GOST KOMENTATOR
Kad moralka padne na testu konformizma – teolozi na ispitu savjesti!
Težnja za moralnošću najvažnija je težnja ljudskog djelovanja bili mi toga svjesni ili ne. Posljedice nemoralnog ponašanja nagrizaju našu savjest čineći ju okljaštrenom, zatvorenom i bolesnom.
Naravno, savjest ne može biti jedina norma morala, stoga je za njezino ispravno oblikovanje nužno ucijepiti ju u univerzalne moralne norme, a za katoličke vjernike i u katolički moralni nauk. Ipak, osobnu savjest ne možemo i ne smijemo zanemariti. Savjest je jedini izvor moralne spoznaje, odnosno, osobna, iskonska spoznaja dobra i zla, koja se u pojedinačnom čovjeku pojavljuje kao izvor njegove sposobnosti da donosi moralne sudove, kaže Ratzinger(1).
Znaju to dobro naša dva uvažena teologa koja su nas nedavno nemalo iznenadila svojim javnim istupima u kojima neprimjerenim riječnikom dociraju ljudskoj savjesti služeći se pritom moralnom i emocionalnom ucjenom. To su profesori Stjepan Baloban i Tonči Matulić. U svojoj izjavi, profesor Baloban navodi da se u hrvatskom društvu događa nešto "neobično, neprimjereno, neljudski i nekršćanski u odnosu na relativiziranje opasnosti od pandemije Covid-19 te kako je nužno slijediti autoritet pape Franje koji jasno naglašava da je cijepljenje cijepivom koje su odabrali stručnjaci čin ljubavi prema sebi i bližnjemu"(2).
Na ovu izjavu pape Franje poziva se i profesor Matulić dodajući, "ako su nam mozgovi ishlapjeli i ukoliko su nam srca sasušena tada nećemo razumjeti kršćansku darovanu ljubav i u tom ćemo se slučaju pitati što to papa govori kad spominje dar ljubavi prema sebi i bližnjemu u kontekstu cijepljenja protiv Covida-19. Na površinu je izbila loša poučenost, loša informiranost te loša upućenost itd." nastavlja Matulić(3).
Njihovo zaključivanje o tako složenom moralnom i društvenom pitanju kao što je cijepljenje eksperimentalnim cijepivom, selektivno je i površno. Čitajući i slušajući njihove izjave teško se oteti dojmu ozbiljne promašenosti pristupu temi i to s nekoliko važnih aspekata.
PRVO – stavovi koje iznose nisu u skladu s Evanđeljem. Naime, oba teologa svjesno ili nesvjesno polariziraju društvo na ljude i kršćane, na one koji su upućeni, poučeni i dobro informirani u odnosu na one koji to nisu. Osuditi pa makar i indirektno jedan značajan dio stanovništva koji pritom propituje, promišlja i u slobodi postupa po svojoj savjesti, daleko je od kršćanske ljubavi na koju poziva papa Franjo.
DRUGO – stavovi koje iznose nisu na komunikacijskoj razini koja bi se očekivala od ljudi njihovog položaja i staleža. Oštra komunikacija u hrvatskom javnom prostoru nije ništa novo, međutim teško je ne zapitati se o glibu u kojem se nalazi hrvatsko društvo kada za njom posegnu vodeći hrvatski teolozi. Strategija brutalnog vrijeđenja i etiketiranja koju se ovdje pokušava pokriti vještim jezičnim bravurama ipak na kraju ostaje samo brutalno vrijeđenje i etiketiranje.
TREĆE – činjenice koje iznose nisu istinite pa stoga ni moralne. Prozivanje ljudi da zbog nepoštivanja epidemioloških mjera šire "opaku" (4) bolest uzrokujući brojne smrti, a ne navodeći pritom o kojim se epidemiološkim mjerama radi dramatična je generalizacija za koju ne postoje dokazi. Ako se pritom misli na maske tada upućujem na sljedeći sadržaj (5, 6).
Pozivanje na papu Franju, a prešućivanje dva važna dokumenta manipulacija je par excellence. Radi se o dokumentu koji je 21. prosinca 2020. donijela Kongregacija za nauk vjere o moralnosti uporabe nekih cjepiva protiv bolesti Covid-19 (7)i dokumentu Stalnog vijeća HBK od 12. studenoga 2021. (8). Postoji još jedan važan dokument kojeg je trebalo spomenuti, a to je dogmatska konstitucija prvog vatikanskog sabora Pastor Aeternis koja govori o uvjetima koji moraju biti ispunjeni da bi rimski pontif bio nezabludiv.
ČETVRTO – činjenice koje iznose nisu znanstvene, iako se obojica teologa pozivaju na znanost. Mnogi znanstvenici govore o dvojbenoj učinkovitosti cijepljenja, naglašavajući vremensku dimenziju potrebnu da se cjepiva ispitaju što ukazuje na njihovu eksperimentalnu fazu. To su dr. Mike Yeadon bivši potpredsjednik kompanije Pfizer, dr. Jesse Goodman sa sveučilišta Georgtown, dr. Paul Offit sa Sveučilišta u Philadelphiji, dr. William Haseltine profesor s Harvarda, prof. Andrea Crisanti sa sveučilišta u Padovi i mnogi drugi. Osim toga sve veći broj zaraženih u zemljama s visokom procijepljenošću upravo su dokaz da znanost nije i ne smije biti dogma, već prostor propitivanja i istraživanja.
Moralna i emocionalna ucjena za kojom su posegla naša dva uvažena teologa, negdje duboko u svom korijenu sakrila je konformizam. Sakrila je i strah, možda baš od kršćanske ljubavi na koju se pozivaju, naravno samo kad su drugi u pitanju.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Usp. J. RATZINGER, Kršćanstvo i kriza kultura, 40-41.
3 https://www.youtube.com/watch?v=_sxo3YKXLD8
4 https://www.hzjz.hr/aktualnosti/covid-19-izvjesce-hzjz-a/ , U RH je od i s COVIDOM 19 umrlo cca 0,3 posto ljudi
5 PUH (srce.hr)
6 PUH (srce.hr)
R064ZARydv-D6blqlTjIheBbgZVrelabvcWWFEI2ZJWJFbAwhmss4-Ac98#it
8 https://hbk.hr/je-li-cjepivo-protiv-covida-19-moralno-prihvatljivo/
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
**Autorica je direktorica tvrtke Altius.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.