APLIKACIJA ZA BUDUĆNOST

Dečki iz Green Energy Pala imaju rješenje za uštedu energije: 'Svatko ima utjecaj na okoliš'

Autor

Maja Šubarić Mahmuljin/Generacija.hr

"Motivira nas kreiranje zelene budućnosti te osjećamo da možemo pomoći u toj ideji. Enpulse je uređaj koji pomaže zaštiti okoliša na više načina. Primarno, osvještava potrošače električne energije o vlastitoj potrošnji energije, a time i o emisijama koje ta potrošnja donosi", rekao nam je Ivan Pavić, jedan od tri člana tima Green Energy Pal kojem je cilj stvaranje zelenije i održivije budućnosti.

12.12.2023. u 13:50
Ispiši članak

Aplikacija Enpulse koju trenutno razvijaju zamišljena je kao osobni energetski savjetnik koji će pomoći građanima i tvrtkama da uštede energiju i novac. Green Energy Pal također je jedan od 14 finalista osme generacije ZICER-ovog nagrađivanog Startap Factory akceleracijskog programa te će se natjecati na Zagreb Connectu.

Unutar projekta "Zeleno nije samo moda" na portalu Generacija.hr upitali su Ivana o ideji za ovu zelenu inovaciju, posebnostima aplikacije na kojoj rade, načinima uštede električne energije u kućanstvu i planovima za budućnost.

Kako i kada je nastao Green Energy Pal? O kakvom je sustavu riječ i po čemu je poseban?

Green Energy Pal nastao je prije točno tri godine kada smo se kao tim od nekoliko doktorskih studenata prijavili na FER-ov startup program Spock. Tu smo prvi puta krenuli razvijati ideju prijenosa znanstveno-istraživačkih tema iz energetike na širu javnost. Naime, kroz dugi niz godina rada na FER-u, na Zavodu za visoki napon i energetiku, radili smo na vrhunskim znanstveno-istraživačkim i industrijskim projektima te surađivali s mnogobrojnim dionicima energetike u Hrvatskoj, pa i EU. Ti projekti i suradnje su nas naučile koje energetske teme su bitne za stvaranje zelenije i održivije budućnosti.

Tu bih istaknuo povećanje energetske učinkovitosti kao jednu od tri vodilje stvaranja čiste Europe (uz povećanje energije iz obnovljivih izvora i smanjenje emisija stakleničkih plinova). Ono što smo tada uočili jest da iako postoji niz projekata te niz dokumenata i strategija od strane EU s temom zelene energije, često te teme teško dopiru do krajnjih potrošača energije poput kućanstava, malog i srednjeg poduzetništva, javnih institucija, industrijskih ili komercijalnih postrojenja. I to je nam je bio svojevrsni okidač da krenemo promišljati kako da znanja i rezultate proizašle iz istraživačkih projekata ili smjernice proizašle iz EU dokumenata donesemo upravo do krajnjih potrošača. Tako se rodila ideja Enpulsa – osobnog energetskog savjetnika!

FOTO: ZICER

Uvid u vlastitu potrošnju energije

Kako funkcionira aplikacija Enpulse i što donosi korisnicima?

Enpulse je zamišljen kao ICT sustav koji pomaže krajnjim potrošačima energije oko donošenja energetskih odluka kroz četiri osnovna dijela: 1. Mjerenje i prikaz potrošnje električne energije; 2. Energetske savjete bazirane na vlastitoj potrošnji energije; 3. Energetsku bazu znanja te 4. Kroz automatiziranje radnje ciljem povećanja energetske učinkovitosti. Prvi dio je trenutno dostupan u prodaji, drugi dio je u razvoju, dok su treći i četvrti dijelovi sljedeće faze razvoja.

Trenutni Enpulse sustav funkcionira tako da se uređaj za mjerenje električne energije instalira u glavni električni ormarić u objektu (primjerice, kućanstvu) te on kontinuirano mjeri potrošnju električne energije u visokoj rezoluciji te šalje podatke na naš pozadinski sustav. Korisnici mogu u stvarnom vremenu vidjeti vlastitu potrošnju električne energije na svojoj aplikaciji. Često je zapravo prva stvar kod novih korisnika da pale/gase različite električne uređaje kako bi vidjeli koliko oni utječu na cjelokupnu potrošnju. Isto tako, korisnici mogu vidjeti svoje tekuće mjesečne troškove za električnu energiju po danima, osnovne indikatore potrošnje energije (trenutnu i maksimalnu snagu, ukupnu energiju te ukupne troškove u tekućem mjesecu) te alarme vezane za potrošnju energije ili rad samog sustava. Primjerice, jedan od alarma je da se potrošnja približila zakupljenoj snazi cijelog objekta što može uzrokovati ispad objekta s mreže. Isto tako, korisnici mogu vidjeti svoje povijesne podatke o potrošnji energije, troškovima te kvaliteti napona. Sa svim ovim elementima korisnici po prvi puta imaju uvid u vlastitu potrošnju energije te mogu donositi bolje odluke.

Kako Enpulse pomaže građanima da uštede energiju i novac?

Trenutno je u fazi razvoja drugi dio Enpulsa, a to je stvaranje automatskih energetskih savjeta kako poboljšati energetsku učinkovitost te dodatno smanjiti račune za struju. Primjerice, jedna od značajki ovdje će biti identifikacija pojedinačnih uređaja u kućanstvu te će se točno moći razlučiti koji uređaji troše koliko energije i kada. Prema tome, sustav će korisnicima moći dati savjete u što da ulože u budućnosti kako bi operativni troškovi bili manji. Primjerice, isplati li se uzeti dvostruko skuplju perilicu posuđa s većom učinkovitosti ili ne? Isto tako, sustav će moći pomoći korisnicima i van energetike. Na primjer, moći će dati odgovore na pitanja poput: Jesam li ostavio upaljeno glačalo kada sam izašao iz kuće?

Trenutno ne postoji alat koji potrošači pomaže u odgovorima na ta pitanja, no Enpulse tu može pomoći. Isto tako Enpulse će pomoći kod pitanja poput: Postaviti solarne panele na obje strane krova ili je jedna dovoljna? Prijeći kod drugog opskrbljivača ili ostati kod trenutnog? Da li neki od električnih uređaja radi lošije te postoji li povećana vjerojatnost kratkog spoja, pa i požara? Iako korištenje Enpulsa posredno povećava energetsku pismenost korisnika, kroz razvoj trećeg dijela, energetsku bazu znanja, planiramo kreirati edukacijski materijal povezan s energetskom učinkovitošću koji bi izravno odgovarao na pitanja korisnika poput ‘Koje su sve stavke na računu za energiju ili zašto mi je bitno imati visoku kvalitetu napona?’

Četvrti dio Enpulsa, automatiziranje radnje, je zadnja nadogradnja koja bi omogućavala automatsku prilagodbu rada određenih električnih trošila stanju u elektroenergetskom sustavu. Primjerice, punjač električnih auta ili podno grijanje bi automatski radili onda kada su cijene energije niske ili pak kad postoji velik udio u proizvodnji energije iz obnovljivih izvora.  

FOTO: ZICER

'Promjenom ponašanja štitimo okoliš'

Koja vam je ciljana publika, to jest, na koje kupce ciljate?

Ciljani kupci su nam zapravo svi potrošači električne energije – od malih kućanstava, zgrada, malog i srednjeg poduzetništva, javnih institucija sve do velikih industrijskih ili komercijalnih postrojenja. Dok za manje kupce nudimo 'of-the-shelf' Enpulse rješenje, za velike kupce možemo razviti sustave po mjeri koji mogu uključivati više mjernih uređaja ili čak više različitih korisničkih sučelja.

Zašto ste se odlučili za zelenu inovaciju i kako vaš proizvod pomaže zaštiti okoliša?

Sve osnivače izravno motivira kreiranje zelene budućnosti te osjećamo da možemo pomoći u toj ideji. Enpulse je uređaj koji pomaže zaštiti okoliša na više načina. Primarno, osvještava potrošače električne energije o vlastitoj potrošnji energije, a time i o emisijama koje ta potrošnja donosi. Trenutno nam je u razvoju indikator koji bi predstavljao vlastiti CO2 otisak proizašao iz potrošnje električne energije. Već taj dodatak može motivirati korisnike da promijene vlastito ponašanje i sudjeluju u zaštiti okoliša.

Nadalje, dio energetskih savjeta i dio energetske baze znanja izravno će se baviti zaštitom okoliša gdje će fokus biti na promociji učinkovitije potrošnje energije te na tranziciji na održiviji energetski sustav. Kroz automatsku prilagodbu rada određenih električnih trošila stanju u elektroenergetskom sustavu, korisnici će izravno moći postaviti signale po kojima će im raditi ti uređaji što može biti cijena električne energije, ali isto tako i udio proizvodne energije iz obnovljivih izvora. Sumarno, Enpulse uređaj nije taj koji izravno štiti okoliš, već je on taj koji omogućava svim potrošačima električne energije da se uključe u zaštitu okoliša.

Predstavite nam vaš tim? Za što je zaslužan pojedini član tima?

Naš tim se sastoji od tri člana: Alen HrgaIvan Sudić i Ivan Pavić. Enpulse sustav čine tri osnovne domene: energetika, IT sustav, AI algoritmi. U suštini, IT sustav je baza te on služi za prikupljanje i pohranu podataka i algoritama te komunikaciju mjernog uređaja, pozadinskog sustava i korisničke aplikacije. Alen Hrga posjeduje dugogodišnje iskustvo u programiranju i dizajniranju takvih sustava te je on zadužen za IT razvoj.

Veći dio drugog dijela Enpulsa, odnosno generiranja energetskih savjeta, baziran je na algoritmima strojnog učenja ili umjetnoj inteligenciji (AI). Ti algoritmi koriste velike količine mjernih podataka kako bi primjerice identificirali pojedinačne uređaje u kućanstvu ili kako bi prognozirali potrošnju energije u sljedećem razdoblju. Ivan Sudić posjeduje dugogodišnje iskustvo u razvoju AI algoritama te je on zadužen za AI razvoj. I energetski savjeti i energetska baza znanja ovise o domenskom znanju iz energetike. Drugim riječima, znanja iz energetike su sadržaj cijelog Enpulse sustava i za taj dio je zadužen Ivan Pavić s dugogodišnjem iskustvom rada na različitim izazovima u energetici.

Koliko vam je značilo sudjelovanje na Startup Factoryju i podrška ZICER-a?

Sudjelovanje u Startup Factory-u i podrška ZICER-a nam je iznimno bitna jer pomaže u oblikovanju našeg daljnjeg poduzetničkog puta. Predavanja i radionice, te isto tako sastanci s mentorima su najveća korist Startup Factory-a i ZICER-a. Do sada su nam dali odgovore na pitanja koja smo već imali otvorena, ali su nam isto tako otvorili i nova pitanja za koja nismo ni znali da postoje, a jako su nam bitna za uspjeh. Neka od predavanja i radionica su nam promijenila strategije poput strategije pronalaska kupaca i prodaje, testiranja proizvoda, financiranja poslovanja, pravnih pitanja itd.

Osvajanje financijske nagrade na Zagreb Connectu osiguralo bi nam sredstva upravo za neka od otvorenih pitanja koja imamo na stolu, poput dovršavanja proizvoda da bude spreman za prodaju u većim razmjerima ili poput akcija usmjerenih u pronalazak novih kupaca. Dodatno, podrška ZICER-a kroz uredske prostore, prostore za sastanke te dodatne radionice su nam od iznimne važnosti trenutno kao startupu u ranoj fazi razvoja.

Koji su vam planovi za dalje? Planirate li se širiti na inozemno tržište?

Primarni plan je osvojiti hrvatsko tržište u svim domenama – od privatnih kućanstava, javnih institucija do privatnih kompanija te razviti drugi i treći dio proizvoda (mogućnosti energetskog savjetovanja i energetsku bazu znanja). Nakon toga plan je širenje na ostala Europska tržišta.

Prednost našeg proizvoda jest da nema značajnih potreba za tehničkom nadogradnjom kada se želi instalirati proizvod u drugim europskim zemljama. Jedino što se mora jest uskladiti određene značajke sa ponešto drugačijom regulativom.

Klimatske promjene su uzele maha. Kako Hrvatska stoji po pitanju energetske učinkovitosti i energetske tranzicije? U kojem smjeru bismo svi trebali krenuti kako bismo sačuvali okoliš?

Hrvatska stoji dobro po pitanju energetske tranzicije s aspekta obnovljivih izvora energije. Povijesno dobro stojimo s proizvodnjom energije iz hidroelektrana, dok u zadnjih par godina bilježimo sve veći porast proizvodnje iz vjetroelektrane te solarnih elektrana. Osim velikih elektrana, događa se i procvat u sektoru malih krovnih solarnih sustava što je vrlo dobro jer takve elektrane proizvode energiju lokalno, na mjestu potrošnje energije, što miče potrebu za prekomjernim korištenjem mrežne infrastrukture.

Što se tiče energetske učinkovitosti, jasno se vidi napredak u određenim segmentima poput bolje izolacije zgrada te ulaganja u učinkovitije uređaje (npr. zamjena tradicionalnih rasvjetnih tijela s LED tehnologijama). No, kao i ostatak svijeta, kaskamo kod povećanja učinkovitosti kroz promjenu vlastitog ponašanja i promjenu vlastite potrošnje energije. Svi bismo trebali imati saznanja o vlastitom utjecaju na okoliš, tek kad znamo kako trenutno stojimo možemo donijeti odluke da trenutni utjecaj smanjimo. Upravo to i je osnovna ideja Enpulsa.

Prema tome pozivamo sve da krenu koristiti Enpulse kako bi naučili o svojoj potrošnji i djelovali manje štetno na okoliš! Trenutno, kupnjom Enpulsa se stvaraju uvjeti za učenje o vlastitoj potrošnji energije, ali se isto tako podupire njegov daljnji razvoj i pojačava njegov utjecaj u borbi za očuvanje okoliša.

 

*Tekst je objavljen u sklopu projekta "Zeleno nije samo moda!" kojeg financira Agencija za elektroničke medije.

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.