VELIKI PROJEKT

Završena MOL-ova nova tvornica za proizvodnju bitumena modificiranog gumenim granulatom u Zalaegerszegu

Autor

ri

Na MOL-ovoj lokaciji Zala završena je tvornica za proizvodnju bitumena modificiranog gumenim granulatom, što je investicija vrijedna oko 10 milijuna dolara. Tvornica, čija je izgradnja dovršena u roku od godinu dana, može godišnje proizvesti 20.000 tona bitumena modificiranog gumenim granulatom. Osim što će reciklirati 8-10 posto otpadnih automobilskih guma Mađarske, nova tvornica pridonijet će učinkovitom radu lokacije Zala i očuvanju preko 100 radnih mjesta.

19.10.2020. u 16:33
Ispiši članak

Čak 3000 tona gumenih otpatka godišnje koristi se za proizvodnju bitumena modificiranog gumenim granulatom recikliranjem oko pola milijuna starih automobilskih guma, što je oko 8-10 posto otpadnih automobilskih guma godišnje u Mađarskoj. Nova tvornica može proizvesti oko 96 tona bitumena modificiranog gumenim granulatom dnevno, što je na godišnjoj razini 20.000 tona sirovog materijala za izgradnju cesta, odnosno, količina dovoljna za izgradnju novih 200 kilometara dvotračnih cesta ili za obnovu gornjeg sloja 600 kilometara dvotračnih cesta.

MOL je 2012. godine otvorio i uspješno u rad pustio pilot-postrojenje za proizvodnju bitumena modificiranog gumenim granulatom godišnjeg kapaciteta od 5000 tona. Kao odgovor na povećanu potražnju, MOL je u proljeće 2019. započeo izgradnju nove tvornice. Tvornica je dovršena za nešto više od godinu dana i, unatoč pandemiji bolesti COVID-19, nastavljena je njezina gradnja uz odgovarajuće mjere predostrožnosti. Važno je postignuće što tijekom provedbe projekta nije izgubljen niti jedan radni dan.

"Kapacitet od 96 tona dnevno dovoljan je za zadovoljavanje potražnje za bitumenom za izvođenje većeg obujma radova u cestogradnji. Ta količina pruža i mogućnost iskorištavanja novih poslovnih prilika u okolnim zemljama. S obzirom na to da je kemijski stabilizirani bitumen modificiran gumenim granulatom MOL-ov patent, prodaja licence mogla bi biti dodatna prilika za njegovo korištenje, a nova tvornica služi kao odličan primjer. U posljednjih osam godina u Mađarskoj je bitumenom modificiranim gumenim granulatom izgrađeno ili obnovljeno oko 150 kilometara cestovnih dionica, a sada se ta brojka može i povećati zbog novih proizvodnih kapaciteta. Proizvodnja od 20.000 tona pokriva oko 10-15 posto domaće potražnje za bitumenom. MOL Grupa želi se etablirati kao tržišni lider za recikliranje u srednjoj i istočnoj Europi kako bi ostvarila svoju strategiju nazvanu 'Enter Tomorrow 2030', a dovršetak novog pogona još je jedan korak na tom putu" rekao je Tibor Zsinkó,  potpredsjednik Downstreama u MOL-u Mađarska.

Stvoreni su svi potrebni uvjeti kako bi ceste od bitumena modificiranog gumenim granulatom postale sve raširenije. Nadamo se da će to dugoročno rezultirati znatnim poboljšanjem uvjeta na cestama jer izvrsno prianjanje bitumena modificiranog gumenim granulatom na minerale smanjuje izglede za stvaranje rupa na cesti, a njegova veća nosivost rezultirat će manjom vjerojatnošću pojave kolotraga. Građevinske tvrtke mogu to iskoristiti za postizanje znatno nižih razina prometne buke, što će smanjiti onečišćenje okoliša bukom oko stambenih područja.

MOL je osigurao 75 posto sredstava potrebnih za financiranje ovog ulaganja vrijednog oko 10 milijuna dolara, dok je preostalih 25 posto financirala mađarska Vlada u okviru Programa podrške investicija velikih tvrtki.

O lokaciji Zala

Lokacija Zala nalazi se oko 200 km jugozapadno od Budimpešte, glavnog grada Mađarske. MOL proizvodi ugljikovodike u regiji Zala više od 80 godina, a više od 50 godina u regiji je obavljao i rafinerijsku preradu, koja je nastavljena 2001. Bivša rafinerija Zala pretvorena je u bitumensko središte i služi kao proizvodna jedinica običnog bitumena, polimerima modificiranog bitumena i bitumena modificiranog gumenim granulatom.

O MOL-ovom bitumenu modificiranim gumenim granulatom

Novu tehnologiju proizvodnje gumenog granulata, koji se dobiva od bitumena i rabljenih guma, razvili su MOL i Panonsko sveučilište. MOL-ov kemijski stabiliziran bitumen modificiran gumenim granulatom patentiran je 2009. godine, a 2014. godine dodijeljen mu je zaštitni znak Proizvod siguran za okoliš. MOL-ov bitumen modificiran gumenim granulatom dobio je brojne domaće i inozemne nagrade. Između ostalog, osvojio je nagradu za najbolju inovaciju u području zaštite okoliša 2015. na mađarskom natjecanju Innovation Grand Prix.

Također, u Manchesteru je osvojio nagradu za najbolji inovativni proizvod 2016. IChemE-a (Institution of Chemical Engineers), u jakoj međunarodnoj konkurenciji od 23 proizvoda. U 2000-ima MOL je počeo raditi na domaćoj proizvodnji takvog bitumena, koji se već koristio u inozemstvu. Prema proceduri koja se primjenjuje u SAD-u, bitumen se izrađuje na gradilištu ceste jer ga je potrebno nanijeti unutar nekoliko sati zbog ekstrakcije gumenih čestica i posebne opreme koja se rabi za proizvodnju asfalta. Kako bi stvorio novi proizvod s kojim se može postupati kao s običnim cestovnim bitumenom, MOL je u suradnji s Panonskim sveučilištem razvio takozvani kemijski stabiliziran bitumen modificiran gumenim granulatom. MOL-ova patentirana tehnologija osigurava da prijevoz, skladištenje i uporabu gumenog bitumena ne bude toliko žurno. Tako se može proizvoditi u većim količinama i koristiti izvan lokacije proizvodnje.

O MOL Grupi

MOL Grupa je integrirana međunarodna naftno-plinska tvrtka sa sjedištem u Budimpešti u Mađarskoj. Posluje u preko 30 zemalja i zapošljava dinamičnu međunarodnu radnu snagu koja broji 26.000 zaposlenika te ima preko 100 godina iskustva u naftno-plinskoj industriji. Istražne i proizvodne aktivnosti MOL Grupe temelje se na više od 75 godina iskustva na polju ugljikovodika, a MOL-ov raznolik portfelj obuhvaća poslovanje u sektoru nafte i plina u 13 zemalja kao i proizvodne aktivnosti u osam zemalja. MOL Grupa upravlja trima rafinerijama i dvama petrokemijskim pogonima u okviru integriranog upravljanja lancem opskrbe u Mađarskoj, Slovačkoj i Hrvatskoj te u vlasništvu ima maloprodajnu mrežu koja se sastoji od 1900 benzinskih postaja u devet zemalja središnje i jugoistočne Europe.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.