PREPOZNATLJIVA I JEDINSTVENA

Jedina škola koja Gradu Zagrebu uzima učenike! Zrakoplovna tehnička škola ima velike planove, razgovarali smo s ravnateljem...

Autor

Teddea Senjanović

Duga povijest Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina započinje još 1976. godine, kada je krenula s radom u sastavu tadašnjeg Centra za odgoj i usmjereno obrazovanje kadrova u zračnom prometu kao jedna od poslovnih jedinica. Te godine u Srednju zrakoplovnu školu upisana je prva generacija od 107 učenika, i to u tri područja - aeroprometni, aerotehnički smjer IRE (instrumenti, radio i elektrooprema) i aerotehnički smjer ZIM (zrakoplov i motor).

30.06.2022. u 12:50
Ispiši članak

Već 1986. učenici se upisuju prvi put u četverogodišnji program prometne struke, a krajem 1988. godine dolazi do prestanka rada Više zrakoplovne škole. Ostala je raditi srednja, ali pod nazivom Zrakoplovni obrazovni centar Rudi Čajavec. Škola 25. ožujka 1998. godine mijenja naziv te od tada ponosno nosi ime legendarnog hrvatskog pilota Rudolfa Perešina, koji je ostavio povijesni trag u Hrvatskoj vojsci i Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu.

Rudolf Perešin preletio je  1991. godine iz Bihaća u Klagenfurt u Austriji te poslao poruku: "Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate!". Poginuo je u operaciji "Bljesak" nakon što je njegov MIG-21 bio pogođen iznad Stare Gradiške 1995. godine.

Škola je tijekom desetljeća rada dobila brojna priznanja te ostvarila istaknute suradnje, kao one sa Shanon Aerospace-om u Irskoj, Tehničkim centrom Croatia Airlinesa, MORH-om...

 

Tijekom duge povijesti Škola je u više navrata nagrađivana za svoj odgojno-obrazovni rad, pa je tako, primjerice, povodom Svjetskog dana učitelja od ministra prosvjete i športa dobila Priznanje za uspješan, kvalitetan i kreativan rad, priznanje Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu za stručan i uspješan rad s učenicima, kao i mnoge druge pohvale.

Škola je isto tako, valja napomenuti, i nositelj Povelje za izuzetan doprinos u razvoju i unapređivanju tehničke kulture i njegovanje uspomene na lik i djelo hrvatskog viteza Rudolfa Perešina koju je dodijelila Zajednica tehničke kulture Zagrebačke županije 2008. godine.

Škola danas

Danas se učenici upisuju u tri obrazovna profila: Zrakoplovni prometnik, Zrakoplovni tehničar IRE (instrumenti, radio i elektrooprema) i Zrakoplovni tehničar ZIM (zrakoplov i motor), koji obuhvaćaju tehničke i operativne vidove zrakoplovstva.

Učenici se u obrazovnim profilima zrakoplovni tehničar IRE i ZIM školuju prema novim strukovnim kurikulumima, kroz modularni pristup, a svi planovi i programi usklađeni su sa svim zahtjevima struke.

Od 2011. godine ravnatelj je fizičar Vedran Šarac, koji nam je otkrio gdje je škola danas, ali i koje planove imaju u budućnosti.

Na samom početku našega razgovora ravnatelj je napomenuo da je Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina (ZTŠ) dio projekta Grad Zrakoplovstva, kao i jedan od potpisnika "povelje prijateljstva" između Grada Velike Gorice i te obrazovne ustanove.

Potpisnici povelje prijateljstva organizirali su 2017. i 2018. godine aeromiting AIRVG, uz letački i izložbeni program zrakoplovne tematike, a iako su daljnja događanja zbog pandemije stavljena na čekanje, Šarac se nada da će promocija zrakoplovstva i ove obrazovne grane ponovno biti u punom zamahu.

"Smjerovi su doživjeli svojevrsnu transformaciju. Programi su modificirani te i danas sva tri smjera zadovoljavaju potrebe koje diktira tržište", kazao nam je Šarac.

Uz to, zadnje dvije godine sudjeluju u Erasmus programu s Hrvatskom poštom te se kroz projekt planira izraditi Kurikulum za upravljača dronova, a potom će se kurikulum pilotirati na relevantnom osoblju partnerskih organizacija. Cilj projekta je dizanje svijesti o mogućnostima upotrebe dronova u raznim industrijama te promoviranje tehnološke usmjerenosti HP – Hrvatske pošte d.d. na unaprjeđenje procesa u logistici uvođenjem inovacija.

"To su nove, inovativne stvari, čija je primjena svuda oko nas", napomenuo je naš sugovornik, dodajući da je to tek početak planova koje ima za Školu.

"U budućnosti ćemo svakako razmišljati i oko kompozitnog segmenta aviolimarije, no za to nam ipak trebaju malo bolji resursi", objašnjava.

Ideja i volja su tu, no škola se suočava sa sasvim jednom novom vrstom problema, zbog kojega su mnogi projekti u stagnaciji.

Zadnjih pet do osam godina aktivno rade na rješavanju imovinsko-pravnih odnosa kako bi mogli sagraditi jednu modernu i suvremenu školu. Jedan od najvažnijih segmenata toga gradnja je hangara kako bi učenici mogli učiti iz prve ruke o zrakoplovima te raditi na njima.

"Krenuli smo rješavati taj problem uz potporu Grada Velike Gorice i gradonačelnika Krešimira Ačkara, s obzirom na to da za dogradnju postojeće škole ne možemo dobiti suglasnost koncesionara koji traže naknadu. Naime, plan je da se postojeće zgrade u potpunosti urede te da se u nastavku naprave novi kapaciteti učeničkog prostora na dva kata. Tu bi bili i sportska dvorana, koju trenutno škola nema, ali i hangar sa zrakoplovima, sportsko igralište… Zauzeli bi tako 18.000 kvadrata kako bi se napravio jedan suvremeni obrazovni centar", objašnjava nam Šarac.

Foto: Idejni projekt budućeg izgleda Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina

S obzirom na to da dogovor nije mogao biti postignut s koncesionarima te ne mogu platiti ono što potražuju, u suradnji s Gradom Velika Gorica i Zagrebačkom županijom traže zemljište u okruženju grada kako bi iz nule sagradili školu sa svim nužnim objektima.

Imamo interes učenika, a imamo i rezultate…

Ulaganje u ovakvu jedinstvenu školu nužno je i zbog toga što interes već godinama raste, a za jedno mjesto zainteresirano je čak šest do sedam učenika.

Da je interes velik, potvrđuje i ravnatelj, koji smatra da bi bilo neozbiljno upisati dva razreda svakog smjera s obzirom na to da im se u tom slučaju ne bi mogla pružiti kvalitetna praksa, stoga će moguće povećanje upisnih kvota morati pričekati do gradnje, već spomenute, nove škole.

Suradnju su ostvarili i s drugim srodnim obrazovnim ustanovama izvan Hrvatske, a, između ostaloga, zajedničkim snagama planiraju raditi na uređenju starih zrakoplova. Od limarije do instrumenata, učeći mlade zrakoplovce o svim segmentima rada. 

Zanimljivo je svakako navesti i da pozamašan broj onih koji završe školu nastave ići u istom smjeru, točnije prema veleučilištima i sveučilištima koja imaju smjerove vezane uz zrakoplovstvo.

"Jedan dio naših učenika unazad četiri godine ima i suradnju s MORH-om. Naime, kada se krenulo pričati o nabavci borbenih zrakoplova, uočeno je da su oni tehničari kojima HV sada raspolaže već na odlasku te su većinom bili obučavani na starijim modelima zrakoplova. Trebala im je 'friška krv' da krenu u zajednički projekt. Zahvaljujući tome, danas s MORH-om imamo suradnju te svi učenici koji žele, a to obično bude njih od 10 do 12 po generaciji, imaju mogućnost da od trećeg razreda srednje škole dobivaju od 700 do 800 kuna mjesečno, besplatan prijevoz i udžbenike. Znači, dobivaju sve benefite te se kroz tu suradnju obvezuju da će nakon završene škole barem duplo vrijeme provedeno kao stipendisti provesti u postrojbama ratnog zrakoplovstva isključivo na poslovima zrakoplovnog tehničara. U četiri godine projekta imali smo više od 50 učenika koji su iskoristili ovu mogućnost", kazao nam je ravnatelj.

Učenici imaju brojne mogućnosti koje iskorištavaju te nerijetko opravdavaju svoju stručnost na natjecanjima.

Ponosan ravnatelj ne sumnja da će škola s takvim učenicima i dalje nastaviti s razvojem, a kako bi njihovo školovanje bilo još kvalitetnije, nada se novoj školi opremljenoj hangarom u kojem bi učenici napokon mogli svoja znanja primijeniti i u praktičnom pogledu. Donatori im već danas nude zrakoplove, no, nažalost, s njima, govori nam, bez hangara jednostavno nemaju gdje.

Jedina škola koja Gradu Zagrebu uzima učenike

Sama škola često je financijski ograničena, iako je, kažu nam, Grad Velika Gorica pokazao veliku volju kako bi se nešto pokrenulo. Informacija je to koja ne čudi s obzirom na to da je i volja mladih Velikogoričana velika, pogotovo kada je u pitanju upis u ZTŠ.

"Mi smo jedina škola koja Gradu Zagrebu uzima učenike", naglašava naš sugovornik. U prilog oba navoda ide činjenica da je trećina upisanih zrakoplovaca baš iz Velike Gorice, a osim Zagrepčana, mnogi zbog upisa u ovu školu dolaze iz udaljenih dijelova Hrvatske.

Jedan od važnijih razloga svakako je prepoznatljivost ove škole.

"Bili smo prva institucija koja je ispred Pučkog otvorenog učilišta imala zrakoplovni sajam, odnosno svi naši partneri izložili su nešto iz svog sektora i to je bio neki prvi opipljivi događaj. Iduće dvije godine bili su organizirani zrakoplovni mitinzi, a sve je to produkt povelje koju smo potpisali s Gradom Velika Gorica kojom smo se obvezali na suradnju i na sinergiju kako bismo si pomagali. No, dolaskom korone sve je stalo...", kaže nam ravnatelj.

Govorilo se tada potencijalno i o muzeju zrakoplovstva, tematskim vrtićima... 

Unatoč dvjema izgubljenim godinama, ravnatelj je siguran da veliki planovi za ZTŠ neće biti nedovršeni: "Županija nas je stavila u strategiju za narednih pet godina te smo u devet kapitalnih projekata."

Zrakoplovna Tehnička škola Rudolfa Perešina ostvarit će, ne sumnjamo, sve planove koje si je postavila i hrabro kročiti u budućnost zračne industrije još bolja i suvremenija, nastavljajući oplemenjivanje zrakoplovnog grada - Velike Gorice.

*Tekst je objavljen u sklopu projekta "Velika Gorica kao lider u obrazovanju i zapošljavanju na području zrakoplovstva", kojeg financijski podupire Grad Velika Gorica.

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.