SVOJ DOPRINOS DALI I GRAĐANI
Osijek je u jednome najuspješniji hrvatski grad: Pripala mu i posebna nagrada
Grad Osijek je na vrijeme prepoznao važnost politike zelene tranzicije, mjera očuvanja okoliša i energetske učinkovitosti te korištenja sredstava europskih fondova u njihovoj implementaciji. Sudjelovao je na više 100 različitih projekata iz područja zelene tranzicije, a među najvažnijim mjerama je uspostavljanje cjelovitog sustava gospodarenja otpadom.
U sklopu projekta "Priroda – ključ borbe protiv klimatskih promjena" zanimalo nas je koje sve zelene projekte Grad trenutno provodi, kako oni funkcioniraju u praksi, koje su dobrobiti uređaja za pročišćavanje otpadnih voda vrijednog 50 milijuna eura te što je još u planu za ovu i iduće godine, vezano uz zelenu tranziciju. Više informacija otkrili su nam iz Grada Osijeka na čijem je čelu gradonačelnik Ivan Radić.
Za početak su za portal Generacija.hr naglasili kako je Grad Osijek već treću godinu zaredom najuspješniji veliki hrvatski grad u odvojenom prikupljanju otpada i jedini veliki grad koji je prešao 50 posto odvojeno prikupljenoga otpada. Prema najnovijim podatcima Ministarstva gospodarstva za 2023. godinu, Osijek ima 57,65 posto odvojeno prikupljenog otpada.
"Jedan smo od rijetkih gradova koji ima svoju kompostanu gdje se proizvodi visokokvalitetni kompost, imamo i mobilno reciklažno dvorište, kao i prostor za smještaj građevinskog otpada. Dostigli smo najvišu razinu odvajanja otpada od vrata do vrata, sugrađani imaju četiri spremnika u kućanstvima i šest spremnika u stambenim zgradama te četiri reciklažna dvorišta u kojima se može odvojiti 51 različita vrsta otpada, što je dovoljno u odnosu na broj stanovnika", rekli su iz Grada i dodali kako Osijek tako neće niti ove godine morati platiti penale već će taj novac uložiti u daljnju infrastrukturu za educiranje i gospodarenje otpadom.
FOTO: Grad Osijek
Više od 30 tisuća stabala
Također, naglasili su kako su proveli preko 20 projekata iz područja energetske učinkovitosti, u sklopu kojih su obnovljene osječke osnovne škole i vrtići u energetski učinkovite objekte. Nabavili su i 13 novih ekološki prihvatljivih autobusa za Gradski prijevoz putnika, EURO norme 6. Usto su sanirali sva zatvorena odlagališta otpada u Osijeku, od čega je najveća sanacija u kontekstu Republike Hrvatske, bila sanacija odlagališta otpada u Sarvašu od 167.064 četvorna metra.
"U Osijeku imamo više od 30 tisuća stabala, a svako ima svoj osobni karton – koje su karakteristike određenog stabla u Osijeku, u kakvom je stanju te općeniti tzv. zdravstveni karton stabla. Osječani i svi ostali koje zanimaju te informacije, mogu ih dobiti putem aplikacije Checktrees. Ove godine planiramo zasaditi oko 2350 novih stabala", rekli su za Generaciju iz Grada Osijeka.
Upravo zbog svojih rješenja u politikama zaštite okoliša, čiste energije i zbrinjavanja otpada, Osijek je 2021. i 2022. dobitnik nagrade "Eco City".
FOTO: Grad Osijek
Velik broj zelenih projekata
Trenutno provode oko 20 zelenih projekata, a u svakom nastoje postići energetsku neovisnost svakog objekta kojeg renoviraju ili izgrađuju. "Od najvažnijih ističemo pet projekata izgradnje, dogradnje, rekonstrukcije i opremanja predškolskih ustanova vrijednosti oko 7 milijuna eura, od čega su EU sredstva oko 4 milijuna eura, zatim tri projekta energetske obnove zgrada javnog sektora vrijednosti oko 3, 5 milijuna eura, od čega su EU sredstva oko 2 milijuna eura. Na sva tri objekta biti će postavljane sunčane elektrane snage 450 kW. Tu su i dva projekta energetske obnove zgrada sa statusom kulturnog dobra vrijednosti oko 1 milijun eura, od čega su EU sredstva oko 700.000 eura", napomenuli su iz Grada.
Najistaknutiji pak projekt je modernizacija tramvajske infrastrukture vrijedan 45 milijuna eura koji obuhvaća modernizaciju 9,5 kilometara tramvajske pruge, kao i dviju ispravljačkih stanica te izgradnju jedne, kao i modernizaciju kontaktne mreže i 23 tramvajska stajališta. Tramvajski prijevoz jedan je od zelenih oblika prijevoza te je u skladu sa svim smjernicama zelenih politika Europske komisije.
Kao primjer dobre prakse navode i projekt "E-mobilnost Grada Osijeka", vrijedan preko milijun eura, u sklopu kojeg je uspostavljen sustav dijeljenih bicikala s 175 vozila, od toga 50 električnih i 125 mehaničkih, 25 samoposlužnih stanica za odlaganje bicikala te odgovarajućom programskom podrškom. "Putem postavljenih solarnih elektrana električna energija koja je potrebna za cjelokupni sustav dolazi iz obnovljivih izvora energije. U 2023. registrirano je preko 11 tisuća korisnika, 22,5 tisuće najmova i 44000 prijeđenih kilometara. Cilj je motivirati građane i posjetitelje da u što većoj mjeri koriste ovaj oblik prijevoza, uz najmanji mogući utjecaj na okoliš", poručili su iz Grada Osijeka.
FOTO: Grad Osijek
Jedna od najdužih šetnica
Osijek je prošloga vikenda dobio i jednu od najdužih šetnica u Europi od 10,5 kilometara, i to završetkom projekta Uređenja desne obale rijeke Drave sagrađeno je 2,7 kilometara obaloutvrde sa šetnicom, biciklističkom stazom, zelenim pojasom i komunalnom opremom. Posađeno je 1700 sadnica grmlja, dok će sredinom studenoga biti posađeno i 157 stabala.
Zanimalo nas je paze li građani više na okoliš zbog svih navedenih 'zelenih' projekata te na koji način ih se educira o brzi za okoliš, posebno djecu i mlade. Iz Grada su odgovorili kako su upravo građani Osijeka koji savjesno i odgovorno odvajaju otpad najzaslužniji što je Osijek treću godinu zaredom najuspješniji veliki hrvatski grad u odvojenom prikupljanju otpada.
"Edukaciju provodimo od najmlađih dobnih skupina, u vrtićima i školama. Među najistaknutijim projektima educiranja su Izobrazno-informativna kampanja Eco City Legosi u sklopu koje su izrađeni i portal te aplikacija Moj Unikom kako bi se uspostavila što bolja komunikacija s građanima. Ove godine organiziran je i I. Festival otpada u Hrvatskoj 'Eco City Waste Fest' na kojem su se okupila sva gradska poduzeća, žurne službe, udruge, sportski klubovi i privatna poduzeća koja se bave zbrinjavanjem otpada".
FOTO: Grad Osijek
Pročišćavanje otpadnih voda
U srpnju je u Osijeku završen 50 milijuna eura vrijedan projekt najvišeg stupnja pročišćavanja otpadnih voda. Zanimalo nas je kako će ovaj projekt očuvati prirodne resurse i koje su dobrobiti za zajednicu.
Uređaj za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV) jedan je od tehnološki najzahtjevnijih objekata vodno-komunalne infrastrukture istoka Hrvatske čija je izgradnja sufinancirana europskim novcem sa 73 posto. Ostatak je nacionalna komponenta, od čega su po 10 posto osigurali Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije te Hrvatske vode, a 7 posto Grad Osijek i Općina Čepin.
"Uređaj čini čak 28 zasebnih građevinskih objekata, na površini od 165 tisuća četvornih metara, a može pokrivati područje na kojemu živi 170 tisuća stanovnika. Riječ je o najvećem objektu s trećim stupnjem pročišćavanja u Hrvatskoj. To znači da se tu odvijaju tri stupnja zaštite pročišćavanja, mehanički, biološki i organsko-kemijski, te da je voda koja se vraća u našu rijeku Dravu najčišća otpadna voda. U Dravu tako više ne ulaze fosfor i dušik, koji štete riječnom svijetu", istaknuli su iz Grada.
FOTO: Grad Osijek
Veća ekološka prihvatljivost u prometu
Grad Osijek u planu ima još puno 'zelenih' projekata. Tako od iduće godine dobiva 10 novih niskopodnih tramvaja i električne autobuse. "Iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti u cijelosti je financirana nabava 10 novih niskopodnih tramvaja ukupne vrijednosti oko 25 milijuna eura. Prvi stiže u ožujku 2025. S novim tramvajima dobit ćemo veću ekološku prihvatljivost u prometu", otkrili su iz Grada.
U pripremi su i dva nova projekta za nabavu električnih autobusa. "Projekt nabave 17 novih električnih autobusa putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti za razdoblje 2021. – 2026., kroz implementaciju mjere C1.4. koja se fokusira na razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava. Osim nabave vozila, planira se i izgradnja ključne infrastrukture, što uključuje postavljanje 10 punionica s nazivnom snagom od 150 kW, radove na implementaciji punionica, izgradnju trafostanica te jačanje elektroenergetskog sustava kako bi se osiguralo nesmetano snabdijevanje električnom energijom", dodali su.
Projekt nabave električnih školskih autobusa putem mehanizma integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU) za razdoblje od 2021. do 2027. Grada Osijeka. Cilj tog inovativnog pothvata je stvoriti okružje sigurnog i ekološki prihvatljivog prijevoza za školsku djecu koja koriste usluge GPP-a, a vrijednost mu je 4,5 milijuna eura.
FOTO: Grad Osijek
Uređene biciklističke staze
Također, u Osijeku imaju oko 65 kilometara uređenih biciklističkih staza, a u sklopu ITU mehanizma planiraju financirati projekt koji obuhvaća izgradnju četiriju novih dionica biciklističkih staza ukupne dužine 9,12 kilometara i ukupne vrijednosti više od 4,1 milijuna eura.
Hrvatski grad postaje sve zeleniji i primjer je drugima: Građane uče suživotu s prirodom
"Planiramo i nastavak naše šetnice uz Dravu do Višnjevca. To su 4 nova kilometra obaloutvrde, pješačke i biciklističke staze. Procijenjena vrijednost je 20 milijuna eura", otkrili su iz Grada i za kraj poručili:
"Navedeni projekti samo su neki u nizu projekata koji jasno pokazuju kako Osijek uspješno balansira potrebe zajednice s ciljevima očuvanja okoliša, energetske učinkovitosti i održivog razvoja, što ga čini pravim uzorom u regiji za sve gradove koji žele krenuti putem zelene tranzicije."
*Tekst je objavljen u sklopu projekta "Priroda – ključ borbe protiv klimatskih promjena" kojeg financira Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.