S ONE STRANE OGLAŠAVANJA

Priča o brendiranju države svodi se na to sviđa li vam se Hrvatska kao proizvod ili bi ga ipak popravljali

Nedavno sam šećući zagrebačkim Zrinjevcem ugledala japansku zastavu i pomislila kako svaki Hrvat zna nacrtati njihovu zastavu, ali ne zna nacrtati zastavu vlastite države.

18.06.2019. u 11:43
Ispiši članak

Ne samo da je ne zna nacrtati, nego je ne zna ni opisati, a kamoli objasniti njezino simboličko i heraldičko značenje. A što je tek sa strancima? Duhovita istina kreće iz kineske trgovine koja prodaje i proizvode s hrvatskim simbolima, pa tamo možemo kupiti kišobran koji na vrhu ima hrvatski grb. Ništa čudno, osim što je na grbu umjesto koze prikazan - jelen. Da Kinezi, ali i svi oni stranci koji kupuju taj kišobran, znaju priču o grbu, znali bi da je to koza. Ali ovako, to može biti i jelen, i koga briga? Ne zamjeram im, samo kažem kako stvari stoje s državnim simbolima. Što vi znate o svojoj zastavi i grbu? Ništa? Nešto malo? Bar znamo da je koza, a ne jelen.

Otprilike u isto vrijeme 40-tak stručnjaka završava svoj posao i predstavlja platformu o brendiranju Hrvatske. Opa, nešto se ipak kreće! To što je napravljeno je nevidljivo za javnost, ali predstavlja temelj onoga što ćemo u budućnosti nazivati brendiranjem države.

Možda je sve puno jasnije ako razmišljamo o državi kao o nekom proizvodu. Biste li ga kupili? Sviđa li vam se pakiranje, je li vam proizvod dovoljno kvalitetan, vjerujete li proizvođaču? Znamo da je svaka kupnja emotivan, a ne racionalan čin, pa bi ga i ovakvog nedotjeranog možda ipak kupili. Koliko vam vrijedi taj proizvod?

Mi, cjelokupno društvo, smo i proizvođači i konzumenti, ali i vlasnici države. Točnije, mi smo mali dioničari. Većinski vlasnik ne postoji. Svaki od nas ima iste udjele: svoj glas na izborima, ni više ni manje, i svoju priliku da taj proizvod učini boljim. Moja dionica je jednako vrijedna kao i dionica premijera. Izlazite li na izbore? Ili samo pričate da proizvod nije dobar.

Predsjednica kaže da stranci imaju puno bolju percepciju o Hrvatskoj nego je imamo mi sami. Ne samo da je to točno, nego se tome možemo čuditi koliko i plavom nebu ili iskipjelom mlijeku. Nimalo. Sjećam se smiješnog natpisa u jednoj slastičarni, crna slova na komadu plastike: “Ako ste zadovoljni, recite svima, a ako niste, recite samo nama.” Tako funkcionira i predstavljanje države. Naravno da ćemo strancima pričati o Luki Modriću, zubacu u soli, dingaču i Dubrovniku, hej, tu se snima Game of Thrones. I da, onako usput: Rimac, kakav auto, ha? Rimac, Rimac, ne Rajmak. I nećemo pričati o tome da nam za papir u općini treba nešto što se zove biljeg kojeg tamo ne možemo kupiti, ali ga možda ima u knjižari preko puta. Nećemo pričati o javnom sektoru, suđenjima koja traju 20 godina, državnim jamstvima brodogradnji...

Brendiranje države nisu samo dekorativni nacionalni zanosi, dres reprezentacije, celofan ili mašnica na vrhu. Brendiranje države mora biti mnogo više. Kao što se hvalimo nogometašima, zašto se ne bismo hvalili poreznom upravom? Zvuči suludo? Slažem se, ali zamislimo (treba nam doduše bujna mašta, ali ipak pokušajmo), da na kraju svake godine dobijemo od porezne uprave specificirano na što je svaka kuna našeg poreza utrošena. Prošle godine sam 172 kune dala za saborske mirovine, 1814 kuna za školstvo, 899 kuna za policiju, 17 kuna za HGSS... To je samo račun koji mi govori što sam i koliko platila. Potpuno transparentno, pošteno i logično. Zašto i to ne bi mogao biti brending države?

Mi se stalno i samo hvalimo nečime što nam je bogomdano i za što kao društvo nismo zaslužni. Prirodne ljepote, sjajna gastronomija, uspjeh ponekog pojedinca. A kako bi bilo da na razini države zaista učinimo nešto čime ćemo se nekom strancu moći pohvaliti?

Nije zastava s početka priče važna. Niti je važno to što nitko ne zna kada je dan državnosti, a kada dan neovisnosti. Ono što jest važno je da živimo u neurednoj državi koju treba popravljati na baš svim razinama.

Ako se mene pita, to treba biti jedini smisao brendinga.

* Autorica je marketinška stručnjakinja (17 godina iskustva u renomiranim marketinškim agencijama kao copywriter i kreativni direktor).

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.