ispitanika koji su konzumirali ovu opasnu vrstu masti, i to od 3.8 do 27.7 grama dnevno. Zamoljeni su da sudjeluju u zadatku koji je od njih tražio da identificiraju nove riječi u ponavljajućoj seriji riječi. Za svaki gram koji se dnevno konzumira, ispitanici su se mogli prisjetiti 0.76 manje riječi. Ukupno, ispitanici koji su konzumirali više trans masti pogodili su 65 riječi, dok su oni koji su konzumirali manje transmasti pogodili 86 riječi.

Tuna

Tuna je brz i jednostavan način da dođete do velikog broja proteina, no to ne znači da je konzumiranje ove ribe dobro za vaš mozak. Sudeći prema rezultatima istraživanja, ispitanici koji su tjedno jeli više od tri (ili mjesečno više od četiri) obroka koja su sadržavala ribu koja se nalazi na vrhu prehrambenog lanca - poput tune, škarpine, snapera, basa, sabljarke i morskog psa - imaju veći rizik od kognitivne disfunkcije. Krivac? Visoke razine žive koje se nalaze u ovim ribama, a koje konzumacijom ulaze u vaš krvotok.

Zasićene masti

Jedno istraživanje provedeno nad miševima dokazalo je kako njihova prehrana koja je sadržavala veliki udio zasićenih masti (kada je polovica svih kalorija koje konzumirate u obliku nezdravih masti, poput palmina ulja ili maslaca) znatno umanjuje funkcioniranje mezolimbičkog dopaminskog sustava u mozgu - odnosno onog dijela mozga koji kontrolira motivaciju i osjećaj blagostanja, a često je ugrožen promjenama ponašanja, ovisnostima i prejedanjem. Prehrana s velikim udjelom monozasićenih masti, poput maslinovog ulja, nije rezultirala ovim procesom. Istraživanje je također dokazalo da zasićene masti kod pokusnih životinja utječu na njihov sustav nagrađivanja, tjerajući ih na prejedanje kako bi kompenzirali osjećaj nezadovoljstva.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.