S ONE STRANE OGLAŠAVANJA

Rijetko pamtimo ljude koji su nam olakšali život, a jedan od njih bio je...

Nedavno je preminuo čovjek čije ime nikada niste čuli i čije ime nećete zapamtiti - a trebali biste. Svakodnevni život bi bez njegovog izuma bio osjetno drugačiji, usporen i neučinkovit.

29.02.2020. u 18:08
Ispiši članak

Larry Tesler je izumio copy-paste. 

Zvuči banalno? Naravno, baš kao i svaki genijalan izum, kada pomislimo "pa to je tako oduvijek" i kada smo naučeni stvari uzimati zdravo za gotovo. Ideja nije bila da se izmisli nešto novo i revolucionarno, nego upravo suprotno, da nam olakša baratanje postojećim informacijama. 

Copy–paste, taj genijalan i originalan izum, zahvaljujući ljudskoj prirodi koja je precizno uštimana da na pogrešan način upotrebljava korisne izume, postao je sinonim za krađu i kopiranja ideja, ponašanja, izgleda… i odjednom, sve je tako copy-paste.

Copy-paste novinarstvo, copy-paste marketing, copy-paste…

Gledam novu reklamu za Konzum, lijepo snimljenu, o tome tko su naši heroji. Sjetim se reklame za VIP od prije nekoliko godina, isto tako o herojima. Pa Hrvatko, heroj iz Hrvatske poštanske banke, a ima ih još samo se ne mogu sjetiti koji su. Hm. Copy-paste? Ne kažem da je to namjerno, ali tako izgleda. No, nije to ništa neuobičajeno ili čudno. Simbola i simbolike nema beskonačno mnogo, nego je njihov broj ograničen. Klijent bi nešto, ali ne zna što? Snimi mu song ili predloži superheroja. Neka pjevaju oko stola dok mažu nešto na kruh, ili neka superheroj sa svojim prepoznatljivim simbolom daje do znanja da je njihov proizvod super. Koliko puta smo vidjeli oglas s obitelji koja skače od sreće, rukama punim vrećica iz nekog shopping centra? Mogu odmah smisliti i tekst: Osjetite lakoću kupovine! Copy-paste? Naravno, i to loš. 

I na kraju sve reklame izgledaju isto. Utišajte im ton i vidjet ćete o čemu vam govorim. Mogu biti za bilo što.

Izgleda da kreativci puno više energije koriste na copy-paste, nego za osmišljavanje originalnih ideja.

Logično pitanje koje se nameće glasi: a što onda nije copy-paste? Pa, malo toga. Vrlo je malo originalnih ideja, ali zato imamo originalne interpretacije, koje mogu biti sjajne. Koje su zaista originalne ideje u povijesti čovječanstva? Ideje koje su promijenile paradigmu? Mogu ih površno nabrojiti: izum kotača, tiskarski stroj, parni stroj… izum cjepiva, najbolje medicinske prakse ikada. Pa onda i radio i televizor, kompjuter, mobilna telefonija i internet…. Facebook? Pa da, naravno, mada je i to čisti copy-paste, ali savršeno realiziran.

U toj šumi kopiranja, u jedno mogu biti sigurna: Larry Tesler je izumio copy-paste, a da pritom nije koristio copy-paste. I to je razlog zašto je važan, i zašto ga treba pamtiti.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.