LIBERALNA KAPITALISTICA

U sukobu Podravke i Kauflanda mudro je podržati proizvodnju, posebno domaću, ali...

Koprivnička Podravka i njemački Kaufland svađaju se javno. Ali u rukavicama. Nadaju se pomirenju što bi naravno bilo najbolje za obje strane, no u međuvremenu njihov je sukob na dnevni red stavio važno pitanje. Trgovačku maržu, odnosno zaradu trgovca na prodaji hrane koja u Hrvatskoj suludo poskupljuje posljednjih godinu dana.

22.08.2023. u 07:09
Ispiši članak

Podravkine juhe, Vegetu, rajčicu, Čokolino i brojne druge proizvode prema trenutačnoj situaciji potrošači više neće moći naći na policama Kauflanda. Podravka koliko se može iščitati iz kompanijine javne komunikacije zapravo ne želi Kauflandu prodavati svoje proizvode po povoljnijim uvjetima kako bi Kaufland na njihovoj prodaji zaradio planirani postotak. U središtu spora zapravo je jednostavno pitanje – tko će žrtvovati koliko vlastite zarade u ime zadržavanja što niže cijene za potrošača. Podravka kao proizvođač pokriva rast niza proizvodnih troškova, ali dobro posluje. U prvih šest mjeseci ove godine prihodi su im rasli osam posto na 346,3 milijuna eura, a segment prehrane rastao je 4,4 posto, dok je 21,6 posto rasla Farmaceutika. Financijski rast Podravkine prodaje u segmentu hrane manji je od inflacije u prvih pola godine pa je razumljivo zauzimanje ratoborne pozicije u pregovorima s Kauflandom. Trgovac, posebno ako je velik, moćan i jak ima mogućnost iscrpiti proizvođača i zato su mnogi mali proizvođači zapravo na milosti i nemilosti trgovačkih lanaca.

No, Podravka definitivno nije mali proizvođač. U Koprivnici su izgleda procijenili da im se trenutačno više isplati obustaviti suradnju s Kauflandom koji je 2022. godine na hrvatskom tržištu ostvario 17,44 milijuna eura dobiti nego prodavati robu Kauflandu da bi bili na njihovim policama unatoč tome što ih takva poslovna suradnja financijski ne zadovoljava.

Podravka testira svoju snagu pred hrvatskim potrošačima stavljajući njemački Kaufland u poziciju da iz svoje ponude izbacuje tradicionalno važnu domaću proizvodnu tvrtku koja drži neke od najpoznatijih domaćih brendova. Hoće li Kaufland zbog toga gubiti kupce? Turisti na Jadranu neće niti trznuti, no u nekoj idealiziranoj slici osviještenih potrošača domaći ljudi bi trebali. Trznuti. Ne zato što je riječ o sporu velikog domaćeg proizvođača i stranog trgovačkog lanca. Tu staru tradicionalnu podjelu vrijeme je odavno pregazilo. Podravki je uostalom uvijek u interesu biti u dobrim poslovnim odnosima sa stranim trgovačkim lancima ako želi biti pouzdan partner na svojim izvoznim tržištima. Riječ je o nečem drugom. O temeljnom. O proizvodnji i trgovini.

Klackalici s koje je pao i nekad percipiran kao moćan Ivica Todorić ne znajući zapravo nikad bez rezerve izabrati što mu je važnije imati – najveći trgovački lanac u zemlji i potencijalno u regiji ili respektabilnu paletu proizvodnih kompanija. Proizvodnja bez trgovine i trgovina bez proizvodnje ne mogu postojati, no kada se kao potrošači nađemo pred pitanjem trebamo li u sporu podržati proizvodnu kompaniju ili trgovca nekako je uvijek mudro stati na stranu proizvođača, ako je k tome još i domaći tim bolje. Trgovci će zastupajući svoju stranu reći da oni nastoje držati cijene što je moguće nižima, da su njihovi troškovi značajno narasli, da svoje radnike žele platiti više, a i smisao njihova postojanja je zarađivati novac, a ne pogodovati proizvodnji da ona zarađuje novac. Proizvođači će reći kao što je Podravka uostalom i rekla da su već iscrpili sve svoje mogućnosti pokrivanja rasta troškova.

U vrtlogu inflacije potrošač će uvijek tražiti jeftinije. Međutim, na kraju dana ipak bi nekako trebalo biti važnije što kupujemo nego gdje to kupujemo. Trgovac će uvijek dobaviti juhu, začine, konzervirano povrće, mesne prerađevine, dječju hranu, to im je naprosto posao. Trgovac na svojim policama treba samo one proizvođače čije proizvode ljudi poznaju, kupuju, žele ili baš traže. Samo takvi proizvođači mogu donekle diktirati uvjete suradnje. Kaufland treba Podravku i Podravka treba Kaufland. Da nije tako njihov spor na javnoj sceni ne bi bio u rukavicama. Iz Kauflanda ne bi dolazile napadno pristojne rečenice o dobrodošlici Podravke na njihove police, a iz Podravke ne bi poslovno pragmatično odgovarali kako im je važno da uvjeti suradnje budu na obostrano zadovoljstvo. Da ne očekuju poslovno pomirenje sukob bi bio žešći. Otkrivale bi se važne brojke. Poput onih po kojoj točno cijeni Podravka Kauflandu prodaje Vegetu i zaradi li na prodanoj količini Vegete više sama Podravka ili Kaufland? Koliko je Kaufland važan za Podravku u prodaji njihovih proizvoda, koliko će Podravka izgubiti prestankom prodaje u Kauflandu? Koliko će Kaufland izgubiti ako ne bude prodavao Podravkine proizvode?

U konačnici, za potrošača je pitanje puno jednostavnije. Hoće li Kauflandovi kupci promijeniti trgovinu zato što na policama nema Podravkinih proizvoda? U nekom idealnom društvu u kojem nam je proizvodnja u koju je uvijek glasno kunemo tako silno važna potrošači bi zaista trebali Kauflandu reći da im je Podravka – važna. E sad, je li Podravka izgradila takav odnos sa svojim potrošačima?

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.