snom do zdravlja

Evo kako izbjeći probleme: Najbolji (i najgori) položaji za spavanje

Autor

Direktno.hr

10.11.2014. u 17:01
Ispiši članak

Iako se čini tako jednostavnim, spavanje nije lagano. Premalo i previše sna povezano je s cijelim nizom problema, od pretilosti i srčanih problema do demencije i dijabetesa, a položaj u kojem spavate utječe na pojavu hrkanja, žgaravice pa čak i bora!

Portal Proform donosi objašnjenje koji su najbolji, a koji najbolji položaji za spavanje.

Spavanje na leđima

Prednosti: Mnogi se liječnici slažu kako je ovo najbolji položaj za spavanje jer je jednako povoljan za zdravlje kralježnice i vrata jer su leđa ravna i time nisu prisiljena na iskrivljavanje. Osim toga, spavanjem na leđima dopušta se madracu da obavi svoju funkciju, odnosno da pruža potporu kralježnici. U idealnom svijetu svi bi trebali spavati na leđima i bez jastuka jer na upravo ovaj način stavljate vrat u neutralni položaj. Korištenjem previše jastuka možete uzrokovati teže disanje.

Spavanje na leđa najpogodnije je i za one koji mare za svoj izgled: provođenje noći s licem na zraku, a ne zagušenim među jastucima, osiguravate manje bora.

Nedostaci: Kod osoba koje spavaju na leđima češće se javljaju hrkanje i apneja. Štoviše, spavanje na leđima toliko je usko povezano s apnejom da liječnici preporučuju spavanje na boku kao tretman za ovo stanje. Naime, kada spavamo na leđima sile gravitacije forsiraju bazu jezika prema dišnim otvorima što onemogućuje normalno disanje i uzrokuje nimalo ugodne zvukove hrkanja.

Vrijedi i napomenuti kako održavanje kralježnice u ravnom položaju ne osigurava dobar odmor. Istraživanje koje je usporedilo navike spavanja kod onih koji se dobro i loše naspavaju utvrdilo je kako oni koji se ne naspavaju dobro i ujutro se bude “prebijeni” većinu ciklusa spavanja provedu upravo na leđima.

Spavanje na boku

Prednosti: Većina ljudi spava upravo u ovom položaj, bez obzira jesu li skvrčeni u ugodnom položaju fetusa ili jednostavno leže ispruženi na bok (iako, uzevši u obzir da prilikom spavanja nismo u svjesnom stanju, ovo priznanje ne treba shvaćati previše točnom). Liječnici preporučuju spavanje na boku tijekom trudnoće jer ono potpomaže cirkulaciju do srca, što pogoduje i bebi i mami. Osim toga, ovaj je položaj odličan za trudnice jer spavanje na leđa stavlja pritisak na donji dio kralježnice (što može dovesti do nesvijesti), a spavanje na trbuhu ne dolazi u obzir iz očiglednih razloga. I za one koji ne očekuju prinovu preporučuje se spavanje na lijevoj strani jer ublažava žgaravicu i refluks kiseline, pa se i oni koji pate od ovih problema tako mogu pošteno naspavati

Nedostaci: Istovremeno, spavanje na lijevoj strani može uzrokovati prevelik pritisak na trbuh i pluća, a oni koji većinom spavaju u ovom položaju zasigurno su se često susreli s problemom trnjenja ruku. Postavljanje ruke ispod glave može pomoći pri potonjem problemu, ali to pak može negativno utjecati na mišiće i živce. Odmaranje glave (ili cijelog tijela) na jednoj ruci može ograničiti protok krvi i ukliještiti živce, što rezultira bolnim trncima ili gubljenjem osjećaja u ruci. U ovom položaju rame pruža potporu većini tjelesne težine, što pak može ugroziti mišiće vrata i ramena.

Spavanje na trbuhu

Prednosti: Spavanje na trbuhu ublažava hrkanje i neke slučajeve apneje, ali to je uglavnom jedina prednost ovog položaja.

Nedostaci: Odmaranje na trbuh smatra se najgorim položajem za spavanje. Ono spljoštava prirodnu krivulju kralježnice, što može dovesti do boli u donjem dijelu leđa, a cjelonoćno spavanje glave okrenute u samo jednu stranu značajno opterećuje vrat. Ako je upravo ovo položaj u kojem najčešće spavate, koristite jastuke kako biste poduprli tijelo i postupno ga naviknuli na spavanje na jednoj strani. Ako osjećate trnce u donjem dijelu leđa, probajte s polaganjem jastuka ispod bokova i donjeg abdomena kako biste maknuli pritisak s donjeg dijela kralježnice.

Presuda

Bez obzira na zdravstvene prednosti, ljudi spavaju u onom položaju kojeg smatraju najudobnijim. Eksperimentiranje s raznim položajima neće škoditi, pa svakako isprobajte svaki od položaja na nekoliko noći kako biste utvrdili koji vam najviše odgovara. Bez obzira je li riječ o spavanju na leđima, na boku ili trbuhu, ljudi se obično bude upravo u onom položaju u kojem su zaspali. Osim ako vam liječnik specifično nije odredio mijenjanje položaja, vjerojatno je najbolje da nastavite spavati u onom položaju za koji osjetite da je pravi za vas.


Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.