ZAGREBAČKA BURZA

AD PLASTIK Proizvodnja je ugovorila 215 milijuna eura novih poslova i srušila turizam s trona

Autor

Dragana Radusinović

Možda ima nade za proizvodnju u Hrvatskoj. Zaključak rezultat je velikog prevrata u priči o nagradama Zagrebačke burze. Nakon sedam godina. Iako turistička sezona nije propala, dapače, sasvim se lijepo odvila, najveća domaća turistička kompanija Valamar Riviera skinuta je s trona dionice godine. U korist solinskog proizvođača plastičnih auto djelova AD Plastika, preživjelog dijela nekadašnje Jugoplastike.

15.12.2019. u 15:57
Ispiši članak

Ove je godine tu nagradu AD Plastik zaslužio između ostalog i zahvaljujući kontinuiranom rastu cijene dionice tijekom posljednjih mjesec dana. Tako je na izmaku drugog desetljeća novog milenija proizvodnja u Hrvatskoj pobjedila turizam, poslovnu granu na koju se, na žalost, oslanja prevelik dio ekonomije.

Tijekom ove godine u AD Plastiku su ugovorili poslove vrijedne 215 milijuna eura od kojih će se neki odvijati i narednih osam godina što daje održivu sigurnost u stabilnost poslovanja. Nešto više od 50 milijuna kuna izdvojenih za dividendu dioničarima za proteklu godinu također nije zanemarivo.

Zagrebačka je burza nagrade dodjelila u svojevrsnoj fazi opravka od euforije u kojoj su živjeli tijekom burnog preuzimanja dionica Kraša koji je dobio i najviše nagrada, a preuzela ih je Marica Vidaković kao, na žalost, jedina žena među predstavnicima nagrađenih.

AD Plastik, tvrtka iz Solina na čijem je čelu već sedmu godinu riječanin Marinko Došen, ima osam tvornica u pet država, od čega su dvije u Rusiji, a za najvećeg dioničara ima ruski OAO Holding Autokomponent koji sa 30 posto udjela u kompaniji vodi glavnu riječ. Prate ga i ozbiljniji dioničari, obvezni mirovinski fondovi.

Na kraju posljednjeg ljeta u zagrebačkom su pogonu oglasili da zapošljavaju 150 ljudi, proizvodnih radnika, vozača viličara, električara i alatničara. Upravo je rusko tržište ono koje bi trebalo solinskog autoplastičara lansirati prema novim rekordima u u prihodu. Na rusko se tržište odnosi 117,9 milijuna eura novih poslova za Renault – Nissan – AvtoVaz i Volkswagen Grupu, a težište od čak 83,4 milijuna eura je na proizvodnji djelova za Renaultove modele Sandero i Logan.

Novi poslovi za rusko tržište mogli bi promjeniti sadašnju sliku u kojoj AD Plastik 78,44 posto prihoda ostvaruje na tržištu Europske unije i Srbije, dok na rusko tržište otpada u devet mjeseci ove godine 21, 56 posto od ukupno ostvarenih 1,09 milijardi kuna prihoda. Za rast prihoda zaslužni su EU i Srbija gdje je ostvareni prihod bio 24,8 posto veći, dok je na ruskom tržištu prihod pao za 5,97 posto u odnosu na isto razdoblje lani.

Ovogodišnji rast prihoda ostvaren je početkom serijske proizvodnje Renaultovih redizajniranog Twinga i novog Clia 5.

Ruska je priča za AD Plastik započela prije 13 godina kada je tvrtka još pod vodstvom Josipa Bobana u strateški plan zacrtala širenje na rusko tržište osnivanjem zajedničkog poduzeća s tamošnjim partnerom Aerokosmičeskoje Oborudovanije iz Sankt Petersburga. Ta je kompanija usred globalnog financijskog sloma 2007. godine dokapitalizairala AD Plastik uloživši u njega 42,5 milijuna eura. Šest godina prije toga kompanija je privatizirana kroz model radničkog dioničarstva, a menadžment i zaposlenici i danas imaju 14,21 posto dionica tvrtke.

Iako detalji njegova posla za AD Plastik nisu poznati u kompaniji već tri godine na poziciji savjetnika za korporativnu sigurnost radi Jakov Kitarović, suprug hrvatske predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović. Pretpostavka je kako je Kitarović zadužen za to da se AD Plastiku u nekom novom obliku ne ponovi slučaj iz 2010. godine kada su Državnom odvjetništvu prijavili nećaka Željka Keruma Gorana Sapunara i njegova sina Petroslava Sapunara, tada predsjednika Županijske skupštine Splitsko-dalmatinske županije za industrijsku špijunažu, konkretno krađu intelektualnog vlasništva uz pomoć zaposlenih u AD Plastiku. Bila je riječ o trodimenzionalnim nacrtima proizvoda za BMW zbog čega je, tvrdili su u AD Plastiku za njih izgubljen unosan posao u Bavarskoj.

Državno je odvjetništvo odbacilo AD Plastikovu prijavu u proljeće 2011. godine, a Josip Boban koji je tada bio na čelu tvrtke žalio se kako je pokušao problem riješiti s tadašnjim gradonačelnikom Splita Kerumom osobno, ali ga gradonačelnik nije htio primiti. Dok je AD Plastiku na kraju ove godine Zagrebačka burza dodijelila nagradu za dionicu godine, Fornix iz Dugog rata dobio je nagradu Županijske komore Split - Zlatna kuna u kategoriji srednjih poduzeća. Riječ je o tvrtki s kojom je AD Plastik imao spor i koja i danas proizvodi statičke i dinamičke brtve za autoindustriju, a glavni su im kupci Mercedes i BMW. Zapošljavaju 300 ljudi. Uz živahnu konkurenciju na mikroterenu u AD Plastiku naravno navijaju da Hrvatska u eurozonu uđe sa što nižom vrijednosti kune u odnosu na euro kako bi smanjili tečajni rizik za kompaniju.

 

 

 

 

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.