OVO JE JAKO OPASNO

Šokantni potez Zagrepčana u okrilju noći: Produžni po kiši provukao sve do stana

Autor

Barbara Kraš Kedmenec

Tijekom prošle godine automobilska industrija počela se oporavljati, što se vidjelo po brojkama prodanih vozila, koje su se počele vraćati na razine zabilježene prije krize.

29.09.2024. u 11:40
Ispiši članak

U Hrvatskoj je tako tijekom 2023. godine zabilježena prodaja ukupno 56.697 novih vozila, što je 28,6 posto više u odnosu na godinu ranije. U toj brojci bilo je i prodanih novih 1618 električnih vozila, što je za čak 17,8 posto više u odnosu na 2022. godinu, a što ujedno predstavlja i najveći broj prodanih novih električnih vozila do sada. 

Međutim, u isto vrijema pao je udio električnih vozila za 0,2 posto u ukupnoj prodaji vozila. Tijekom prošle godine taj udio je iznosio 2,9 posto u ukupnoj prodaji vozila, dok je 2022. taj postotak bio 3,1 posto, stoga će biti zanimljivo vidjeti brojke u aktualnoj godini. Prema podacima agencije Promocija plus za prošlu godinu, najviše električnih vozila, njih 429 je prodao američki proizvođač Tesla.

Na drugom mjestu se nalazi Volkswagen koji je u promatranom razdoblju prodao 226 električnih automobila. Zatim, slijede Renault (163), Škoda (119), Dacia (115) i Audi (91).  Od početka prošle godine do konca prosinca novoregistrirano 59 Hyundaija, 58 Citroena, 54 BMW-a, 46 Mercedesa, 44 Peugeota i 30 Opela koje pokreće elektromotor.

FOTO: Pixabay

Punjenje kod kuće

Istovremeno, Kia je prodala 25, Ford 19, Porsche 18, Toyota 16, a Dongfeng 15 električnih vozila. MG, Mini i Smart su prodali svaki po 14, Cupra 12, a Volvo 11 takvih automobila. Mazda je pak prodala osam, Nissan pet, Subaru četiri, Fiat tri, Jeep i Rimac po dva, a Jaguar i Lexus po jedno električno vozilo.

Iako se infrastruktura kada je riječ o punionicama ovih automobila poboljšala unatrag nekoliko godina, međutim, kako punionice nisu više besplatne, jasno je da je građanima s električnim vozilima optimalno svoj automobil "puniti" kod kuće. Ovdje treba napomenuti da se automobilske baterije pune istosmjernom strujom te svako električno vozila u sebi ima pretvarač iz izmjenične u istosmjernu struju, a od vozila do vozila ovisi jačina tog pretvarača. 

Starija električna vozila imala su pretvarače od tek 3,6 kW, a danas je taj broj povećan na 7,2 kW dok kod nekih vozila, on iznosi i do 22 kW. Da bi se baterija napunila brže od 22 kW na sat, pretvarač je izbačen iz vozila i postavljen u punjače koji su zbog toga postali istosmjerni (DC). S obzirom na to da se ne moraju prevoziti zajedno s vozilom, mogu biti velikih težina i time i velikih snaga, tako da danas imamo punjače i do 400 kW, a u najavi su i punjači od 1,2 MW, piše Strujni krug.

FOTO: Direktno

Punjenje ispred zgrade preko utičnice u stanu

Generalno govoreći, AC punjači služe da napune vaše vozilo preko noći, dok DC punjači služe da napune vaša vozila kada ste na dužem putu. S obzirom na to da su električna vozila više kao mobiteli nego kao klasična vozila, planirajte da vaše vozilo napunite na sporom AC punjaču svake noći, piše portal.

Naravno, svaka kućna utičnica može se koristiti za punjenje električnih vozila. Ona je najjednostavniji i najpovoljniji, ali istovremeno i najsporiji način punjenja. No iako kućna utičnica može poslužiti za punjenje električnih vozila, preporučuje se da se ista koristi samo ako je nužno jer slabije i starije instalacije mogu dovesti do zapaljenja istih zbog većih opterećenja.

Upravo zbog toga brojne europske države vlasnicima električnih vozila preporučuju korištenje isključivo AC punionica ili posebnih kućnih punjača namijenjenih punjenju kod kuće. Naravno, treba napomenuti da se ovdje očekuje da se automobil puni u garaži ili natrkivenom parkirnom mjestu, a nikako ne s parkirnog mjesta ispred zgrade, s kabelom koji vodi do prozora u stan, a posebno uz sve to, na taj način puniti automobil tijekom kiše, što je prizor koji smo snimili u jednom zagrebačkom kvartu.

FOTO: Direktno

Trend kojemu će zakonodavac morati stati na kraj

Ovaj trend mogao bi zakonodavce natjerati da razmisle o dodatnim izmjenama, jer je očito da ovakav način punjenja nije siguran ni za vlasnika, a niti za druge sustanare. Prema Zakonu  gradnji predviđa se da parkirna mjesta u zgradi i neposredno uz nju moraju imati povučenu predinstalaciju za postavljanje punjača.

Prema navedenom Zakonu, nove zgrade i zgrade koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, a čija namjena ne uključuje stambenu, s više od deset parkirališnih mjesta, postavlja se barem jedno mjesto za punjenje te kanalska infrastruktura, to jest cijevi za električne kabele, za barem jedno od svakih pet parkirališnih mjesta, kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila

Dodatno, za nove zgrade i zgrade koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, s više od deset parkirališnih mjesta, kada je zgrada stambene namjene, odnosno druge namjene od kojih je jedna stambena, postavlja se kanalska infrastruktura, to jest cijevi za električne kabele, za svako parkirališno mjesto kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila.

FOTO: Pixabay

Automobili se pune na zajedničkoj utičnici zgrade

Ako vlasnik električnog automobila planira puniti automobil na "zajedničku" utičnicu zgrade, on mora dobiti suglasnost ostalih suvlasnika (bilo bi poželjno dobiti suglasnost od 51 posto suvlasničkih udjela), avlasnik električnog automobila plaća razliku računa. Pri tome, vrlo je važno znati kakva je instalacija u zgradi, je li struja "jednofazna" ili "trofazna", u kojem su stanju osigurači, kolika je zakupljena snaga zgrade (koliko zgrada može trošiti struje da ne dođe do pada napona) te ima li zgrada sklopni uređaj, koji ograničava snagu (ne ograničava količinu struje koju trošite).

Dakle, moraju se ispuniti svi preduvjeti za sigurno i pravedno korištenje struje, što priključak na utičnicu u svom stanu u mokrim uvjetima sa svog parkinga sigurno ne predstavlja. Stručnjaci savjetuju kućno punjenje automobila samo ako je "hitno" s obzirom na to da dugo traje i postoji mogućnost od pregrijavanja. Dodatan rizik je dodavanje produžnih kabela ili nekoliko njih. Naime, za punjenje električnih automobila potrebno je puno više energije od ostalih standardnih kućanskih aparata, a većina kućnih produžnih kabela jednostavno nije dizajnirana za prijenos tolike snage.

FOTO: Unsplash

Strujni udar ili kvarovi

Ne samo da je veća vjerojatnost da će vas udariti strujom, već mogu povećati i rizik od požara, upozoravaju stručnjaci. Ujedno, prilikom korištenja vanjskih stanica za punjenje ili kao u slučaju našeg junaka kojeg smo snimili, treba poduzeti neke mjere opreza kako bi  punjenje bilo sigurno. Okruženje na otvorenom znači da i vozila i stanice za punjenje mogu biti izloženi kiši. Iako imaju određene vodootporne sposobnosti, ne mogu u potpunosti jamčiti odsustvo problema s curenjem vode.

Prodaja električnih automobila u Hrvatskoj doživjela potop: Hrvati se okreću drugom rješenju

Stoga je prilikom punjenja preporučljivo da vlasnici vozila pokriju vozilo, stanicu za punjenje i kablove za punjenje kabanicama ili kabanicama. Ovo efikasno sprečava infiltraciju kišnice i izbegava nepotrebna oštećenja, a isto tako prevenira rizik od strujnog udara. Stoga stručnjaci nikada ne preporučuju korištenje produžnih kabela za punjenje vašeg električnog vozila. Pametnome dosta!

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.