ZANIMLJIVO
Mate Rimac: Govorili su mi da će mi dati puno novca da napravimo konkurenta Tesli, ali nema smisla razvijati automobil koji ima volan
Novo sjedište poduzeća za dvije i pol tisuće zaposlenih na 200 tisuća kvadrata zemljišta u Svetoj Nedelji, s proizvodnim pogonima, testnom stazom, muzejom, čak i domaćim životinjama. O ovom kampusu, milijardama ulaganja, samovozećim automobilima i svom zanimljivom putu od garaže do svjetskog vrha, u RTL Direktu sa Zoranom Šprajcom razgovarao je Mate Rimac.
Upitan je li ovaj kampus, ova tvornica za dvije i pol tisuće ljudi na 200.000 četvornih metara to čemu je težio prije deset godina kada su počinjali u svojoj garaži, Rimac odgovara:
"Ja sam imao jasne planove onoga što želim, nekako je invertirano na ono što sam htio tada, otprilike je tu negdje, ali sam tada mislio da ću raditi veliku količinu automobila danas, a možda sa strane tehnologije i komponente za druge proizvođače, ali danas smo na jako malom broju automobila, ali želimo ići na stotine tisuće komada za baterije i druge pogonske sustave za velike proizvođače automobila. Ide sporije nego što sam ja mislio, ako gledam tadašnje planove, mislim da je danas firma puno dalje, ali ovako nešto izgraditi je dosta komplicirano", rekao je.
Na pitanje hoće li ovaj kampus biti i konačna, fizička potvrda da je u samom svjetskom vrhu, Rimac je rekao:
"Ja bih rekao, to je završetak prvog poglavlja naše priče. Ja nekako vidim to prvo poglavlje, kampus je gotov, auti idu u cijeli svijet, svaki tjedan nekoliko auta izvozi se kupcima, tisuće baterijskih sustava...to je za mene prvo poglavlje gotovo. Tek smo počeli, nekako mislim da smo sad izgradili temelje, firma se jako mučila prvih godina i mi smo jedva preživljavali, većinu našeg postojanja, mučili smo se s isplatom plaća i najma.To se promijenilo u zadnjih par godina kad je uložio Porsche koja je bila ultimativna potvrda...samo oni su dosad uložili preko 100 milijuna eura u firmu, Hyundai je uložio u firmu...nemamo više tih muka preživljavanja, mogli smo se fokusirati na biznis, ali prvih 6,7 godina je uglavnom bilo preživljavanje", napominje Rimac.
Upitan zašto je kampus, a nije tvornica, Rimac kaže:
"Nekako želimo raditi, uvijek što god radimo, pitati se zašto ljudi to rade tako. Za kampus smo htjeli da bude najbolje moguće mjesto za rad za naše zaposlenike jer isto želimo privući zaposlenike cijelog svijeta, ali budimo realni, ljudi se ubijaju kod nas, rade jako puno, i želimo da kad su već tako puno u firmi da uživaju koliko mogu, a plus naši posjetitelji, gosti, kupci da vide okruženje, mislim da je okruženje jako bitno. Isto tako želimo pružiti javnosti da sudjeluju s nama u tome, neće biti ograda, bit će otvoreno za javnost naravno ne svaki dio", kaže RImac.
Kako navodi, zaposlenici imaju određene povlastice koje u ostalim poduzećima nisu moguće:
"Već danas naši zaposlenici mogu dovoditi ljubimce u firmu. Imamo hrpu pasa i čak nekad mačke. Imat ćemo sklonište za životinje, ali isto tako želim da proizvodimo hranu vlastitu, želim potaknuti na razmišljanje, danas vidiš slatku kravicu na televiziji, sutra je na tanjuru pa uzročno-posljedična veza. Ja živim od električnih automobila i često kažem u internacionalnim medijima da el. automobili nisu najjednostavnije rješenje za spriječiti globalno zatopljenje, ali imamo puno jednostavnije načine za to, a to je da promijenimo neke naše navike", rekao je.
Upitan što je bilo najteže, Rimac odgovara:
"Ja često kažem da ljudi očekuju puno od drugih, da država riješi nešto...ja ne gledam iz te perspektive, nego u Hrvatskoj jednostavno ne postoji ekosustav, ne postoji baza zaposlenika ne samo u autoindustriji...probajte naći ljude koji su projektirali proizvodne linije, ima ih u Hrvatskoj, ali na kapaljku. Jednostavno nema industrije, taj cijeli začarani krug da ljudi iz industrije ne idu na fakultete i na fakultetima nemaju pravog iskustva u industriji, nema investitora, nema opskrbenog lanca".
Kako navodi, političari imaju razumijevanja za probleme o kojima govori.
"Recimo, konkretno za kampus, gradonačelnik Zurovec i premijer Andrej Plenković, svi su oni jako to podržavali, svi ministri koji su čuli za taj projekt. Naravno, 2500 radnih mjesta investicija, mi inače kampus sto posto investicije dolazi od naših investitora i banaka, znači mi investiramo u kampus", rekao je.
Ministar Tomislav Ćorić je, vjerojatno ne namjerno, otkrio poslovnu tajnu da rade na projektu autonomnog automobila, bez vozača i da na tom projektu mogu računati na potporu Europskog fonda na 200 milijuna eura.
"Meni su dolazili investitori i rekli: Mate dat ćemo ti jako puno novca, ajmo napraviti konkurenta Tesli. Ja sam njima objašnjavao da smatram u 2019./2020. nema smisla razvijati automobil koji ima volan i koji će se prodavati krajnjim korisnicima...i to ima jako puno svojih koristi. Mi smo se odlučili na taj projekt koji nismo htjeli objaviti dok nije pri završetku i već radimo dvije godine na tome i imamo već dosta toga napravljeno. Objavit ćemo nešto sljedeće godine", rekao je.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.