LIBERALNA KAPITALISTICA

Pandemija i zaključavanje država pokosit će blagdansku potrošnju, ali za neke je i to prilika

Za ovogodišnje ćemo blagdane trošiti manje. Trošit ćemo na drugačije načine. Kupovat ćemo i neke drugačije poklone. Tako barem istraživanja globalnih konzultantskih kuća predviđaju za svijet s kojim Hrvatska nikad nije bila sasvim ukorak, ali su se trendovi prije ili kasnije prelili i na nas. 

10.11.2020. u 07:20
Ispiši članak

Što zbog pandemije, što zbog mjera za sprječavanje pandemije, blagdanska će potrošnja prema procjenama McKinseyja u svijetu pasti 25 posto. 

U Hrvatskoj se na osnovu izjava poznavatelja trgovačkog sektora očekuje i do 30 posto pada u blagdanskoj potrošnji, koja je lani u prosincu dosegnula rekordnih 15,8 milijardi kuna. Samo odustajanje od zagrebačkog Adventa pobrisat će 'uličnu potrošnju' od pola milijarde kuna i bez ikakvog dodatnog zaključavanja gospodarstva. Britance će njihovo zaključavanje tijekom studenog koštati visokih 12 milijardi dolara koliko očekuju da bi se moglo izgubiti na blagdanskoj potrošnji u njezinu padu od 11,6 posto. 

Hrvatske projekcije pada bez zaključavanja gospodarstva tri su puta veće nego britanske uz zaključavanje što jasno pokazuje da si potentnija, veća, razvijenija i bogatija gospodarstva mogu priuštiti neke mjere za sprječavanje širenja pandemije, a siromašne zemlje ne mogu. 

U svakom slučaju, predbožićno je vrijeme uvijek potrebno začiniti optimizmom, pa tako i istraživanja sugeriraju da bi na pandemiji i borbi protiv nje neki mogli dobiti i priliku da procvjetaju. Kompjuterske igre bi se prema procjenama Forbesa mogle naći na listi poželjnih blagdanskih poklona jer će ljudi razmišljati izvan dosadašnjih okvira pa će manje trošiti na odjeću i obuću, a osim na kompjuterske igre za poklone bi mogli kupovati usluge streaminga i razne pretplate na uglavnom digitalne sadržaje i usluge. 
Blagdanska sezona tako je prilika za dodatni rast i hrvatske gejmerske industrije za koju se ove godine već predviđa rast od 15 posto. 

Potrošačka vjernost sasvim pokošenoj industriji putovanja očituje se ipak u podatku Global WebIndexa prema kojem 61 posto građana SAD-a planira kupiti 'putovanje za poslije pandemije', pa su slijednom toga i vaučeri za buduća putovanja došli na listi novo popularnih darova. 

Uvijek spominjane u omraženom kontekstu "puno koštale, nikad korištene", u svijetu koji će s lockdownima ili bez njih blagdane provesti većinom kod kuće, na listi poželjnih za kupnju nalaze se i kućne fitness sprave. Kako se praktično ne očekuju putovanja, očekuje se rast na tržištu kućnih dekoracija. 

Svi su više manje suglasni kako će prijelaz na online kupnju postati trajna vrijednost novog potrošačkog svijeta, no zanimljivo je i to da 40 posto američkih potrošača, kako su rekli agenciji Accenture ne želi kupovati od trgovaca koji su zbog pandemije otpuštali zaposlenike ili im smanjivali prava.

Anketirani u jeku akutne pandemije i žestokih ograničenja rada i stvaranja potrošači možda daju i djelomično nerealne odgovore, međutim neki rezultati istraživanja McKinseyja, agencije Accenture, PwC-a, Deloittea i drugih, hrvatskoj manje poznatih, ali pouzdanih tvrtki već jasno ukazuju da se svijet drastično promijenio. 

Gotovo tri četvrtine potrošača promijenilo je trgovine u kojima kupuju, brendove koje kupuju i način na koji kupuju te velika većina njih koji su probali nešto novo namjerava to i dalje konzumirati. Priliku za rast imaju jeftiniji brendovi jer kako kaže McKinseyjevo istraživanje 31 posto potrošača im se okreće kako bi uštedjeli novac, a 36 posto njih povećalo je svoju potrošnju na zabavu i medije. Deloitteovo istraživanje pak kaže kako nešto više od trećine potrošača i nakon pandemije namjerava kupovati lokalne proizvode čak i ako oni koštaju više. 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.