ŽELIŠ LI BITI KONTROLOR LETA?

SVE TAJNE JEDNOG OD NAJPLAĆENIJIH ZANIMANJA: U Velikoj Gorici, gradu zrakoplovstva, mnogi pronalaze priliku za posao iz snova

Autor

ts

Velika Gorica zrakoplovno je središte Hrvatske, a tamo se nalazi i najzahtjevnije prometno sjecište – zračna luka. Baš zato ne čudi što se u tom gradu nalaze ključne obrazovne ustanove koje osposobljavaju ljude za poslove u zrakoplovnoj industriji. No, ono što je zanimljivo je da se u Velikoj Gorici možete educirati za jedno od najatraktivnijih zanimanja današnjice - kontrolora leta.

30.09.2022. u 13:43
Ispiši članak

Kontrola zračnog prometa jedan je od najzahtjevnijih poslova koje današnjica poznaje. Budući da se tijekom rada istovremeno obavlja veliki broj zadaća, posao kontrolora zračnog prometa danas se smatra jednim od najtežih, zbog čega zahtijeva posjedovanje posebnih vještina, znanja i sposobnosti, piše na stranicama Hrvatska kontrola zračne plovidbe koja provodi obučavanje budućih kontrolora leta. 

Kako postati kontrolor leta?

Sigurno su brojni Velikogoričani već odavno upućeni u sve blagodati života u gradu zrakoplovstva, ali i u najatraktivnije poslove koji se u njemu odvijaju. Jedno od tih svakako je i kontrola leta. 

Od kontrolora leta traži se visoka tolerancija na stres, samouvjerenost, odlučnost, sposobnost donošenja brzih i točnih odluka te odlično pamćenje, percepciju i pažnju. A onaj koji zadovolji tražene uvjete imat će plaću koja je veća od 38.600 kuna.

Dobro je znati da je kao minimum potrebno imati završenu najmanje četverogodišnju srednju školu, aktivno poznavati hrvatski i engleski jezik na razini B2, biti hrvatski državljanin ili državljanin neke od članica EU-a.

Procjenu i analizu kompetencija kandidata provodi stručno povjerenstvo od više članova, a cijeli se postupak odvija u nekoliko koraka: predselekcija, psihološko testiranje, intervju, provjera znanja engleskog jezika, centar procjene, razgovor pred povjerenstvom za odabir kandidata i liječnički pregled. 

Nakon zahtjevne selekcije tek manji broj kandidata bude odabran za za daljnju obuku koja se između ostalog provodi i u Velikoj Gorici gdje će na poslijetku i biti radno mjesto za budućih kontrolora.

Kako izgleda i gdje se provodi obuka budućih kontrolora leta?

Kandidatima sa završenim Fakultetom prometnih znanosti, njihov studij priznaje se kao osnovno osposobljavanje. Drugi kandidati trebaju proći osnovno osposobljavanje kroz program od 14 tjedana. Nakon toga započinju s osposobljavanjem za stjecanje ovlaštenja koje traje od 12 do 20 tjedana, ovisno o vrsti ovlaštenja.

Po završenom osposobljavanju, kandidati stječu dozvolu kontrolora zračnog prometa–studenta s upisanim ovlaštenjem, ovisno o vrsti usluge koju će biti ovlašten pružati (aerodromska, prilazna ili oblasna kontrola).

Za osposobljavanje koriste velik broj uređenih višenamjenskih dvorana, računalnih dvorana i dvorana za sastanke na svim lokacijama (Velika Gorica, Osijek, Rijeka, Pula, Lošinj, Zadar, Split, Dubrovnik). A važno je reći da raspolažu najmodernijim simulatorom za osposobljavanje budućih kontrolora zračnog prometa. Na njemu je moguće simulirati vrlo velik broj stvarnih prometnih situacija, validirati promjene u zračnom prostoru i procedure, provoditi simulacije u stvarnom vremenu i brze simulacije te osposobljavanje za izvanredne situacije.

Sposobnosti koje čine izvrsnog kontrola leta

Na stranici Hrvatske kontrole zračne plovidbe navode se još i dodatne sposobnosti i kvalitete koje kontrolor zračnog prometa mora imati kako bi radio ovaj zahtjevan posao.

Bitno je da je osoba sposobna brzo, jasno i razgovijetno komunicirati, kao i brzo prebacivati pažnju te primati i reagirati na više informacija koje dolaze iz različitih izvora.

Poželjno je da kandidati budu odlučne osobe, da mogu donositi brze i točne odluke, pronalaziti rješenja u izvanrednim situacijama te raditi i usredotočiti se na rad u uvjetima koji mogu odvraćati pažnju. Bitna je i dobra sposobnost pamćenja velikog broja podataka (posebno numeričkih), snalaženja u prostoru (osjećaj za prostor u tri dimenzije) i vremenu te snalaženja s brojevima 

"Samodisciplina, emocionalna stabilnost i smirenost te tolerancija na stres u situacijama velikog pritiska, kao što je velika količina prometa, izvanredna situacija, situacija u nuždi i sl., osobine su koje se nužno moraju prepoznati kod kandidata, a osim toga, važno je i da kandidati pokažu da znaju prepoznati prioritete i na temelju toga reagirati", javljaju iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

Važan je i timski rad te da osoba ima razvijene komunikacijske vještine. Naravno, zbog specifičnog posla potreban je i izvanredan vid i sluh, jer stalno moraju pratiti promjene prometne situacije, a komunikacija se obavlja putem radiouređaja kod kojih se često čuju šumovi.

A čime se točno bave kontrolori leta?

Imamo tri vrste kontrolora leta.

Toranjski kontrolori odobravaju polijetanje zrakoplova i pilotima pružaju meteorološke informacije poput vidljivosti te brzine i smjera vjetra. Kada zrakoplov postigne određenu visinu, toranjska kontrola predaje ga prilaznoj kontroli zračnog prometa.

Prilazni kontrolori u fazi penjanja prate drži li se zrakoplov propisane rute. U slučaju bilo kakvih neočekivanih skretanja zrakoplova, prilazna kontrola dužna je reagirati. Prilazni kontrolor preuzima zrakoplov i u fazi spuštanja prema zračnoj luci i osigurava najučinkovitiji redoslijed slijetanja.

Oblasni kontrolori preuzimaju zrakoplove u zraku nakon što napuste područje nadležnosti prilazne kontrole. Pomoću opreme za nadzor letenja održavaju zrakoplove na sigurnoj međusobnoj udaljenosti imajući pritom konstantno na umu učinkovitost leta zrakoplova. U fazi spuštanja na odredišni aerodrom oblasni kontrolor predaje zrakoplov prilaznom kontroloru.

Svi oni svoj posao obavljaju u gradu Velika Gorica, lideru po pitanju zrakoplovstva. Zato, pažljivo pratite buduće natječaje, jer možda je baš vama samo nebo granica. 

*Tekst je objavljen u sklopu projekta "Velika Gorica kao lider u obrazovanju i zapošljavanju na području zrakoplovstva", kojeg financijski podupire Grad Velika Gorica.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.