OVO TREBA REĆI

Tko treba graditi nove nogometne stadione?

Znam tko ne treba. Ni država ni grad! Katastrofalno stanje ranijih državnih projekata govori tome u prilog više od bilo koje sofisticirane analize.

01.11.2019. u 21:59
Ispiši članak

Bliže se razni izbori (za neradnike su uvijek neki izbori). Stoti put se daju lažna obećanja o gradnjama raznih stadiona – nacionalnih (što god to značilo), pa onog u Maksimiru, na Blatu, u Velikoj Gorici, na Kajzerici, Sljemenu...gdje sve ne. Priča se o arhitektonskim ekshibicijama, funkcionalnim finesama. Spominju se tobožnji kineski i arapski investitori, samo da bi priča bila uvjerljivija.

A priča je obična prijevara. Nijedan stadion neće niknuti na tim jalovim poljima! Zašto? Zato što uvijek nedostaje najvažniji element u toj konstrukciji – zdrav ekonomski temelj. Nedostaje tržišna opravdanost u sustavu jasnih vlasničkih odnosa i čistih računa. Nedostaje najobičnija, najjednostavnija analiza isplativosti ulaganja u stadion. Nema nikakve razlike između ulaganja u tvornicu sladoleda i ulaganja u stadion. Odnosno, ne bi je smjelo biti.

Pogledajmo kako to rade oni koji nemaju takvih ideoloških problema. Oni koji su izmislili kapitalizam. Nasumce odaberimo neke  novije projekte.

Recimo, novi stadion Arsenala, Emirates. Krenulo se od jednostavne ekonomske analize. Stari (manji) stadion na Highburyju je stalno bio rasprodan. Moglo se prodati puno više ulaznica po višoj cijeni. Međutim, grad London nije dopustio proširenje na toj lokaciji. Dobro, možemo li onda kupiti Wembley? Kažu - preskupo je. Fino, pronađena je nova lokacija, na deponiju smeća i industrijskog otpada. Napravljena je skupna analiza isplativosti, uzimajući u obzir i prenamjenu starog stadiona u poslovno-stambeni kompleks. U tu analizu je uključena i procjena da bi netko mogao platiti oko sto milijuna funti za ime stadiona u razdoblju od 15 godina. I tako je smetlište pretvoreno u jedan od najljepših stadiona na svijetu, koji za sada nosi ime jedne od najvećih avionskih kompanija na svijetu.

Samo tako ga je bilo moguće napraviti. Jasan privatni vlasnik – Arsenal Holdings PLC. Dakle, privatno dioničko društvo izlistano na londonskoj burzi. Koja je tu bila uloga britanske vlade ili grada? Da izdaju potrebne građevinske dozvole, da ne smetaju i da uživaju u plaćenim porezima koje su donijeli i brojni stranci, od našeg Eduarda da Silve do pola francuske reprezentacije.

Još noviji je stadion Tottenhama, otvoren ove godine. Ekonomska logika je dominirala i ovdje. U konkretnom primjeru zadržana je proširena stara lokacija na White Hart Laneu, i izgrađeno čudo od stadiona, s dvije različite podloge. Ona umjetna (za koncerte ili američki football) je ispod nogometnog travnjaka, koji se tada uvuče ispod tribina. Prekrasno, no bitan je privatni vlasnik, operater. Dok je trajala rekonstrukcija Tottenham je unajmljivao Wembley za domaće utakmice. Ime novog stadiona je na prodaju. Cijena prava sitnica – 400 milijuna funti za 20 godina. Možda na natječaju najviše ponudi neka kineska ili njemačka tvrtka. Ili ruska...

Da, mi nismo London, ali nitko nam ne brani da kopiramo London. Prije svega kroz pristup – analiza tržišta prva, sve ostalo nakon. Pitanje svih pitanja – koliko će se ulaznica prodati i po kojim cijenama na našem novom stadionu u idućih 25 godina? Kada se odgovori na njega, moguće je krenuti dalje – kakav, koliki, gdje, s kojim sadržajima, uz kolike troškove izgradnje, u čijem vlasništvu? Ali tek tada. Tko se pita? Privatni vlasnik, tko god bio. Sve prije toga je obično mlaćenje prazne slame i politikantsko demagoško lupetanje.

Zanimljiv je taj izvorni kapitalizam. Ima jedan manji grad u Americi s točno 100.000 stanovnika. Tuscaloosa, u državi Alabama. U njemu je davno izgrađen sveučilišni stadion za čak 102.000 gledatelja. A sedmi je tek po veličini u Americi. I nijedan se ne nalazi u većem gradu! Pa za koga su onda napravljeni taj i njemu stotine sličnih? Za stvarnu publiku, odakle god dolazila. A dolazi! Sveučilišni football je jedan od najgledanijih sportova. U Alabami je to gotovo religija. Njihovi Alabama Crimson Tide bili su 17 puta nacionalni prvaci. Igrače regrutiraju diljem Amerike, stadion je stalno rasprodan. Prihodi su enormni. Kao i kvaliteta igre. Dakle, stadion je proširen kada je potražnja za ulaznicama u duljem periodu bila veća od raspoloživog kapaciteta. I vlasnik je jasan. Sveučilište. Nikakav grad, nikakva država.

Tako je i u drugim sportovima. Ekstreman primjer je Augusta National golf klub, i najpoznatiji turnir u svijetu, Masters. Privatna kompanija koja radi za profit i koja čak ne objavljuje svoje ekonomske pokazatelje ili broj prodanih ulaznica. Zna to samo porezna uprava.

Probajte kupiti ulaznice za drugu nedjelju u travnju. Nemoguće. Rasprodano godinama unaprijed. Jer je zajamčena vrhunska igra na vrhunskom terenu u jedinstvenom ugođaju.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.