BORAC PROTIV POŽARA

Polutenk, polumlažnjak najmoćnije je svjetsko vatrogasno vozilo

Autor

Direktno.hr

Moćna grdosija jednostavno se ne može bolje opisati nego kao na početku nekog grčkog mita ili znanstveno-fantastičnog filma. No, ovo doista impresivno vozilo je itekako stvarno, i štoviše, funkcionalno i dokazano. Spoj je snažnih mlaznih turbina i oklopa znamenitog tenka.

13.09.2017. u 13:27
Ispiši članak

Pomalo čudan spoj upravo ga i čini posve sigurno najefikasnijim turbovatrogasnim strojem. Njegovo ime je MOL-ov „Big Wind“ („Veliki vjetar“). A nakon što vidite ovu „zvijer“ u akciji, odmah ćete shvatiti zašto je najmoćniji.

Ovaj specijalistički stroj izgrađen je 1988. godine. U kratkom opisu zvuči prilično jednostavno jer mu je baza oklopno kućište tenka T-34. Na njemu su montirani dijelovi koji bi vam se mogli učiniti poznatima, jer se radi o dva mlazna motora lovca MIG-21. Netko bi rekao kako se stoga radi o improviziranom vozilu, ali tehničari bi vas brzo razuvjerili. Radi se o inženjerskom pothvatu, nikako improvizaciji, jer je za prilagođavanje ovog vozila njegovoj svrsi trebalo iznimno znanje i puno rada.

Snažan kao pet kanadera, svake minute

MOL-ov vatrogasni ponos dug je 7,2 metra, širine 3,4 metra, visine 3,9 metara, a težak je 42 tone. Na svakom mlaznom motoru nalaze se po tri vatrogasna crijeva koja zajedno izbacuju do 30.000 litara vode u minuti. Usporedbe radi, to je otprilike ekvivalent maksimalnoj količini vode izbačene iz pet legendarnih kanadera CL-145.

Treba reći kako ova grdosija nikako nije osmišljena za gašenje svakodnevnih požara ili onih kakvi ove godine haraju našim priobaljem. Zapravo bi gaseći požar, primjerice, na građevinama, napravili daleko više štete nego koristi. „Big Wind“ specijaliziran je za gašenje gorećih naftnih bušotina koje je inače gotovo nemoguće ugasiti te se u havarijama puštaju da izgore.

Prva misija bila mu je u Kuvajtu nakon Zaljevskog rata. Požare na naftnim bušotinama koje su zapalili irački vojnici Saddama Husseina koalicijske su snage pokušale ugasiti na brojne načine, ali s malo uspjeha. Kuvajt je potom zatražio međunarodnu pomoć. Naravno, treba li uopće naglašavati kako je nakon dolaska upravo „Big Wind“ bio najefikasniji vatrogasac? Tamo je i dobio svoje današnje ime.

„Big Wind ponosno“ nosi crvenu vatrogasnu, ali ujedno i boju naftne grupe MOL, u kojoj je dio tima za zaštitu od eksplozivnih požara, a osim ovog „mlaznog tenka“ ostali članovi su iskusni naftni inženjeri.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.