SVE ZBOG KAMIONA

Hrvat otkrio kako se jeftinije voziti autocestom: 'Dobio sam 40 posto popusta'

Autor

is

Razvoj sustava autocesta u proteklih 20 godina, smjestio je Hrvatsku na mapu važnih europskih cestovnih čvorišta. Kroz našu zemlju prolaze dva važna paneuropska koridora, što se naročito vidi tijekom ljeta, odnosno turističke sezone.

13.09.2024. u 17:28
Ispiši članak

No, i u ostatku godine, promet je jedan od ključnih faktora razvoja gospodarstva. Razmjena roba i dobara teško bi bila moguća bez kvalitetne cestovne mreže. Koliko je to važno zna i Zlatko Uremović, čovjek koji se već pola stoljeća bavi preradom i prodajom svježeg mesa.

"Imam skoro 50 godina mesnicu u Crikvenici. Od ’75. je imaju roditelji i onda sam ja '85 naslijedio. Evo, sad će biti 40 godina. Imam sad mesnicu i klaonicu. Imamo svoju klaonicu i preradu. Dovezem živo blago iz Slavonije i onda koljem po potrebi. Kako živimo u jednom selu pored Novog Vinodolskog, uvijek vozim po autocesti. Stalno idem do Vrbovca, Križevaca, Svete Helene, to je sve autocesta", rekao nam je Uremović.

FOTO: HINA/Tomislav Pavlek

Suvremene tehnologije

Za potrebe posla prije tri godine kupio je novi kamion. Voli se pohvaliti njegovim performansama, pa nam je rekao da ima 460 konjskih snaga, masu od 12 i nosivost od 14 tona te maksimalnu brzinu od 90 kilometara na sat. No, njegov je kamion po nečemu ipak specifičan.

"Kao gorivo koristim dizel i imam još poseban spremnik gdje ide Adblue, koji je na nivou destilirane vode i onda se to miješa i prerađuje. Ispušni plinovi idu van, samo je manji ugljučni otisak, odnosno manje su emisije", objasnio nam je u kratkim crtama.

Tehnologija Adblue nastala je kao odgovor na sve već zahtjeve Europske komisije za smanjenjem emisija stakleničkih plinova, naročito ugljika, u prometu. Još i prije donošenja Zelenog plana kojim se planira do 2050. godine postići ugljična neutralnost, odnosno svesti emisije stakleničkih plinova gotovo na nulu, Komisija je počela primjenjivati novi sustav normi koji reguliraju emisije ispušnih plinova, naročito dušikovih oksida (NOx), ukupnih ugljikovodika (THC), nemetanskih ugljikovodika (NMHC), ugljičnog monoksida (CO) i čestica (PM).

FOTO: HINA/Jure Divic

Prilagođavanje standardima

Nova vozila, naročito ona s dizelskim motorima, morala su još od 2014. godine ispunjavati normu Euro 6. Ona se s vremenom mijenjala i prilagođavala, tako da je sad na snazi norma Euro 6D, kojom je dizelskim vozilima automobilima propisana dopuštena vrijednost dušikovih oksida manja od 120 miligrama po kilometru.

To je standard koji zadovoljava i Uremovićev kamion upravo zahvaljujući tehnologiji Adblue. Riječ je zapravo o selektivnoj katalitičkoj redukciji, koja se postiže tako da se u ispušni sustav vozila iz posebnog spremnika ubrizgava Adblue, odnosno visokokvalitetna otopina koja se sastoji od 32,5 posto uree i 67,5 posto demineralizirane vode, koju je moguće kupiti na svim opremljenijim benzinskim postajama. Kada se ta otopina ubrizga u ispušne plinove dizelskog motora, urea se raspada na amonijak i ugljični dioksid. Amonijak potom reagira s dušikovim oksidima u katalizatoru, pretvarajući ih u bezopasni dušik i vodenu paru.

Uremović kaže da njegov kamion nije iznimka, što i ima smisla, jer je razvoj ove tehnologije započeo prije gotovo 20 godina. No, kako se na našim cestama još uvijek može naći dosta starijih teretnih vozila, ovaj crikvenički mesar spada u red ekološki osvještenijih vlasnika kamiona.

FOTO: Pixabay

Povlastice za volanom

To mu je donijelo i neke povlastice. koje mu dobro dođu, jer je često za volanom. "Dobio sam popust od 40 posto na cestarinu zbog ekologije", objasnio nam je.

Naime, kako bi potakli vlasnike kamiona da se moderniziraju i prate nove ekološke standarde, Hrvatske autoceste su u svojim Općim uvjetima korištenja autocesta i naplate cestarine propisale da se odobrava dodatni popust za vozilo III. i IV. skupine euro-emisijskog razreda
Euro IV, Euro V, Euro EEV te Euro VI kod ugovaranja usluge elektroničke naplate cestarine prema Modelu elektroničke naplate cestarine HAC-a.

S obzirom na to da HAC priprema novi model naplate cestarina koji će biti znatno drugačiji od ovoga, pitanje je hoće li i ubuduće vlasnici ekološki prihvatljivijih vozila moći uštedjeti na njihovoj eksploataciji ili će transport, naprotiv, postati skuplji. Tim bi činom, ali i zahvaljujući svom povoljnom geografskom položaju Hrvatska mogla postati centralni logistički i transportni hub Europe.

Župan za dlaku izbjegao tešku prometnu nesreću: Sve se odvijalo pred očima ministra

Hoće li se to zaista dogoditi i kako će se Hrvatska prilagoditi "zelenom izazovu" u pogledu smanjenja zagađenja od prometa, ali i o drugim temama bit će riječi 30. rujna na konferenciji Hrvatska kao važan logistički, ICT i transportni hub Europe, koja će se u organizaciji Motus Media grupe održati u zagrebačkom hotelu International.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.