LIBERALNA KAPITALISTICA

Crni petak postao je muka svima i uvreda za svaku hrvatsku šopingholičarsku dušu

Crni petak bi kako je krenulo mogao evoluirati u vic. Crno mu se piše. S jedne strane postao je simbol potrošačke ekonomije i konzumerističkog društva i time savršena meta za ljevičare novog doba koji će ga napadati ne birajući sredstva.

28.11.2023. u 07:02
Ispiši članak

To bi ipak moglo izgledati smiješno jer meta izgleda odumire sama od sebe. Ovogodišnji je Crni petak u svojoj domovini SAD-u bio uspješniji od lanjskog, potrošnja je rasla za 7,5 posto na 9,8 milijardi dolara, no Reuters je izvijestio da je potrošačka izvedba tog petka bila puno tiša uz komentare upućenih sugovornika koji su rekli da su kupci postali svjesniji vrijednosti i troše konzervativnije. Umjesto snimaka ljudi koji čekaju u dugim redovima pred trgovinama, potom u stampedu ulaze u njih da bi se tukli za stvari koje žele kupiti po 70 do 80 posto nižoj cijeni gledali smo povorke potrošača kako mirno ulaze u trgovine, hodaju polako i ležerno razgledavaju ponudu.

Poklonite djeci nove proizvode, a ne rabljene

Šlagom na kraju može se prozvati poruka uredništva New York Magazina, koje potpisuje poruku: "Crni petak je prošao, ali bez brige, Cyber ponedjeljak donosi puno dobrih ponuda".

Sezona popusta ionako je počela već u rujnu i trajat će do rasprodaja u siječnju.

Uvreda za šopingholičare

U Hrvatskoj je Crni petak ove godine bio uvreda za svaku šopingholičarsku dušu. Ispune li se predviđanja Hrvatske gospodarske komore, potrošnja bi mogla rasti za 10 posto, no svi koji su srčano i predano kupovali na Crni petak trebali bi razmisliti nisu li možda pali na reklamne trikove trgovaca. Ne tako davno Crni petak je smatran posebnim danom za kupnju, toliko posebnim da se po svemu morao razlikovati od svih ostalih dana, a posebno po popustu pa je bilo nezamislivo da taj popust bude manji od 50 posto.

Proteklog Crnog vikenda sa staklenih zidova hrvatskih trgovina ponosno su se šepurile u crno i zlatno stilizirane reklame "30 % NA SVE", a našlo se i trgovaca koji su uložili novac da porukama obavijeste svoje vjerne kupce kako će im tih 30 posto popusta dati ako potroše više od određenog iznosa ili zamislite, na treći i naravno najjeftiniji izabrani artikl.

Trebaju li nam usred zime ručnici za plažu?

Istodobno, jest da je studeni, da zima kuca na vrata i da su potrebni šalovi, ali ima trgovina koje dok odleđujemo vjetrobranska stakla nude ručnike za plažu po cijeni sniženoj za 60 posto. Sreća je za trgovce što je impulsna kupnja još uvijek u modi pa će narod potrčati po nove čizme tek kad snijeg padne, no narod bi mogao razmisliti o toj psihološkoj kategoriji kupnje koja trgovcu omogućava da ga vuče za nos pa trčkara za reklamama k'o mačka za klupkom vune. Što dakle kupiti, opremu za ljeto i more u odabranim trgovinama koje i usred zime nude takav asortiman po zaista povoljnim cijenama ili ovosezonsku ponudu s popustom kojeg bi se posramio svaki Crni petak iz nekih boljih dana?

Tražimo li povoljnu kupnju izvjesno je da bismo je uskoro mogli pronalaziti u izvansezonskoj kupnji jer su se sezone popusta nekako počele stapati jedna u drugu, trgovci sve češće svojom prodajom nastoje upravljati tako da cijene podignu pa spuste pa kad oglase najspektakularniji popust ikad to ispadne tek nešto jeftinije od one prve cijene koja se nazivala – punom.

Tužno je zapravo gledati hrvatske potrošače izmučene inflacijom koja ih je u posljednje dvije godine ponajviše pogodila u stavci hrane kako hrle u trgovine da bi kupovali uz minimalne i često uvjetovane popuste robu čija je cijena s popustom precizno proračunata tako da trgovcima bude profitabilna. Crni je petak izgleda postao muka svima i onima koji popust moraju dati i onima koji još nisu osvijestili da ne moraju kupovati samo zato što postoji taj sitni primorani popust. Možda je vrijeme da od Crnog petka odustanemo jer u konačnici najpovoljnije je kupovati samo ono što vam stvarno treba po kojoj god cijeni se prodavalo, no od takvog stava potrošačka ekonomija ne može preživjeti. Ne bude li se mijenjala.

FOTO: Dragana Radusinović (Direktno.hr)

Nije potrebno ubijati Crni petak širenjem lažne vijesti da on svoje porijeklo vuče iz robovlasničkog sustava povijesne Amerike kao dan kada su rasprodavani crni robovi, dovoljno je ukazati na činjenicu da Crni petak više ne nudi očekivane popuste pa ga treba preskočiti.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.