INTERLIBER

Roman 'U potrazi' prikazuje mentalitet naroda nakon Domovinskog rata

Direktno.hr

Roman posebno preporučujem svima onima koji smatraju da je ono što misle, vide i u što vjeruju ultimativna istina, ali i onima koji još uvijek teže nekom cilju koji se nalazi van njih.
09.11.2016. u 23:13

Na ovogodišnjem Interliberu održan je susret čitatelja sa spisateljicom Sanelom Vrkljan i potpisivanje knjige „U potrazi“ u izdanju V/B/Z izdavačke kuće. Nakon uspješnog predstavljanja knjige 18.10.2016. u Novinarskom domu u Zagrebu pred preko 200 uzvanika, i ovoga puta se čekalo u redu za razgovor sa spisateljicom.

Sanela Vrkljan, doktorica je ekonomskih znanosti. Njezina čvrsta povezanost s prirodom i izrazit senzibilitet prema ljudskim životima potakli su je na pisanje još od najranije dobi, a upravo su život i priroda njezine muze. U svom prvom objavljenom romanu U potrazi traga za životnim istinama uvlačeći čitatelja u priču u kojoj će prepoznavajući sebe i sâm postati tragač. Uz prozu piše i poeziju, a svoje je pjesme objavljivala u časopisu Vila Velebita.

Luka Maršić, antropolog i psihoterapeut, kojeg smo zatekli na štandu V/B/Z-a o romanu je kazao: „U potrazi“ ukazuje kako autorica Sanela Vrkljan kroz apstrakciju subjektivne svijesti želi kod glavne junakinje Magdalene stvoriti nove duhovne vrijednosti ne bi li što jasnije rasvijetlila realne odnose života i istine, ne rušeći tradicionalne psihološke i kulturne konstrukte, a stvarajući otvorene mehanizme unutrašnje slobode rješavajući tako emotivne paradigme koje nas vuku u prošlost i destrukciju. Taj koncept kroz čišćenje Magdalenina uma, autorica nudi i javnom umu Hrvatske nakon domovinskog rata koji je usidren prema nazad, prema prošlosti. Autorica je kroz lik Magdalene izgradila intenzivni emotivni doživljaj.

Tajna umjetnosti romana “U Potrazi” je otkrivanje tajne života kroz prihvaćanje vlastite neizvjesnosti kao zaloga, odnosno kako smo sâm život skrili od nas samih, i kako ga u putovanje kroz sebe izgraditi kao vlastitu unutrašnju slobodu, neovisno o zadanosti koje smo sami sebi zadali ili je zadanost uvjetovana pukim rođenjem. Autorica romanom „U potrazi“ pogađa bit djelovanja same umjetnosti pokazujući nam ljudske zablude, tragičnosti. Kroz dubinu i nevidljivost snage duha i krhkost emotivnog i fizičkoga ustroja ljudskoga bića, kroz tečnu pripovjedačku dinamiku, čuvajući otvorenost forme i sadržaja kroz slikovito i logično tkanje strukture samog romana. Brojnim malim istinama, životnim mudrostima, koje kao mamac baca čitateljima, pojednostavljuje život i podsjeća nas da smo duhovna bića i da su svi odgovori koje trebamo znati u nama samima.“.

I mi samo razgovarali sa spisateljicom pokušavajući otkriti razlog ovako velikog interesa čitatelja.

Recite nam, tko je Magdalena?

Magdalena je glavni lik romana, ona utjelovljenje moje psihe i života milijuna žena. Ona predstavlja mentalni sklop naroda. Utjelovljavajući je uživljavala sam se u njezin lik, kao i druge likove, i saživljavala s njima, osjećala ih, smijala se i plakala, puštala si u mašti otići preko granica dozvoljenog. I zato vjerujem da će čitatelji osjetiti emocije ovog romana, a i da će ih poruke romana potaknuti na razmišljanja. Kritike čitatelja, ali i stručne kritike, potvrđuju da roman ostvaruje svoju svrhu.

U kojem vremenu se odvija radnja romana?

Radnja se odvija u petogodišnjem vremenu, nakon Domovinskog rata. Vrijeme je to koje karakterizira, između ostalog,  upravljanje ljudima kroz okidač ponosa kojim si nerijetko oduzimamo pravo na život sada i sutra. Ponos često bira krive puteve da ostvari dobre namjere. Ponos je jedna od vrijednosti o kojima Magdalena promišlja na razini pojedinca, na razini obitelji i na razini naroda govoreći da ponos pojedinca nikada ne bi smio biti ispred obitelji te kako se čini da je lakše dobiti rat protiv stotina tisuća ljudi, naroda, nego protiv sebe. Književnost kao umjetnost nema granice, a može svjedočiti i doprinijeti nacionalnom identitetu i razvoju nacionalne svijesti. Želja mi je bila ovim romanom lupiti pečat mentaliteta našeg naroda nakon Domovinskog rata, kroz priču o životu i traganju za životnim istinama jedne mlade žene.

U romanu govorite i o vjeri?

Religija kao duhovni stup, obitelj kao društveni stup i zdravlje kao fizički stup, temelji su na kojima ovom pričom testiram vjeru i temeljnu ljudske vrijednosti i životne istine. U svim tim područjima Magdalena vodi usputne bitke glavne bitke za egzistenciju i život. Magdalena zaključuje kako kada vjerujemo, jedina istina koju trebamo znati je da želimo živjeti, a mnoge ovosvjetovne bitke ponosa, inata, opraštanja i prošlosti postaju nevažne, jer smo vođeni. Zaključuje da se moramo osloboditi sami od sebe da bismo bili slobodni. Magdalena vodi bitku smisla svog postojanja, ona umire i ponovno se rađa, kao i svi mi za svoga života.

Kako se boriti s nametnutim životnim obrascima?

Ponekad sami sebi namećemo obrasce ponašanja, a ponekad je  zadanost uvjetovana našim rođenjem. Postoje dvije vrste ljudi. Prva vrsta su oni koji se uklapaju u svaki sustav i zadano stanje, oni se ne bore i ne čine pomake te smatraju da su uspjeli ukoliko su se potpuno uklopili u zadane obrasce ponašanja. Većina ljudi je takva, no postoji i vrsta koja intelektualno razmišlja i propituje koja čini pomake. Sva uspješna društva traže i oslanjaju se u svom razvoju na ljude koji čine pomake. Magdalena čini pomake, ona je snažna mlada žena koja se ne miri s nametnutim životnim obrascima, a svojom snagom i promišljanjima uvlači čitatelja u promišljanja o vlastitim životnim istinama. Lijepa književnost ostavlja svakom čitatelju prostora za vlastita tumačenja situacija i likova kroz vlastitu identifikaciju s istima.

Koliko ste dugo pisali ovaj roman?

Ovaj roman, kao i moji drugi romani i pjesme nastajao je godinama, sazrijevao je skupa sa mnom, i ja s njim. Kada je sazrio i kada sam bila spremna braniti njegov sadržaj do zadnje riječi koju sam napisala, kao svoje dijete, dala sam ga izdavačkoj kući V/B/Z na mišljenje. Izrazita mije čast što je ova renomirana izdavačka kuća prepoznala roman i objavila ga.

Kome preporučujete ovaj roman?

Interliber je sajam knjiga koji okuplja gotovo sve relevantne hrvatske izdavače i nakladnike, te izdavače i nakladnike iz susjednih država.  Održava se na Zagrebačkom Velesajmu od 08.-13.11.2016.