ŠTO SE TO KUHA...

Atlantic Grupa i Strauss Adriatic pod istragom zbog mogućeg namještanja cijena kave u Srbiji

Autor

vm

Tržište kave u Srbiji karakterizira činjenica da dva proizvođača kontroliraju čak 80 posto tržišnog kolača. Atlantic Grupa drži robne marke Grand kafa, Barcafe i Bonito, dok Strauss Adriatic drži Doncafe i Kafu C, prenose srbijanski mediji.

28.09.2021. u 14:54
Ispiši članak

Povjerenstvo za zaštitu tržišnog natjecanja (KZK) u ponedjeljak je objavilo da će pokrenuti postupak ispitivanja povrede konkurencije, jer su u prethodnih pet godina cijene dva najjača proizvoda mljevene kave Grand Gold i Donkafe moment od 200 grama, pokazalo je istraživanje KZK, nisu mijenjale u skladu s cijenama sirove kave. Kava u Srbiji nije pojeftinila ni kad je cijena sirove kave na svjetskim burzama dosegla desetogodišnji minimum.

S druge strane, utvrđeno je da stupanj korelacije cijena ova dva proizvoda iznosi čak 80 posto te da postoji "vrlo visoka usklađenost kretanja cijena ova dva proizvoda".

KZK je primijetio da je početkom 2017. cijena kave kod oba proizvođača naglo i istovremeno skočila, a nakon toga se nije značajno smanjila.

U tržišnom natjecanju, kada bi cijena sirovina pala, jedan od sudionika bi to iskoristio kako bi pokušao osvojiti što veći dio tržišta uz nižu cijenu.

Tijekom 2017., 2018. i 2019. godine cijena sirove kave pala je na najnižu razinu u prethodnih deset godina, a tek se 2021. vratila na razinu iz 2017. godine.

Nitko od igrača to nije iskoristio za snižavanje cijena, iako prema godišnjem izvješću za 2017. Strauss Adriatic navodi kako su "na prodaju utjecali poskupljenja, osobito u prvom tromjesečju, unatoč trendu preferencija potrošača za kupnjom jeftinijih marki kave i cijenama erozija zbog oštre konkurencije ".

Također, prema izjavama predstavnika obje tvrtke, cijena sirove kave sudjeluje s preko 90 posto u formiranju cijene finalnog proizvoda.

"Za očekivati ​​je da će se maloprodajne cijene mljevene kave i cijene sirove kave na burzama kretati u istom smjeru, te da postoji korelacija kretanja cijena u promatranom razdoblju", objasnio je KZK.

KZK je također primijetio dosljednost izjava predstavnika obje kompanije u vezi s budućim kretanjima cijena. Slične izjave u medijima primijetio je i generalni direktor strateškog poslovnog područja kave Atlantic grupe. I doista se cijena kave nije promijenila.

"Slijedom navedenih izjava može se primijetiti da je tijekom promatranog razdoblja došlo do podudarnosti u izjavama da neće doći do promjene cijena, kao i da nakon ovih izjava nije došlo do povećanja, ali ni do pada cijena. Posljednja od uočenih izjava je izjava direktora tvrtke Strauss Adriatic iz srpnja 2021. godine prema kojoj će kava poskupjeti u sljedeća dva mjeseca, bez navođenja visine povećanja, ali s napomenom da se radi o minimalno povećanje cijene. Krajem srpnja 2021. godine nakon ove izjave uslijedila je izjava generalnog direktora strateškog područja poslovanja Kava Atlantic Grupe, koja je potvrdila da će doći do povećanja maloprodajnih cijena kave i da su korekcije cijena neizbježne", objasnio je KZK.

Zbog svega toga, KZK je zaključio da dvije najveće tvrtke na tržištu kave, najranije od 2017. do 2020., a moguće i kasnije, usklađuju poslovne strategije u pogledu cijena mljevene kave.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.