OVO TREBA REĆI

Sustav koji treba radikalne promjene

Najavio sam temu konstrukcijskih grešaka i očiglednih loših rješenja u našem ukupnom sustavu kojim se definira ustroj države, institucije i mehanizme trodiobe vlasti, izbore, političke stranke.

28.06.2019. u 22:24
Ispiši članak

Prije bilo kakvih ekonomskih reformi, a posebno onih o kojima ovisi i sama opstojnost hrvatskog naroda, valja nam ispraviti ta loša rješenja. Ovih dana smo imali prilike vidjeti da je to uistinu ogroman problem. Službena kampanja nije ni počela, a već su na tapeti, s pravom, promjene Ustava, brojnih temeljnih zakona i cijelih podsustava, pa čak i datuma državnih blagdana. Ni o nedavnoj prošlosti se nismo dogovorili, kako ćemo tek postići dogovor o budućnosti. A moramo ga postići.

Pozicija predsjednice Republike, kao da ju je definirao neki neprijatelj Hrvatske, izvor je stalnih, čestih i perpetuirajućih nestabilnosti. Svi znamo u kojim okolnostima i tijekom koje prizemne političke trgovine je jedan čist i logičan sustav brzopleto zamijenjen "detuđmaniziranim" ruglom. Krenimo od faze kandidiranja. Bira se pojedince, ali kandidature obznanjuju političke stranke. Pa neki nestrpljivi kandidati bivaju izbačeni iz stranke i prije izbora. Potom stranke troše silnu energiju i novac podupirući svoje kandidate u kampanji. One oporbene su u prednosti – njihovi kandidati deru po vladajućima bez milosti, a vladajući kandidat (koji nije član Vlade) ne zna kuda bi sa sobom.

U kampanji se obećavaju brda i doline – zašto ne, predsjednik ionako nema nikakve stvarne ovlasti, a dio je izvršne vlasti. Dočekaju se konačno rezultati izbora. Netko od predsjednika stranaka, s većom ili manjom knedlom u grlu obznani – imamo predsjednika! Zašto s knedlom? Pa zato što je tog trena ustoličio svog najvećeg budućeg političkog protivnika! Ta predsjednica istog trena izlazi iz stranke (koje licemjerje!), "postaje" predsjednica svih građana i, ne svojom voljom, prelazi u efektivnu oporbu stranci koja ju je dovela na vlast, pripremajući se za sljedeću prevaru birača na sljedećim općim izborima. Ovo doista nema smisla. U stvari ima, ali samo za one koji ovoj državi i narodu žele sve najgore.

Treba li plastičnije ilustracije apsurdnosti situacije od ovoga što upravo pratimo. Predsjednik vodeće političke stranke javno poziva predsjednicu da obznani svoju kandidaturu za drugi mandat, a ona (neki kažu - s punim pravom!) kalkulira. Ankete su zbunjujuće, a pozicija na političkoj šahovskoj ploči je vrlo komplicirana. I sada bi ponovo na neko vrijeme trebala ući u stranku, začepljenih usta i bez mogućnosti da bilo što kaže osim da lupa po oporbenim kandidatima, ni krivim ni dužnim. Tragikomično.

Tijekom obnašanja predsjedničke funkcije u tobože mirnijem razdoblju između raznih izbora (a takva razdoblja su vrlo kratka) dolaze do izražaja ostale konstrukcijske greške. Osobu koja je jedina u državi izabrana imenom i prezimenom, i to u dva kruga općih izbora, stavlja se u ponižavajuću ulogu neke kombinacije prve osobe izvršne vlasti i suverena bez ikakve stvarne vlasti. Ona je po službenom preseansu prva u državi, a onaj stvarno prvi se nalazi tek na trećem mjestu. O kojem ovisi njena buduća kandidatura i šanse za uspjeh. Stvarno genijalno.

Njemački, francuski sustav? Sasvim svejedno

O svemu tome bi valjalo otvoreno i temeljito progovoriti u nadolazećim izbornim kampanjama. Ovako nakaradan sustav doista treba izbrisati. Izmijeniti sve što treba, pa i Ustav. I napraviti potpuno nov funkcionalan sustav. Koji? Potpuno mi je svejedno, njemački ili francuski, ili neki treći, ali sustav mora nakon objave izbornih rezultata moći proglasiti neosporavanog pobjednika i jasnu parlamentarnu većinu, koja sljedeće četiri godine može donositi odluke bez ucjenjivanja od strane kojekakvih koalicijskih prirepaka.

Da, bit će potrebno mijenjati i ustav. Time je odgovornost na vodećim političkim strankama još veća. Moraju surađivati, i to odmah, u dobroj vjeri. Te promjene moraju omogućiti i najteža reformska rješenja u uređenom i civiliziranom procesu unutar demokratskih institucija, nikako na ulici. Ali reforme se provesti mora! Jer, ako netko misli da se mirovinska reforma svodi na izbor između 65 i 67, taj pojma nema. Prava mirovinska reforma zahtijeva toliko radikalnih promjena da se turnusni obnašatelji političkih funkcije ne usude ni pomisliti na njih, toliko su "nepopularne". Često spominjana "nepovoljna demografija" nije tek konačni rezultat nastao pod utjecajem stoljetnih trendova. Ona je još i više determinanta novog mirovinskog ili zdravstvenog sustava. Govorim o sustavima kao složenim organizmima.

Njih se ne popravlja. Nemoguće je, toliko su loši. Njih se gradi nove, od temelja. Za takvu gradnju potreban je isti takav politički sustav. Demokracija koja ne može u razumnom roku razriješiti prirodne konfliktne situacije nije demokracija. I zato ne zatvarajmo oči pred problemima. Brojne su oluje pred nama.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.