(GEO)POLITIČKI OBJEKTIV
Vojno jačanje Europske unije omogućilo bi SAD-u da se primarno usredotoči na Aziju i kineske prijetnje svjetskom miru
Posljednjih godina dosta se govori o potrebi "strateške autonomije Europske unije". Ministri vanjskih poslova i obrane država članica EU-a u ožujku su prošle godine u Bruxellesu usvojili tzv. Strateški kompas, viziju obrambenog razvoja Unije do kraja ovoga desetljeća, koji predviđa snage za brzi odgovor s do 5000 vojnika do 2025. godine.
Dokument o Strateškom kompasu apostrofira kako neprijateljsko okruženje od EU-a traži da napravi kvantni skok i poveća svoje sposobnosti i spremnost za djelovanje, pojača otpornost te osigura solidarnost i uzajamnu pomoć.
"Europa mora naučiti govoriti jezikom sile", rekao je povjerenik EU-a za vanjsku politiku Josep Borrell. Kao glavnu prijetnju europskoj sigurnosti vidi se primarno Rusiju koja trenutno vodi agresivni rat protiv Ukrajine, koja sudjeluje u sukobima u Gruziji i Moldaviji i de facto upravlja Bjelorusijom. Zatim slijede Kina, nestabilno stanje na zapadnom Balkanu, islamistički teror u sjevernom dijelu Afrike, regionalni sukobi na Bliskom istoku, a zatim pogled seže do Arktika, indo-pacifičke zone i Latinske Amerike.
Dokumentom o Strateškom kompasu države članice se obvezuju na veća ulaganja u obranu, obrambene sposobnosti i inovativne tehnologije. U dokumentu se zaključuje kako neprijateljsko okruženje i širi geopolitički trendovi zahtijevaju od EU-a preuzimanje veće odgovornosti za svoju sigurnost.
Strateška autonomija vs. transatlantizam
Jačanje strateške autonomije EU-a, što bi značilo da Unija može donositi odluke koje nužno ne korespondiraju s interesima druge strane Atlantika, u suprotnosti je s konceptom transatlantizma. Transatlantski odnosi doživjeli su određenu vrstu krize u mandatu američkog predsjednika Donalda Trumpa koji je inaugurirao politiku "America first". Nakon što je Trump poražen na izborima, mnogo se govorilo o obnovi transatlantizma, kao jednoga od ključnih elemenata multilateralizma.
No kako protumačiti da je EU sklopila investicijski sporazum s Kinom u razdoblju interregnuma kad još nije formirana nova Bidenova administracija? Taj je sporazum kasnije suspendiran, no očito je govorio o određenim težnjama EU-a za strateškom autonomijom. Sjeverni tok 2 danas je prošlost, no sve do početka ruskog napada na Ukrajinu i Njemačka i neke druge zemlje EU-a gurale su ovaj projekt koji je direktno protivan američkim energetskim interesima i želji da Europskoj uniji prodaje ukapljeni plin.
Francuski predsjednik Emmanuel Macron zagovornik je "strateške autonomije" EU-a, a to bi u njegovim projekcijama značilo i vlastitu vojsku. Na tragu ideje o europskoj strateškoj autonomiji ponekad je deklarativno znala biti i njemačka kancelarka Angela Merkel iako njezini stavovi o tome nisu bili dosljedni i koherentni.
Nakon početka rata u Ukrajini Europa je u sigurnosnom smislu ponovno potpuno usisana u američku interesnu sferu, a sve više postaje ovisna i o američkom ukapljenom plinu. Prekinute su energetske veze Ruske Federacije i Europe, s naglaskom na Njemačku koja je prvenstveno svoj razvoj temeljila na jeftinim ruskim energentima, a imala je i energetski monopol u Europi.
Treba li SAD Europu?
Postavlja se i pitanje kako će se EU postaviti prema rastućem strateškom rivalstvu SAD-a i Kine čiji utjecaj raste na geopolitičkoj, geoekonomskoj i diplomatskoj razini. Francuski predsjednik Emmanuel Macron nakon nedavnog posjeta Pekingu rekao je da se Europa ne smije ekonomski odvojiti od Kine. To, generalno, nije naišlo na dobru recepciju niti u Washingtonu niti u mnogim EU središtima moći. Međutim, i u Sjedinjenim Američkim Državama javljaju se glasovi koji preispituju dosadašnji odnos SAD-a i EU-a.
Nedavno je u časopisu Foreign Affairs objavljen zanimljiv članak skupine autora pod naslovom "Treba li Amerika još uvijek Europu? Rasprava o pristupu 'Azija na prvom mjestu'".
U uvodu članka ističe se da su već spomenute primjedbe Emmanuela Macrona intenzivirale tinjajuću raspravu o tome trebaju li Sjedinjene Države nastojati uvući europske države u svoje natjecanje s Kinom ili bi umjesto toga trebale smanjiti svoju vodeću ulogu u obrani Europe kako bi dale prioritet sigurnosnim potrebama u Aziji.
U analizi se ističe da bi obje strane Atlantika "imale koristi od prijenosa većine odgovornosti za obranu Europe na same Europljane, dopuštajući Sjedinjenim Državama da prijeđu na ulogu potpore". Podsjeća se i na to da je i toliko klevetana vojna potrošnja članica EU-a već gotovo četiri puta veća od ruske, a EU ima otprilike tri puta više stanovnika od Rusije. Analiza se dotiče i temeljnog čl. 5 NATO-a o kolektivnoj obrani. Autori taj članak, koji govori da je napad na jednu članicu NATO-a napad na sve, interpretiraju na način da on "ne zahtijeva da se Sjedinjene Države pridruže borbi od samog početka, a još manje da se bore na bilo koji poseban način. Kad bi Europa mogla učiniti više da se zaštiti, Sjedinjene Države mogle bi učiniti manje - potencijalno mnogo manje u sljedećim desetljećima".
Prioriteti
Strateški prioriteti, dodaje se, u konačnici će diktirati kako će Sjedinjene Države organizirati svoje snage i koje će oružje odlučiti nabaviti. "Ako se Azija dosljedno smatra najvažnijim poprištem za američke interese, tada će Pentagon dati prednost nabavi sustava i projektiranju snaga optimiziranih za sukobe u Indo-Pacifiku". Dugoročno, zaključuje se, europske obrambene potrebe bit će konkurencija azijskim.
Kad bi Europa imala veću stratešku autonomiju, stoji dalje u analizi, Washington bi bio manje sklon baviti se fantazijom da Sjedinjene Države same mogu oblikovati svijet kako žele. "Dominacija SAD-a također infantilizira europske države tretirajući ih kao nesposobne pružiti sigurnost vlastitim građanima i smanjujući njihovu ulogu u vanjskoj politici. I to je sve riskantnije, budući da sve mračnija strateška slika stvara izglede za iznenadno povlačenje američkih snaga pod teškim okolnostima. Bolje je, dakle, osnažiti europske saveznike da počnu popunjavati buduće praznine u kapacitetima SAD-a".
Europa je danas pred izborom: hoće li krenuti putem autonomije ili će se u sigurnosnom i drugim područjima i dalje oslanjati na SAD. Pritom nema dvojbe da je Starom kontinentu potrebno ujedinjenje, no europski se savez može graditi jedino kao zajednica suverenih i ravnopravnih naroda i država. Ako bi se strateška autonomija gradila tako što će se tražiti novo dokidanje nacionalnih suvereniteta, onda takav projekt nema budućnost.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.