željko marušić

PROMETNI STRUČNJAK OBJASNIO Žuti kvadrati u zagrebačkim raskrižjima više će štetiti nego koristiti

Autor

mpd

Žutim kvadratom protiv gužvi, novi znak horizontalne signalizacije, po uzoru na svjetske metropole, samo je korak do toga da promet gradom teče kao urica, kažu gradski čelnici, koji su Ministarstvu prometa uputili prijedlog za uvođenje žutog kvadrata, tzv. boxa, među ostale znakove, ne bi li ih Grad nakon toga mogao postaviti na najprometnija zagrebačka križanja. O svemu se oglasio prometni stručnjak Željko Marušić.

06.01.2018. u 10:07
Ispiši članak

Marušićev stav prenosimo u cijelosti:

"Umjesto da poduzmu niz mjera, koje mogu smanjiti gužve na gradskim prometnicama i raskrižjima, zagrebačke gradske vlasti i 'stručne' službe, kao svojevrsno alibi rješenje te pokriće za nesposobnost, dosjetili su se uvesti žute kvadrate u raskrižja. Premda je čl. 62 Zakona o sigurnosti prometa na cestama definirano da 'vozač ne smije vozilom ući u raskrižje ako je gustoća prometa takva da se očito mora zaustaviti u raskrižju ili na obilježenom pješačkom prijelazu...', a propisana je kazna od 1000 kn.

Oni koji nisu u stanju programirati optimalnu sinkronizaciju slijednih semafora te su stanje koje je kako-tako funkcioniralo godina, 'novom regulacijom' nedavno pogoršali, pogotovo na Zagrebačkoj aveniji, odlučili su primijeniti rješenje koje je donijelo poboljšanja u prometno uređenim europskim metropolama, ne vodeći računa da ono što je dobro u prometno uređenim i kulturnim sredinama ne mora biti korisno i kod nas.

Evo i zašto: mnogi vozači, koji bi vozilom mogli proći kroz raskrižje, zaustavit će se pred zelenim svjetlom, bojeći se kazne te će time smanjiti protočnost i povećati gužve na ionako zakrčenim prometnicama. A oni koji dolaze iz drugih sredina bit će zbunjeni, uz nepredvidive posljedice. Time se istodobno želi pokazati da je policija neučinkovita te nesposobna nadzirati i sankcionirati prema Zakonu o sigurnosti prometa. Stoga će, eto, pomoći 'čarobni' žuti kvadrat i prometni redati. Kao da se nedisciplinirane vozače i sada ne može sankcionirati za propisane prekršaje.

Problem je u nečem drugom, što se ovom mjerom želi gurnuti 'pod tepih'. Naime, (pre)skupo plaćene kamere, postavljene na većinu gradskih raskrižja, nisu certificirane niti uklopljene u prometni sustav, kako bi policija, što je stoput važnije od ovoga, mogla nadzirati i sankcionirati prolaske kroz crveno svjetlo i brutalna prekoračenja brzine. Odnosno da bi se njihove snimke mogle koristiti kao dokaz na sudu. Zašto se golem novac građana Zagreba, uložen u njih, ne koristi za zaštitu djece, pješaka i vozača koji poštuju propise, koje teški prekršitelji, obijesni vozači, teško ugrožavaju? Željelo se očito, čim prije, ne čekajući sustavno prometno rješenje, 'korisno' uložiti golem novac.

Po istom se obrascu sada srlja u rekonstrukciju Remetinečkog rotora, premda će se povećanjem propusnosti na putanji Jadranska avenija - Jadranski most gužve samo premjestiti sjevernije te će nastati golemo zagušenje na spojnici sa Selskom i savskom cestom, koje neće moći 'progutati povećan promet'. A za planiranih 280 milijuna kuna, i manje, mogao bi se napraviti 4-tračni Jarunski most, od Petrovaradinske do Blata, koji bi najmanje za trećinu smanjio intenzitet prometa na Remetinečkom rotoru i praktički riješio sve njegove probleme. Ostalo se moglo riješiti signalizacijom i regulacijom.

Ali za most postoje precizne kalkulacije vrijednosti, a kod velikog i kompleksnog rotora sve je znatno složenije i 'rastezljivije'. Dakle, Zagrebu ne trebaju 'žuti kvadrati' na raskrižjima, prioritet je Jarunski most, u kojeg je trebalo ulagati, prije nego u dubioznu rekonstrukciju Remetinečkog rotora, beskorisne kamere, fontane, 'pozlaćene' WC-e, tisuće jednostrukih i dvostrukih stupića... Drugi je prioritet spojnica Avenije Gojka Šuška, koja bi prometno rasteretila istočni dio Zagreba i riješila prometnu izoliranost sveučilišnog kampusa.

Prometne gužve u gradu treba rješavati povezivanjem željeznice s gradskim prometom, izradom prstena parkirališta besplatnih za one koji kupe pokaz. No gužve se u špicama mogu smanjiti 'rastezanjem' početaka radnih vremena, čemu itekako mogu doprinijeti brojne gradske službe i djelatnici. Puno će pomoći liberalizacija taksi tržišta, koja će omogućiti da se isti broj osoba prevozi s manje vozila. Usto grad, u suradnji s ministarstvima gospodarstva i financija, mogao bi i trebao osmisliti niz pogodnosti tvrtkama, poduzetnicima i zaposlenicima, kako bi se potaklo da se poveća broj onih koji obavljaju posao od kuće. To suvremena tehnologija omogućava, uz koristi za sve i smanjenje broja vozila u najvećim prometnim špicama.

I tada treba promišljeno upravljati radom semafora i dinamički prilagođavati sinkronizaciju, a ne kao sada. Eh, da je pameti, sposobnosti i odgovornosti za interese građana. To je dodatni razlog da se upravljanje glavnim zagrebačkim prometnicama, koje su početkom i krajem svakog radnog dana, izvan turističke sezone, najopterećenije hrvatske prometnice! Stoga je apsurdno da njima harači Bandić, umjesto da budu pod ingerencijom ministarstva prometa. Vidjet ćemo s kim će se, i za koliko, ugovoriti farbanje žutih kvadrata u zagrebačkim raskrižjima..."

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.