(GEO)POLITIČKI OBJEKTIV
O dragovoljnom ropstvu i kolektivnom mazohizmu: Narod koji uvijek traži zaštitnika nije vrijedan slobode
U hrvatskome političkom i medijskom prostoru često se može čuti tvrdnja da je Hrvatska od 1990. do 1995. godine uvela demokratski i višestranački sustav, obranila se od agresije i postigla slobodu. To, međutim, nije u potpunosti točno. Hrvatska je u tim godinama postigla oslobođenje, ali ne i slobodu. Naime, kao što je još davno pisao briljantni dr. Ivo Korsky – oslobođenje i sloboda nisu sinonimi: oslobođenje je jednokratan čini koji u trenutku otpora protiv nasilja mogu postići i narodi koji ne znaju što je sloboda, a sloboda je trajno stanje odnosno trajan napor da se postigne taj najuzivišeniji životni oblik.
Otužna hrvatska svakodnevica empirijski dokazuje da hrvatski narod nije slobodan i da će proći još dosta vremena da se mentalno oslobodimo navika bivših totalitarnih režima. Poznata je svetopisamska pouka o židovskome narodu koji je nakon izlaska iz ropstva 40 godina lutao pustinjom. Četrdeset godina Židovima je trebalo da se oslobode ropskog mentaliteta. I hrvatski i židovski slučaj pokazuju da je put od velikih nesloboda do velikih sloboda dugačak i trnovit. „Sloboda je idealno stanje čovjeka, njegov najuzvišeniji životni oblik, ali mu nije od prirode dana na tanjuru. Dana mu je samo sposobnost da je spozna i da je mukotrpnim radom ostvari“ (Korsky).
Životna filozofija koja opravdava ropstvo
Kad ljudi dugo žive u despotskim, diktatorskim ili totalitarnim sustavima ti sustavi u čovjeka utjeraju strah i liše ga osjećaja odgovornosti. Narod u takvim sustavima postaje rob, rob koji se boji slobode i nerijetko nakon oslobođenja traži novoga ili čak staroga gospodara kojemu će predati svoju slobodu. Židovi su u pustinji mrmljali da im je bilo bolje u egipatskom ropstvu, a Hrvati su 2000. na vlast izabrali svoje bivše tamničare (Račanova zvijezda najsjajnije je zasjala nakon Karađorđeva kad su se lomila rebra svima koji su slobodarski razmišljali o samostalnoj Hrvatskoj ili o većim pravima Hrvatske unutar Jugoslavije).
Poslušajmo Korskoga: „Zajednica koja je veoma dugo živjela u ropstvu ima sklonost stvaranju životne filozofije koja opravdava takvo ropstvo, te samo daje oduška željama za slobodom, ali se stvarno ne bori za nju. Ta je zajednica jaka u otporu, voli se buniti, ali ne prelazi u djelatnost. U takvim se zajednicama stvara kolektivni mazohizam, tj. žaljenje samih sebe i mržnja na jače, ali nedostaje djelatna volja za promjenama. Naprotiv zajednice koje su izgubile slobodu, ali su na nju bila naučene, ne uživaju u svojoj nevolji, nego se bore da se oslobode, što je dokaz da hoće idejno i činjenično promijeniti svoj položaj“.
Treba li ovome išta dodati? Nisu li ove rečenice precizan opis hrvatskog društva danas?
Dragovoljno ropstvo, strah i podanički mentalitet
Francuski sudac, književnik i filozof Étienne de La Boétie 1549. objavio je knjižicu „Rasprava o dragovoljnom ropstvu“ (u Hrvatskoj je prevedena i objavljena prošle godine) u kojoj se fenomenološki razmatra kako tiranin uspijeva pokoriti svoje podanike. Termin „dragovoljno ropstvo“ odličan je i za opis hrvatske stvarnosti. Nakon desetljeća, pa i stoljeća života u strahu i neslobodi ni hrvatski narod u ovih dvadeset i osam godina samostalne i neovisne hrvatske, u dvadeset i osam godina demokratskog sustava, nije se riješio straha i podaničkog mentaliteta te preuzeo odgovornost (koja je prema Korskom oznaka prave slobode) za uređivanje svoga narodnog života.
Hrvatski političari, ako već ne predstavljaju kompradore, u odnosu prema stranim centrima moći i dalje su okuženi podaničkim mentalitetom do granice nacionalnog mazohizma (što je tek dijelom posljedica nedostatka iskustva državništva), što ih ne sprječava da na unutrašnjem planu prema narodu pokazuju besprizornu bahatost i prijezir. U narodu je i dalje pristan strah od izražavanja mišljenja prema onoj „ne bi se štel mešat“. Narodu je važnija sigurnost od slobode. Umjesto diktatora u Beču, Budimpešti i Beogradu sada se klanja domaćim despotima i feudalcima, i pitomo cjeluje gospodske pete ne bi li kao onaj Kranjčevićev Gospodski Kastor dobio komadić „masne kobase“. Daj mi sinekuru i šutjet ću makar oko mene sve propadalo, filozofija je mnogih. Veći dio intelektualaca i sam je – citiramo Milana Šufflaya od pred stotinjak godina – „ropski raspoložen, pa u to ropstvo zavađa i svoj vlastiti narod“. I tzv. intelektualna elita nije imuna, štoviše, na „masne kobase“, pa kritičkoga glasa čuti nije, osim u iznimnim slučajevima.
Narod koji uvijek traži zaštitnika nije vrijedan slobode
Korsky je smatrao da samo narod koji je spreman boriti se i žrtvovati da bi se oslobodio može biti zanimljiv u današnjem svijetu, jer takav nije nije objekt politike, nego subjekt. Njime ne raspolažu drugi, nego je on uzeo sudbinu u svoje ruke. A „narod koji uvijek traži zaštitnika nije vrijedan slobode“ (Ante Starčević).
Kojim će putem Hrvatska to ovisi o nama samima. Svatko presudno sam kroji granice svoje slobode. Ako ćemo i dalje šutjeti, živjeti u strahu i bojati se izraziti svoje mišljenje o društvenim anomalijama i političkim patologijama – često u zamjenu za mrvice što padaju s gospodareva stola – onda smo i zavrijedili živjeti u „dragovoljnom ropstvu“. Povijest ne stvaraju sluge, nego hrabri i odvažni pojedinci spremni plivati protiv struje i tamničarima slobode „plunuti v oko kak se šika bandi“ (J. Habdelič).
Odluka je na svakome od nas.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.