LIBERALNA KAPITALISTICA
Hoće li odjeća i obuća biti najveće žrtve inflacije u blagdanskoj potrošnji?
Gotovo polovica hrvatskih potrošača, njih 45,7 posto u blagdanskoj će sezoni koja je otpočela prvom nedjeljom Adventa potrošiti jednako novca kao i lani, rekli su u anketi HRejting dok je 39,4 posto građana izjavilo da će trošiti manje nego lani...
Budući da je inflacija u listopadu oborila novi rekord i dosegla 13,2 posto, a ne očekuje se njezino skorašnje ispuhivanje izgleda da će blagdanska sezona pred nama po potrošnji za većinu građana biti realno skromnija. Za jednak iznos novca građani će moći kupiti manje. Korak s inflacijom uspijeva držati samo 13,7 posto građana koji su rekli da će ove blagdanske sezone potrošiti više nego lani. Hrana, piće i pokloni potrošačke su destinacije 41,6, odnosno 40,5 posto građana, a putovanja za samo njih 4,6 posto, dok na Advent trošiti planira samo 2,2 posto građana, a na doček Nove godine svega njih 0,6 posto.
Osim inflacije i rata ovogodišnju blagdansku sezonu drugačijom od drugih čini i to što će u njoj biti manje svjetla zbog štednje energije, ali se i kroz nju prožima Svjetsko nogometno prvenstvo s potrošnjom koju nosi što inače nije slučaj, jer se redovno odigrava ljeti.
Treba naglasiti da blagdanska potrošnja u Hrvatskoj dugi niz godina unatoč čestim crnim scenarijima obara rekorde, a lanjski je 13,5 milijardi kuna potrošenih u prosincu 2021. godine. Ovogodišnji Crni petak koji je globalno podbacio u potrošnji u Hrvatskoj je prema fiskaliziranim računima bio plodonosniji nego lanjski jer je potrošeno 893 milijuna kuna, 22 posto više nego lani, uz prilično skromne popuste koji su se odokativno kretali od 20 do 40 posto. Prosinačka potrošnja pokazat će jesu li građani iskoristili Crni petak za kupnju poklona, no zanimljivo je i na što će novac trošiti, odnosno na što će trošiti manje.
Istraživanja koja bi dala odgovor na to pitanje za hrvatske potrošače nema jer je tržište premalo da bi ga netko ozbiljno obrađivao, međutim kako potrošačke navike i trendove uglavnom uvozim iz SAD-a moguće je da ćemo preslikati i ovogodišnje. Amerikanci ove sezone planiraju potrošiti 30 milijardi dolara manje nego lani na blagdanski shopping, 58 posto njih smanjuje potrošnju na neprehrambene artikle, a od toga čak 25 posto američkih potrošača planira štedjeti na kupnji odjeće i obuće, sažeo je časopis Forbes.
Tko su nositelji potrošnje u ekonomiji iskustva
Rat, neizvjesnost i skupoća i postpandemijskom vremenu na površinu izbacuju ono što zovemo ekonomijom iskustva. Svakodnevna spoznaja o kratkoći života i sve manjoj predvidljivosti sutrašnjice ljude okreće prema kupnji iskustava, a odvraća ih od puke potrošnje na robu i usluge. Iskovan prije nešto više od 20 godina u Harvard Business Journalu pojam "ekonomije iskustva" podrazumijeva da događaji za pamćenje imaju važniju ulogu u stvaranju slike pojedinca o sebi i svijetu nego stvari koje posjeduju.
U ekonomiji iskustva ljudi više ne kupuju uslugu i robu nego iskustvo koje im omogućava uspomenu i senzaciju. Predvodnici takvog potrošačkog trenda pripadnici su generacije milenijaca danas u dobi od 26 do 40 godina i u narednih će par desetljeća biti nositelji potrošnje. Potrošnji na odjeću i obuću u prilog ne ide ni činjenica da je modna industrija jedan od najvećih zagađivača okoliša kroz stvaranje stakleničkih plinova u proizvodnji, ali i kroz ogromnu količinu otpada koji se stvara odbacivanjem odjeće nakon samo jedne ili dvije sezone.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.