ZELENA HRVATSKA

Digitalizacija poslovanja smanjila je troškove i gužve, a donijela je i uštede u poslovanju

Autor

ri/kkž

Kao predvodnik digitalizacije hrvatskog društva i  FINA-ine uloge u digitalizaciji javnog sektora, portal Direktno istražio je na koji način provode digitalizaciju i zelenu tehnologiju u svojem poslovanju.

28.10.2022. u 19:03
Ispiši članak

''FINA je postala prvi CA (Certificate Authority) i izdavala certifikate za elektronički potpis kad je još malo tko znao čemu to služi. Ideju o uspostavljanju e-računa FINA je počela razvijati 2007. godine, zbog čega se s pravom može nazvati začetnicom digitalizacije u Republici Hrvatskoj. Danas je FINA kvalificirani pružatelj usluga povjerenja sa širokom paletom certificiranih usluga, od elektroničkih potpisa do udaljene identifikacije potpisnika i nalazi se na nacionalnoj Trusted listi (Pouzdani popis) pružatelja usluga povjerenja koja je povezana u jedinstvenu EU Trusted listu pružatelja usluga povjerenja'', naglasila je Andreja Kajtaz, direktorica Sektora digitalnih rješenja u FINA-i.

Valja napomenuti da je FINA u skladu sa Zakonom o državnoj informacijskoj infrastrukturi jedan od pružatelja dijeljenih usluga.

''Unutar platforme e-Građani, kojom upravlja Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva (SDURDD), FINA ima ključnu ulogu u segmentu razvoja i održavanja nacionalnog identifikacijskog i autentikacijskog sustava (NIAS), putem kojeg se pristupa na više od 100 usluga danas dostupnih na toj platformi. Trenutno je na sustavu e-Građani više od 1,5 milijuna jedinstvenih korisnika, a samo u tekućoj godini ostvaren je rast broja korisnika za 34 posto. Paralelno su tu projekti e-Pristojbe, zatim e-Poslovanje i e-Ovlaštenja, koje kroz istu platformu koriste i poduzetnici. Zatim sustav START, platforma putem koje se u potpunosti online pokreće poslovanje, te Centralna platforma za razmjenu e-računa za javni sektor. Obje su platforme u ingerenciji Ministarstva gospodarstva, a FINA im je operativni voditelj i u svim navedenim sustavima provodi ključne aktivnosti vezane za digitalizaciju javnih usluga i društva u cjelini'', objasnila je za portal Direktno.

Kada govorimo o digitalizaciji moramo istaknuti da se ona danas u velikoj mjeri razlikuje od razdoblja prije izbijanja pandemije korona virusa. Stoga nas je zanimalo na koji naći i u kojoj mjeri je pandemija utjecala na cjelokupni proces digitalizacije u FINA-i.

''Na digitalnoj transformaciji i digitalizaciji počelo se raditi i puno prije pojave globalne pandemije, no pandemija je ipak određene procese znatno ubrzala. I prije smo veliki dio svojih aktivnosti usmjerili na digitalizaciju internih procesa, kao i na digitalizaciju poslovnih procesa naših klijenata, kojima smo kontinuirano nastojali prilagođavati naše usluge. Glavni cilj nam je bio ostati povezani s našim klijentima te im omogućiti nastavak poslovanja, što smo uspješno proveli prilagodbom procesa i potpunom digitalizacijom, a to znači da se većina poslova mogla obaviti udaljeno. Jedan od naših osnovnih strateških ciljeva je digitalna transformacija na kojoj nastavljamo kontinuirano raditi, imajući fokus na povećanju pozitivnih iskustava naših korisnika'', istaknula je Kajtaz.

Zanimljivo je, kako su naveli iz FINA-e, da je većina njihovih internih procesa digitalizirana, što, s obzirom na obujam i složenost procesa u tako velikoj instituciji podrazumijeva zahtjevan proces.

''Digitalizirane su određene funkcije ljudskih potencijala, kao i kompletan sustav ovjere računa i ostalih dokumenata, pa se sada ni u jednom koraku procesa više ne pojavljuje papir. Digitalizirano je arhiviranje u sustavima e-Arhiva, razvijen je kompletan online sustav internog školovanja i edukacija, digitalizirani su risk management i procesi sustava upravljanja kvalitetom. Uveli smo RPA tehnologiju radi optimizacije i automatizacije u procesima praćenja rada na određenim projektnim aktivnostima. Poboljšali smo i digitalizirali procese i na šalterima u našim poslovnicama te smo unaprijedili kolaboracijske alate za interno poslovanje'', istaknuli su.

Možda jedan od najpoznatijih, a možda i najbitnijih projekata FINA-e, uzimajući u obzir utjecaj poduzetništva na hrvatskog gospodarstvo, je cjelokupna ponuda za poduzetnike po principu ''ključ u ruke'' za digitalizaciju poslovanja.

Kako su nam objasnili, ''na tržištu postoje pružatelji raznih digitalnih usluga i rješenja, no FINA jedina nudi sveobuhvatnu i personaliziranu uslugu 'ključ u ruke' FINA Digit.ALL kojom poslovnim subjektima omogućava potpunu digitalizaciju – od zbrinjavanja njihovih dokumenata u papirnatom obliku, njihovog pretvaranja u elektronički oblik, korištenje rješenja za sigurno elektroničko poslovanje, do personalizirane usluge izrade arhive dokumentacije u elektroničkom obliku. Digit.ALL usluga u sebi sadrži sve FINA-ine digitalne proizvode -  FINA e-Račun, FINA e-Potpis, FINA e-Arhiv, FINA Vremenski žig i FINA Validatora, koje je moguće koristiti i zasebno''.

Kako digitalizacije u današnje vrijeme dolazi često zajedno s zelenom tehnologijom, zanimalo nas je kako je digitalizacija utjecala na lakši prelazak na zelenu tehnologiju te koje prednosti takvog poslovanja su uočili.

''Elektroničko poslovanje neosporno donosi uštedu – smanjeni su administrativni troškovi, skraćeno je vrijeme za razmjenu dokumenata te je omogućena pohrana u sigurnu i kontroliranu elektroničku arhivu. To sve rezultira dugoročno sigurnim i transparentnijim poslovanjem, što i jest benefit koji nudimo svojim korisnicima. Osjetne uštede ostvaruju se digitalizacijom cjelokupnog poslovnog procesa, rezultati se manifestiraju u kraćim rokovima obrade te ubrzanjem plaćanja, što osigurava kvalitetnije upravljanje financijskim poslovanjem'', istaknuli su iz FINA-e.

Takvim načinom poslovanja ''smanjuju se i troškovi prijevoza te se značajno dobiva i na uštedi resursa koje je prijašnji način poslovanja zahtijevao. Digitalne tehnologije su naša sadašnjost i definitivno budućnost u koju će biti uključeni svi segmenti života i poslovanja, a FINA će nastaviti raditi na tome kako bi svojim korisnicima pružila najkvalitetnije usluge i izvrsno korisničko iskustvo'', zaključili su za portal Direktno.

 

* Projekt Zelena Hrvatska podržava ENNA - Energia naturalis grupa

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.