HOĆE LI NAM BITI STRATEŠKI PARTNER?

VEDRIŠ ZA DIREKTNO Znajući Kineze, u roku od mjesec-dva trebala bi se znati konkretna akcija oko Uljanika

Autor

Petra Vuka

Kineski premijer Li Keqiang je, predvodeći državno izaslanstvo od čak 250 članova, u srijedu odradio prvi posjet Hrvatskoj i susret s premijerom Andrejem Plenkovićem. Otvoreno je iskazao interes NR Kine za ulazak u golemi infrastrukturni projekt, gradnju i upravljanje nizinskom prugom na dionici Rijeka - Karlovac, ali i strateško partnerstvo za Uljanik Grupu.

11.04.2019. u 16:41
Ispiši članak

Dvije zemlje potpisale su šest sporazuma o suradnji u infrastrukturi, poljoprivredi, digitalnim tehnologijama, turizmu, znanosti i gospodarstvu. Kineski premijer je susret s hrvatskim premijerom Andrejem Plenkovićem ocijenio "plodonosnim", a Plenković pak "prekretničkim". Kineska strana je za vrijeme sastanka u Banskim dvorima, kako se neslužbeno doznalo, izrazila interes za čak četiri gospodarska segmenta suradnje s Hrvatskom.

Zainteresirani su za koncesiju za izgradnju i upravljanje nizinskom prugom na trasi Rijeka - Zagreb. Također, više kineskih kompanija namjerava se prijaviti za koncesiju za kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali u luci Rijeka.

U gospodarskom smislu, posjet kineskog premijera Zagrebu donio je još jednu potencijalno važnu novost. Kinezi su najavili da bi mogli biti strateški partneri za Uljanik Grupu, o čemu će biti razgovora u Zagrebu 16. travnja, kada dolaze predstavnici jednog od vodećih državnih kineskih brodogradilišta CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation), potvrdio je ministar gospodarstva Darko Horvat.

Navodno je kineski premijer, nakon što je u Zagrebu večerao s Plenkovićem, u četiri ujutro telefonski kontaktirao šefa kineskog brodogradilišta kako bi mu prenio poruku o kriznom Uljaniku.

Ekonomski stručnjak i bivši potpredsjednik Vlade za gospodarstvo Mladen Vedriš za Direktno je komentirao mogućnost da Kinezi budu strateški partneri Uljanik grupi.

Kina želi što više ući u ekonomiju Europske unije

"Sigurno da će kineska strana proučiti, vidjeti što je Uljanik i trenutno, ali i što može biti perspektivno. Znači u kojoj mjeri eventualno sadašnje financijsko saniranje otvara prostor za ono što kineska strana zapravo ima interes, a to je  da uđe na raznim područjima što više u ekonomiju Europske unije", kaže Vedriš.

CSIC je jedno od dva najveća kineska brodogradilišta, osnovano 1999. i zaduženo za gotovo sve poslove brodogradnje na sjeveru i zapadu Kine.

Ta korporacija sastoji se od stotinjak tvrtki i zapošljava 300.000 ljudi, ima 30 brodarskih instituta i deset dodatnih istraživačkih laboratorija, a gotovo da nema tog proizvoda koji CSIC-ove tvrtke neće izgraditi, od civilne i vojne brodove i platforme pa sve do vjetroelektrane i ostalih vrste plovila i opreme.

"S obzirom na to da oni imaju brodogradnju koja je u Kini izuzetno razvijena, hoće li tu vidjeti nekakvu kariku koja može biti korisna kineskoj brodogradnji za lakši ulazak u Europu, Europsku uniju, to ćemo vidjeti tako da će zapravo parametri odlučivanja biti između onih uže gledano ekonomskih, ali sa strane kineske i šire, strateških", kaže Vedriš.

Dodaje da bi to, u tom slučaju, predstavljalo jačanje njihove pozicije, generalno ne samo u brodogradnji, nego i unutar Europske unije.

"Tako da te procjene sad vjerojatno će ipak potrajati da se napravi neka analiza, neće to biti odgovor u tri dana, ali znajući njihovu ekspeditivnost, u roku mjesec-dva bi se moglo tu biti, ono što se kaže, štogod pametniji, znači znati što je interes i konkretna akcija", zaključuje Vedriš.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.