I NA KOPNU I U ZRAKU

Croatia Airlines i Hrvatske ceste u korak s vremenom: Digitalizirale poduzeće i okrenule se brizi za okoliš

Autor

Katarina-Kaja Župančić

Vijeće za promet, telekomunikacije i energetiku Europske unije, već je sada pomalo davne 2017. godine ocijenilo napredak u vezi s ključnim nizom prijedloga o cestovnom i zračni prometu. Direktiva EU tako obuhvaća eurovinjete, te revidiranu direktivu o europskim uslugama elektroničke naplate cestarina (EETS), kojom bi se olakšala uporaba elektroničke naplate carina diljem EU-a, ali i mnoge druge projekte koje su, pak, označavale nastavljanje EU politike prema digitalnoj i zelenoj tehnologiji.

14.09.2022. u 13:15
Ispiši članak

Portal Direktno provjerio je na koji način Croatia Airlines i Hrvatske ceste provode digitalizaciju svoga poslovanja.

''Digitalna tranzicija u Croatia Airlinesu i dalje traje, a vrijeme tranzicije teško je procijeniti s obzirom na to da se tehnologije razvijaju na svakodnevnoj bazi i pružaju mogućnost novih prilagodbi na svim područjima rada. Pritom je digitalna transformacija mnogo složenija u odnosu na digitalizaciju pojedinih procesa jer uključuje nove oblike načine razmišljanja te promjene u poslovanju. Sukladno tome, može se reći da je digitalizacija poslovanja kontinuiran proces u kojem kompanija nastoji digitalizirati što više poslovnih procesa u što kraćem roku. Također, sama digitalna tranzicija uključuje dodatnu sigurnosnu komponentu, koju treba uključiti u svim dijelovima tranzicije. U planu je dodatna digitalizacija na području Document Managementa, uvođenja elektroničkog potpisivanja kao i mnogih drugih poslovnih područja'', objasnili su nam iz Croatia Airlinesa.

''Teško je odrediti točan 'datum početka' digitalne tranzicije iz više razloga: ne postoji jednoznačna definicija što digitalna tranzicija jest i koja sva područja poslovanja pokriva. Nadalje, Hrvatske ceste su u manjoj ili većoj mjeri informatizirane od dana njihova osnutka. Digitalnu tranziciju gledamo kao mijenjanje srži i osnove naše organizacije (poslovnog modela) korištenjem različitih digitalnih tehnologija i kao  svjesno vođenu preobrazbu Hrvatskih cesta, uz visoku razinu upotrebe digitalnih tehnologija. Kao ključne uvjete za provođenje digitalne tranzicije definiramo određivanje smjernica, kvalitetno odlučivanje tijekom transformacije i određivanje redoslijeda i rokova'', napomenuli su iz Hrvatskih cesta te dodali:

''Ukoliko na digitalnu tranziciju gledamo iz navedenog diskursa, mogli bismo ustvrditi da smo s ozbiljnom transformacijom krenuli prije desetak godina i da je osobito intenzivirana u posljednjih pet godina. Iako smo određene velike i vrlo zahtjevne projekte odradili i dalje smo u izrazito intenzivnom razdoblju poboljšanja i dograđivanja sustava u raznim područjima. Premda očekujemo, u narednih dvije godine, ostvarenje svih trenutno zacrtanih planova i ciljeva, tehnologije i poslovni izazovi koji dolaze ne daju nam za pravo da ikada digitalnu transformaciju proglasimo dovršenom''.

Proračun Sektora za razvoj i informatičku podršku Hrvatskih cesta oko 30 milijuna kuna

Zanimalo nas je i možemo li govoriti barem o površnoj procijeni koliko je sredstava utrošeno na digitalizaciju sustava u spomenutim poduzećima.

''Vrlo je teško procijeniti ukupan iznos uložen u digitalizaciju poslovnog sustava tvrtke, ponajviše zbog toga što se digitalizacija kontinuirano provodi i planira sukladno novim rješenjima. Među važnim poslovnim procesima, koji su nedavno digitalizirani i temelje se na suvremenim tehnologijama, izdvaja se projekt razvoja i implementacije novih korporativnih internetskih stranica Croatia Airlinesa. Nove web stranice su tako integrirane sa svim relevantnim sustavima u kompaniji, a istodobno je uveden i novi sustav za naplatu koji se koristi za online transakcije u radu Kontakt centra i poslovnica'', pojasnili su iz Croatia Airlinesa.

Iz Hrvatskih cesta, pak, bili su malo konkretniji.

''Ukoliko se pitanje odnosi na ulaganje financijskih sredstava, možemo reći da je proračun Sektora za razvoj i informatičku podršku Hrvatskih cesta oko 30 milijuna kuna''. Kako su nam objasnili taj iznos obuhvaća ''kupovinu, obnavljanje i održavanje preko 100 poslužitelja, 500 radnih stanica, sve pripadajuće sistemske licence, nabava novih i održavanje postojećih informacijskih sustava te zaštita cjelokupnog informacijskog sustava''.

Međutim, nadodali su da je najveće ''ulaganje upravo ono truda i znanja njihovih djelatnika te poslovnih partnera, jer iskustvo stečeno u višegodišnjoj digitalnoj transformaciji od neprocjenjivog je značaja za Hrvatske ceste''.

(Foto: Hrvatske ceste)

Budućnost digitalizacije

Govoreći o okosnicama digitalizacije poslovanja Croatian Airlines istaknuo je kako se ''u najvećoj mjeri temelji na novim funkcionalnostima, koje automatiziraju poslovne procese, a dodatni fokus je na smjernicama za efikasno pojačavanje digitalnih kapaciteta s ciljem da se smanje troškovi, a to se postiže optimiziranjem poslovnih procesa''.

Okosnica digitalizacije Hrvatskih cesta već su završeni projekti digitalizacije kao što su: Sustav za upravljanje projektima, Sustav za upravljanje dokumentima, SAP ERP sustav, BIM, Geografski informacijski sustav, Sustav gospodarenja cestovnom imovinom (RAMS), na koje se trenutno ili nadograđuju ili nadovezuju na projekte u realizaciji kao što su: Povećanje zrelosti upravljanja projektima, Izvještajno poslovno analitički sustav (sustav poslovne inteligencije), Ured bez papira, Nadogradnja BIM-a, Nadogradnja SAP ERP sustava, Nadogradnja BIM-a, Nadogradnja Geografskog informacijskog sustava, Nadogradnja Sustava gospodarenja cestovnom imovinom (RAMS).

U ovom trenutku, uzimajući u obzir skorašnje uvođenje eura kao nacionalne valute, možda je najzanimljiviji projekt digitalizacije, točnije nadogradnje SAP ERP sustava, kojim će se sustav pripremiti za uvođenje eura, nadogradit će se funkcionalnošću upravljanja imovinom, razvija se funkcionalnost planiranja i rebalansa nabave.

Da sustavna i planirana digitalizacija poduzeća olakšava sam rad, ali i kvalitetu usluga krajnjih korisnika potvorili su nam iz oba spomenuta poduzeća.

''Digitalizacija je nesumnjivo olakšala poslovanje tvrtke u cijelosti i unaprijedila poslovne procese, a istodobno je podignuta razina usluge koju kompanija pruža krajnjim korisnicima'', istaknuli su iz Croatia Airlinesa.

''Digitalna transformacija mijenja način rada podizanjem ciljeva i razine očekivanih rezultata. Mogli bismo ustvrditi da je naš rad kompleksan, da zahtijeva neprestanu edukaciju i privikavanje na nove platforme i tehnologije. Rezultat digitalne tranzicije nije lakši život i rad naših djelatnika nego značajno unaprijeđeni strateški ciljevi te puno veće i kvalitetnije isporuke koje osiguravamo temeljem naše misije i vizije'', objasnili su iz Hrvatskih cesta.

'Ruku pod ruku' sa zelelenom tehnologijom

Digitalna tehnologija, mogli bi reći, često ide ''ruku pod ruku'' sa zelenom tehnologijom. U našem istraživanju ove teme bilo nam je bitno otkriti koliko  poduzeća koja se bave osiguravanje usluga prijevoza prilagođavaju svoja poslovanja zelenoj tranziciji.

''Dio tehnologije temelji se na zelenoj tehnologiji, a kompanija nastoji uvoditi što više paperless tehnologije, odnosno tehnologije koja ne zahtijeva papirnati ispis, čime se ostvaruju značajne uštede u internoj i eksternoj komunikaciji. Jedan od takvih primjera je implementacija sustava Electronic Flight Bag, koji je omogućio kvalitetniju provedbu procesa pripreme i rada letačkog osoblja i na određeni način spojio radno mjesto cockpita s ostalim sustavima u kompaniji. Osim veće učinkovitosti operativnih procesa, sustav EFB pridonio je i skraćenju vremena potrebnog za briefing pilota, a proces prihvata i otpreme zrakoplova postao je još brži'', objasnili su iz naše Croatia Airlinesa.

Hrvatske ceste, pak, ponovno su napomenule svoj digitalni projekt ''Ured bez papira''.

''Uvođenje koncepta ureda bez papira izravno smanjuje ispisivanje te, posljedično, sječu drveća za proizvodnju papira. Međutim, puno značajnijim efektima na očuvanje okoliša rezultirat će racionalnije održavanje naše cestovne infrastrukture, a preduvjet kojega je upravo digitalna transformacija u području sustava za upravljanje cestovnom imovinom'', naglasili su.

(Foto: Zvonimir Barisin/HaloPix/PIXSELL)

Briga za okoliš

Modernizacijom, digitalizacijom i zelenom tehnologijom gotovo sva današnja renomirana imena javnog poduzetništva ističu i okretanje i brigu za okoliš.

''Prelazak ne zelenu tehnologiju vrlo je važan'',  istaknuli su iz Croatia Airlines te dodali da  su se "u svojem razvoju vodili načelima održivoga razvoja u glavnim područjima - odabiru flote i primjeni odgovarajućih procedura koje smanjuju potrošnju goriva i emisiju CO2 te buku, odgovornom odnosu prema zaposlenicima te usklađenosti s održivom turističkom orijentacijom zemlje.

Jedan od najznačajnijih izazova održivoga razvoja zrakoplovstva je dinamični rast zrakoplovnog prijevoza i njegov utjecaj na globalne klimatske promjene emisijom stakleničkih plinova, osobito CO2. Zbog toga je Europska unija postavila Europsku shemu mjerenja trgovanja emisijama CO2 (ETS) u koju je, osim ostalih industrija, uključila i sve zrakoplovne tvrtke koje lete na području Europske unije, pa tako i Croatia Airlines. Kompanija je u skladu s potrebama postavila ažurno praćenje i izvješćivanje emisije CO2 za potrebe EU ETS-a, te aktivno sudjeluje u provedbi svjetske strategije zrakoplovstva za zaštitu okoliša i podržava sve mjere kojima se pridonosi smanjenju onečišćenja u civilnom zrakoplovstvu'', objasnili su za portal Direktno.

Valja napomenuti da je Croatia Airlines nositelj jedinstvenoga ekološkog proizvoda ZelEn (zelena energija) namijenjen kupcima HEP opskrbe, koji su se u svom poslovanju odlučili na društveno odgovorno poslovanje, brigu o zaštiti okoliša i korištenje energije isključivo iz obnovljivih izvora.

Govoreći o brizi za okoliš Hrvatske ceste istaknule su kako već i boje na njihovom logotipu simbolično odražavaju njihov stav prema očuvanju okoliša.

''Kako bismo dali dodatan naglasak na zelene tehnologije, odlukom Uprave nedavno je osnovan, u okviru Sektora za razvoj i informatičku podršku, Odjel za održivi razvoj. Novi Odjel obavljat će  poslove praćenja EU i nacionalnih politika vezano uz održivi razvoj, planiranja mogućnosti ostvarenja nacionalnih i EU ciljeva vezano uz održivi razvoj na državnim cestama, poslove prikupljanje, analiza i obrada podataka te planiranja, organiziranja i koordiniranja aktivnosti vezano uz mogućnosti razvoja projekata održivog razvoja na državnim cestama te analize i planiranje mogućeg sufinanciranja projekata održivog razvoja iz EU fondova, Programa EU te inozemnih razvojnih banaka'', istaknuli su za portal Direktno.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.