S ONE STRANE OGLAŠAVANJA

Kako su kompanijski brendovi zamijenili državu, a dobit ideale

Gospodine predsjedniče, Rusi su obojali pola Mjeseca u crveno! Samo ih pustite da rade, nonšalantno je uzvratio Ronald Reagan.

Tako je otprilike glasio početak zaboravljenog hladnoratovskog vica.

14.07.2019. u 18:40
Ispiši članak

Čovjek je kročio na Mjesec prije točno 50 godina. Fićo je baš tada odustao od tzv. "suicide doors", onih vratiju koja se otvaraju naopako, prema naprijed, a nešto nalik na primitivne kompjutere je zauzimalo cijele klimatizirane sobe. Vegeta se u oglasima hvalila da ima najviše natrijevog glutaminata, Woodstock je pokazivao svu silu ideala i bunta. I skoro svaki dječak je imao isti san: postati astronaut. Stvarni superheroj s maskom, u ovom slučaju skafanderom, u osvajanju neosvojivog uz plemenitu ideju – tko to ne bi poželio biti?

Ljudska noga je na Mjesecu, a neki dobar copywriter je uputio Armstronga što točno treba reći kada napravi prvi korak. Fantastično tehnološko dostignuće je bilo toliko nevjerojatno da i dan danas postoji mnoštvo "dokaza" da je sve to filmska produkcija i lažnjak. Fake news, rekli bi i onda da su znali za današnje sintagme.

Velik korak za čovječanstvo je u potpunosti iskorišten za samopromociju Amerike. Pola milijarde ljudi uživo je gledalo njihov uspjeh. Da, Rusi možda šalju ljude u orbitu, ali mi osvajamo druga nebeska tijela. I da ne bi bilo zabune, na osvojeni teritorij ćemo postaviti američku zastavu. Bolji smo, veći, jači, napredniji, ponosniji: to je čista marketinška poruka tog projekta.

Ako je Felix Baumgartner sa svojim skokom iz balona oborio tko zna koliko svjetskih rekorda, koliko ih je tek oborio Apolo 11? Sve? No, vremena su se promijenila: Hladni rat u onom obliku sigurno više ne postoji. Iz tog razloga Felix ne skače mašući američkom zastavicom, nego brendiran od glave do pete u Red Bull.

Brend je zamijenio državu, ali je i dobit zamijenila ideale. Elon Musk svojim raketama u svemir šalje Teslu iz koje trešti David Bowie, iako mi nije jasno kako bi se u svemiru išta čulo. Nebitno je to što je Ziggy Stardust konačno doslovno dospio među zvjezdanu prašinu, ali je važno bilo pokazati da takva raketa u svemir može poslati ozbiljne terete. Dajte meni da vam lansiram satelite, i to jeftino, jer se moje pogonske rakete nježno spuste na Zemlju te su spremne za recikliranje i ponovno lansiranje. Koliko se danas ulaže u tehnološka dostignuća ukoliko nije očit direktna i brza zarada? Bez brenda i velike multinacionalne kompanije? Ne znam odgovor na to pitanje, ali znam da ogroman i skup projekt ITER, eksperimentalni fuzijski reaktor, prolazi ispod radara javnosti − i to samo zato jer nema na sebi npr. General Electric logo.

"Ali gospodine predsjedniče, Rusi su cijeli Mjesec obojali u crveno!

Sve je u redu. Sada samo napišite Coca-Cola."

To zvuči, naravno, potpuno nemoguće, ali ipak mrvicu vjerojatnije nego ikada prije. Kakav oglas, vidljiv iz svakog dijela svijeta! I na sreću potencijalnog prodavača oglasnog prostora − Mjesec uvijek pokazuje istu stranu.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.