sjednica vlade
Donesen novi Kodeks korporativnog upravljanja tvrtkama u kojima država ima dionice ili udjele
Vlada je na sjednici u četvrtka donijela novi Kodeks korporativnog upravljanja tvrtkama u kojima država ima dionice ili udjele, kojim zamijenjuje onaj iz 2010. godine, i koji predstavlja minimum zahtjeva koje država stavlja pred tvrtke u svom vlasništvu.
"Kodeks je izrađen kao minimum zahtijeva koje RH stavlja pred trgovačka društva u svom vlasništvu i pridonijet će poboljšanju korporativnog upravljanja i povećanju učinkovitosti", istaknuo je ministar državne imovine Goran Marić.
Dodao je i kako je kodeks usklađen s OECD (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj) načelima, a izrađen je na iskustvima kodeksa baltičkih zemalja.
Donošenje novog kodeksa iz Vlade obrazlažu i činjenicom da je u proteklih sedam godina značajno promijenjen zakonodavni i organizacijski okvir upravljanja državnom imovinom, a jedan od ključnih događaja u tom razdoblju je i ulazak Hrvatske u EU.
Kako se navodi u obrazloženju, kodeks iz 2010. bio je rađen po uzoru na kodeks korporativnog upravljanja, koji je nastao kao zajednički projekt Zagrebačke burze i Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga i u primjeni je bio relevantan samo za dionička društva kojima se trguje na tržištima kapitala.
Trenutno je na popisu tvrtki od strateškog i posebnog interesa za Hrvatsku 49 društava od kojih je 12 dioničkih društava, a od kojih je na burzi izlistano pet. Iz toga proizlazi da je postojeći kodeks iz 2010. bitan za malih broj tvrtki koje uz to imaju i obvezu popunjavanja vrlo sličnog burzovnog kodeksa. Prednost novog pristupa je i u izbjegavanju da tvrtke popunjavaju dva kodeksa, napominje se u obrazloženju.
Također se navodi kako je namjera donošenja novog kodeksa donijeti akt "koji neće opterećivati društva s ograničenom odgovornošću i manja društva te neće ponavljati zakonska rješenja, koja su sama po sebi podložna promjenama".
Iz Vlade također obrazlažu kako se u kodeksu nastoje istaknuti jasni principi da one tvrtke kojima je država većinski vlasnik, posebice one koje su navedene kao tvrtke od posebnog i strateškog interesa, osim legitimnog i logičnog cilja ostvarenja profita služe i općim ciljevima.
"Poslovanje tvrtki u državnom portfelju često je usmjereno na ostvarivanje ekonomskih ali i društvenih ciljeva, što može rezultirati donošenjem nedosljednih ili ekonomski neopravdanih odluka. Dio poteškoća tvrtki u državnom portfelju leži i u potrebi ispunjavanja njihove dvostruke uloge. S jedne strane, njihovo poslovanje mora biti ekonomski opravdano, a s druge strane potrebno je da ona ispune političke i društvene ciljeve kojim se često ne ostvaruje direktna financijska korist", navodi se u kodeksu.
Njegova primjena, kako obrazlažu u Vladi, ima za cilj doprinijeti boljem i efikasnijem upravljanju tvrtkama, boljem strateškom i operativnom nadzoru, većoj financijskoj i društvenoj učinkovitosti, kvalitetnijem upravljanju državnom imovinom, pozitivnom učinku na državni proračun, kvalitetnijoj usluzi i proizvodima, privlačenju investitora i boljoj integraciji Hrvatske unutar Europske unije.
Cilj kodeksa je promicati profesionalno upravljanje te strateški i operativni nadzor kako bi se poboljšala financijska i socijalna izvedba tvrtki u državnom portfelju.
Prema kodeksu, državnim portfeljem trgovačkih društava će se upravljati putem nadležnih državnih tijela koja provode vlasničku politiku, u području korporativnog upravljanja.
"Kratkoročni politički ciljevi, političke promjene ili promjene u državnoj upravi ne smiju destabilizirati poslovanje trgovačkih društava u državnom portfelju", navodi se u kodeksu, koji predviđa i da će u provođenju vlasničke politike upravljanja državnom imovinom u tvrtkama nadležna tijela prioritet dati gospodarskim ciljevima i financijskim rezultatima jer bez njih nije moguće postići društvene ciljeve.
Prema kodeksu, vlasnička politika će se odnositi na upravljanje dionicama i poslovnim udjelima, politiku biranja državnih predstavnika u skupštinama i nadzornim odborima, politiku dividendi odnosno dobiti tvrtki, kao i restrukturiranja i upravljanja kriznim situacijama te politiku privatizacije.
Ta su načela sadržana u samom kodeksu koji ima ukupno devet poglavlja - ciljevi i osnovna načela, izazovi upravljanja trgovačkim društvima u državnom portfelju, vlasnička politika RH - smjernice za upravljanje državnim portfeljem, preporuke nadzornom odboru, preporuke upravi, suradnja i odnos između nadzornog odbora i uprave, revizija i mehanizmi unutarnje revizije, preporuke u vezi obavještavanja i izvještavanja te primjena kodeksa.
Kodeks uz ostalo precizira i da "članovi uprave imaju pravo na primanja za svoj rad u obliku fiksnog dijela plaće i varijabilnog dijela koji će biti u skladu s financijskom uspješnošću poslovanja i ostvarivanjem posebice srednjoročnih ciljeva i planova, a temeljem odluke Vlade kojom se utvrđuju plaće i druga primanja predsjednika i članova uprava trgovačkih društava, kao i donesenih pravila trgovačkog društva".
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.