(GEO)POLITIČKI OBJEKTIV
Protusuverenistički koncept i dalje živi u briselskim hodnicima: Prisjetimo se što je govorio Tuđman
O sukobu federalizma i suverenizma kao dvaju modela organizacije Europske unije mnogo je toga napisano proteklih godina. Ipak, federalistička ideja nije novijeg datuma. Svoje korijene ona ima u poslijeratnom vremenu.
Rani federalisti kao što je bio, primjerice, talijanski ekonomist i predsjednik Luigi Einaudi, smatrali su da samo europska federacija u kojoj je ograničen suverenitet države, po uzoru na američki ili švicarski model, može rezultirati djelotvornom i trajnom zajednicom europskih država koja će otkloniti mogućnosti izbijanja ratnog sukoba.
Za federaliste od samoga početka suverene države predstavljaju problem u izgradnji "Sjedinjenih Američkih Država" za koje se zalagao još i Richard von Coudenhove-Kalergi, utemeljitelj Europske parlamentarne unije. Za takav projekt europske superdržave svojedobno se založila i aktualna predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen. Svi politički procesi u Uniji proteklih godina išli su u pravcu desuverenizacije, tj. prenošenja ovlasti s nacionalnih država na Bruxelles. I Brexit se kao reakcija velikim dijelom može povezati s ovim procesima.
Reforma EU-a
No federalistima nikada dosta "Europe" pa su sada skovali plan kako nakon reforme EU-a dodatno proširiti ovlasti Bruxellesa na račun država članica. Odbor za ustavna pitanja Europskog parlamenta nedavno je tome tijelu predao izvješće o reformi EU-a. Ovo bi izvješće trebalo predstavljati polazišnu točku za moguće reforme u funkcioniranju Unije. Dokument predlaže 267 amandmana na Ugovor o funkcioniranju Europske unije.
Ključan je pak amandman onaj koji ukida mogućnost veta u Europskom vijeću te inaugurira, umjesto jednoglasnog odlučivanja, odlučivanje po kriteriju većine. Prema prijedlogu, veto bi se ukinuo u velikom broju političkih pitanja čime bi Bruxelles dobio nove ovlasti u nizu područja, od vanjske politike i sigurnosti do poreznih, socijalnih, gospodarskih, obrazovnih i kulturnih politika.
Foto: Direktno
Sve ove promjene bile bio dio projekta "strateške autonomije" koju bi jamčila i vlastita vojska, ali i svojevrsna europska vlada s 15 ministara. EU bi dobila prerogative i tako što bi se uvela institucija EU referenduma. U skladu s ideološkim inženjeringom koji se provodi proteklih pedesetak godina, koji inaugurira rodnu ideologiju koja negira antropološke datosti, u reformskom se dokumentu predlaže i uklanjanje pojmova muškarac i žena i zamjena istih konceptom "roda".
Protusuverenistički koncept
Predložene promjene protivne su suverenističkom konceptu i viziji EU-a kao zajednice suverenih država. Države članice ovime gube ovlasti pri odlučivanju u nekima od ključnih pitanja. Posebno se to donosi na manje države. Promjena načina glasovanja dovela bi do potpune dominacije velikih zapadnoeuropskih država kojima su manje države već i do sada često služile kao rezervoar jeftine radne snage i resursa.
Kritičari federalizma proteklih su godina isticali da se EU pretvorila u instrument njemačke geopolitičke i ekonomske moći. Nije slučajno da federalizam i koncept "još više Europe" promiču upravo Berlin i Pariz.
Ante Starčević smatrao je da je državni suverenitet najveća vrijednost "jer gubitkom istoga narod više nema što izgubiti", a prvi predsjednik moderne hrvatske države dr. Franjo Tuđman poručio je da sva "povijesna iskustva potvrđuju tezu da se budući europski savez ne može graditi na zamjeni ili nijekanju nacionalnih država, već jedino na suradnji dobrovoljno sjedinjenih europskih naroda, koji samo dio svoje suverenosti prenose na savez, koliko u europskom, isto toliko i u vlastitu interesu, baš zato da bi se mogli suvereno i slobodno razvijati".
Izostanak pravodobne reakcije
Povijest Europe pokazuje da niti jedno unifikacijsko političko načelo nikada nije moglo zavladati jer je nailazilo na reakciju i otpor europskih partikulariteta. Tako i jačanje federalizma izaziva jačanje suverenističkih snaga diljem Europe.
Europska unija u svakoj krizi pokazuje izostanak pravodobne reakcije te suvislog i koherentnog djelovanja, bilo da govorimo o dužničkoj krizi, korona-krizi ili migrantskoj krizi. Štoviše, svaka od kriza dovodi do suspenzije nekih od temeljnih načela EU-a. Davati joj nove ovlasti predstavlja promašeni pristup. EU će biti zajednica suverenih država ili je neće biti.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.